Het kamerplantentopic #3

Het is wel goed om af en toe te checken hoe root bound je planten zijn. Als er te weinig aarde overblijft wordt het voor de plant erg lastig om voedingstoffen, vocht en zuurstof binnen te krijgen. En dat is vrij essentieel wel haha.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken of de aarde nog luchtig genoeg is en nog genoeg voedingstoffen bevat. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon een derde van de aarde vervangen door nieuwe aarde (en voeding toevoegen als dat nodig is).

3 likes

Ok dank jullie wel! @vitaminwater @Radio

1 like

Je kunt als een plant te weinig ruimte heeft ook vaak een deel van de plant met wortels scheuren of weghalen (en meestal een nieuwe plant ‘van maken’). Dan kan je plant weer door in de pot die je hebt uitgezocht.

1 like

Kan iemand mij verlossen uit mijn plantenlijden? Mijn Alocasia Zebrina hangt eeuwig slap. Ik heb alles geprobeerd (dicht bij het raam, verder weg, half schaduw, half licht, indirect licht, veel water, weinig water, regenwater, sprayen) en niets helpt :frowning:

Hoe krijg je een Zebrina met sterke stengels die uit zichzelf rechtop blijven staan?

1 like

Oei, lastig. Mijn zebrina gaat hangen als hij water wil, zodra ik dat hem gegeven dat staan bijna alle stengels binnen een uur weer recht. Hij staat op 50 cm van een raam ofzo, wel een raam op het oosten, dus tot 12:00u zon.

1 like

Ik heb een aantal planten besteld, 1 had iets van spint denk ik en krijg een nieuwe plant gelukkig…

Nu ben ik de overige varenplanten paranoia aan het bestuderen maar ben er toch niet helemaal gerust op.

Ik vond deze in de aarde, de korrel heeft een mintgroene kleur en weet niet wat het is… zie ook op deze plant hier en daar mini-webjes maar voor de rest geen andere tekenen…

Iemand een idee?

Er komt een nieuw blad bij de sterlitzia! Ik snap het niet helemaal, want alle bladeren zijn gekruld en er zitten verbrande randjes op en toch komen er nieuwe bladeren.

2 likes

Planten voeding?

1 like

Dat zal het inderdaad zijn, thanks!

Heeft iemand nog een leuke tip voor een salontafel-plant? Iets wat toe kan met relatief weinig licht en vooral iets wat niet te hoog is en niet te hard groeit. Ik had heel lang een maranta op tafel maar die is zodanig uit de klauwen gelopen dat ie de halve tafel in beslag nam dus die staat nu ergens anders :’) alle andere planten die ik in huis heb zijn te groot/hoog of het zijn hangplanten dus die kan ik er ook niet neerzetten jammer genoeg

2 likes

Good old graslelie :stuck_out_tongue:

1 like

Ah ja, die groeien zo heerlijk langzaam inderdaad :smiling_face_with_tear:

1 like

Mwah als ie niet zo licht staat en het potje niet te groot is valt het wel mee met die snelheid hoor

Misschien is mijn huis dan toch lichter dan ik dacht haha, ze gaan bij mij altijd aardig hard :sweat_smile:

En een hersthoornvaren? Die groeit bij mij iig voor geen meter maar vind m wel leuk

1 like

Ik moest even googlen maar heel leuk inderdaad! Zal eens kijken of ik die kan vinden ergens

2 likes

Als je ‘m in terracotta zet groeit ie niet :nerd_face: de vrienden aan wie ik stekjes heb gegeven klagen soms dat ie niet groeit. Maar wel stug in terracotta laten staan, ja dan ken ik je ook nie helpen

2 likes

Oh serieus? Dat is goed om te weten :grin:

2 likes

Oh huh, waarom? mijne staat in terracotta en groeit misschien langzaam, maar is inmiddels wel eg groot

Nou weet ook niet waarom, maar bij de drie mensen waarbij er een graslelie in terracotta staat groeit ie amper. Bij mij thuis ook trouwens besef ik nu haha, een in een keramieken pot en een in terracotta, duidelijk verschil in groei.