Het kamerplantentopic #3

Afijn in ieder geval een monstera variegata :sweat_smile:

1 like

ik heb sinds een paar maanden enorm veel last van trips, een aantal planten waren ook binnen no time dood. Wat ik doe is regelmatig mn planten helemaal kapot sprayen met een mengsel van groenezeep/spiritus, tot ze echt vettig zijn en glanzen maar weet iemand hier of dat echt nodig is? haha want het ruikt heel sterk en in de zomer kan je de planten dan wel even buiten zetten, maar liever doe ik dat nu niet meer.
Dit werkt heel tijdelijk trouwens, de trips blijven trouwens terug komen, echt verschrikkelijk… alleen mijn lepel en avocadoplant lijkt zich niks ervan aan te trekken. andere tips zijn welkom.

Aaltjes en roofmijten inzetten. Dan wel eerst je planten met water afspoelen. Anders is de overlevingskans van de aaltjes en roofmijten ook klein na behandeling van de de Schoonmaak middelen. Drie weken later nog een nieuwe batch inzetten en af en toe ter preventie. Online bij biobestrijding kun je het bestellen.

1 like

Wilde een plantje voor op mn bureau, dit kleintje uitgekozen bij de intra :smiling_face_with_three_hearts:

10 likes

Neeeee janken, ik ben net een week terug van vakantie en ik had al één Calathea met spint gevonden… en nu zitten ze ook op mn alocasias en Monstera :sob::sob::sob:

1 like

Hoe reageerde ze? Wat bezielt je omg

1 like

Help, ik heb beestjes! Ik weet niet wat het is, ze zijn heeeel klein en zwart. Ze zitten niet op een kluitje, maar allemaal los op een blad en ik zie ook veel zwarte spikkels overal (wel aan de onderkant van het blad). Echt heel veel planten hebben het:(

Heb nu de planten buiten gezet en ondergesprayed met water en afwasmiddel, maar kan ik nog meer doen/iets anders?

Edit: trips :sob: en ik maar denken dat het een “lichte” plaag was

Edit2: @NoyraSoturi ik las dat je in maart 2020 trips had (dankjewel zoekfunctie), ben jij er nog goed vanaf gekomen? Of moet ik idd mn planten maar buiten in de fik steken :sob:

1 like

Ik heb het met om de dag handmatig beestjes weghalen lange tijd binnen de perken kunnen houden, maar uiteindelijk toch veel weggegooid :grimacing:

1 like

Ahhh balen:( Ik ben nu fanatiek aan het spuiten om de dag, hopelijk breng ik de planten niet om zelf niet om zeep

eco style spruzit r. Is naar mijn mening het enige wat helpt. En dan moet je de planten nog meerdere malen behandelen.

2 likes

Ik had hier ook last van trips. Van alles geprobeerd, neem olie, andere insecten, enz., maar niks hielp. Sinds ik deze staafjes in de grond van al m’n planten heb gestopt zijn de trips weg:

Komen uit Duitsland maar vgm had ik ze ook op Bol gevonden, of iig iets soortgelijks.

8 likes

Thanks!! Heb dit nu besteld :crossed_fingers:t2:

1 like

Ik heb net spint ontdekt op één van mijn planten. Gelukkig nog maar heel weinig beestjes, dus ik heb niks te klagen. Ik ga binnekort wel een deel van mijn planten doneren aan een project in mijn stad, en ik heb ze al 2x allemaal preventief schoongemaakt met zeep, spiritus en water + al 2 weken geisoleerd van mijn andere planten, maar misschien dat ik ze nog eens ga nakijken. Ik wil echt geen planten gaan afgeven met beestjes :tired_face:

1 like

Wat goed dit! Doe je gewoon 1 staafje per plant? Ik ben er nu vanaf maar ga deze denk ik preventief kopen.

2 likes

@Marsepein ik hoop dat het werkt! Duurde hier wel een paar weken voordat ik niks meer zag en soms nam ik bladeren af met een vochtig doekje, als er nog tripsen op zaten.

@NoyraSoturi Nee wel wat meer, per 10/15cm diameter pot volgens mij 1. Dus in grotere planten heb ik wel een stuk of 4. Ik doe ze er nu idd ook preventief in en volgens de verpakking dient het ook als voeding, dus dat is ook fijn.

2 likes

Ik heb een strelitzia (ong. 60 cm lang) in een pot van 15 cm. afgelopen zomer aangeschaft. Ik vraag me af of ik het nu kan verpotten of dat ik al te laat ben ivm de kou…
In principe ziet de plant er goed uit, maar hij lijkt een beetje scheef te groeien en hier en daar een klein stukje verkleurd (denk door de lage luchtvochtigheid?)

Kan wel hoor.

2 likes

Oh top dankje!

Hoi! Verpotten jullie echt zo’n beetje elke 2 jaar al je planten? Ik wil dat eigenlijk helemaal niet, want 1: ik heb alle potjes zorgvuldig aangeschaft, ook qua grootte waar wat kan staan, en 2: kost dat best veel geld als ik allemaal weer nieuwere grotere potten moet gaan kopen.

Of gaan ze dan uiteindelijk echt dood?

3 likes

Nee, ik verpot alleen als de pot echt te krap is geworden of als ik een plant groter wil laten worden. De rest laat ik lekker staan, daar zijn ze bij mij nog nooit het hoekje van omgegaan. Wel af en toe nieuwe aarde erbij.

2 likes