Het kamerplantentopic #3

Ja dat is best lastig. Ik heb ze een keer in huis gekregen via een stekje, echt een kutstreek, maar verder weet ik eigenlijk niet hoe je eraan komt. Als je ze hebt gespot de plant in ieder geval meteen afzonderen van de rest (en dit topic doorlezen over hoe je er vanaf komt).

Ja dat lijkt me prima! Ook afhankelijk van hoe droog het bij jullie is. Je kan op bol.com luchtvochtigheidmetertjes kopen.

Extra inderdaad, of i.p.v. sproeien.

Ja, tenzij het een plant is die graag droog staat, maar dat is voor deze calathea dus niet zo.

3 likes

Ik kan niks met mate en wilde behalve gekregen plantjes ook zelf wat leuks uitzoeken.
Zodoende:

Aglaonema Red Zirkon van Lula’s etsyshop

Philodendron white princess

Aglaonema Cherry Baby

& mijn favoriet :joy:

Vleesetende plant. Moet even wat regenwater gaan vangen voor deze.

14 likes

Wil de pret verder helemaal niet bederven want nice dat je zo lekker gaat met je plantjes! Maar je hebt ook een kat toch? Hou er rekening mee dat sommige planten flink giftig kunnen zijn voor katten, voor wanneer jouw kat graag aan blaadjes knaagt? Bijv je philodendron en aglaonema

2 likes

Dankjewel! Wist ik inderdaad. Gelukkig toont ze geen interesse in planten. Snuffelen houdt het bij op, eten doet ze niet.

3 likes

Excuses voor de slechte foto, maar er komen peduncles (?) aan mijn hoya linearis :smiling_face_with_three_hearts:. Ik ben niet speciaal into hoya’s, maar vind het toch altijd bijzonder als er eentje gaat bloeien

17 likes

Hebben jullie ervaring met planten die het goed doen in een kamer met ramen op het noorden? Ik vond alleen berichten van @Pantalones, maar volgens mij heb jij ze helemaal weggehaald uit die kamer of niet?

Bij mij doen philodendron scandens (zo’n hangplant) het goed. Heb ze wel direct bij 't raam hangen, weet niet zeker of ze het op een afstandje ook goed doen.

2 likes

Scandens inderdaad
mijn graslelies zijn daar ook heel blij bij mij en de peperomia’s ook.

1 like

Ik heb alleen maar plek bij de ramen op het noorden en monsteras, philondendrons, orchideen als je die meetelt, pannenkoek, haworthias, ficus, vaderplant, kleine strelitzia, samseveria, lepelplant, ZZ

2 likes

Mijn pannenkoek doet het goed op het noordoosten.

2 likes

Als je niet weet dat je in het plantentopic zit is deze zin heel random.

7 likes

Hebben jullie de planten een beetje verspreid staan in het huis of zijn er hier ook mensen die echt een plantenkamer of een plantenhoek hebben? Zou graag foto’s van plantenhoekjes/kamers zien :grin:

2 likes

Groen/witte Aglaonema’s, scindapsus aureum, zz-plant, verschillende sansevieria’s, donkergroene dracaena’s en soms calathea’s doen het vaak wel prima bij een raam op het noorden, maar hebben wel een beetje licht nodig. En een echte schaduwplant is de aspidistra elatior.

1 like

Ik heb deze ook gekocht, ben erg benieuwd. Ik heb wel spray die goed werkt tegen trips, maar af en toe kom ik nog wel eens een verdwaalde trip tegen. Hopelijk werkt het ook tegen spint want daar heb ik ook last van :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Via deze link:

Volgens mij zijn dit dezelfde:

2 likes

Ik heb het 2e linkje aangepast, volgens mij zijn dat dezelfde, maar dan zonder de hoge verzendkosten :grin:

@Pantalones

Ik heb een spray van Pyrsol, die ziet er zo uit:

Gekocht bij Blomsterlandet, wellicht is deze ook ergens online te verkijgen

2 likes

Via de Duitse Amazon is het iets goedkoper! Je hebt dan wel een grotere verpakking (40 stuks) maar de verzendkosten zijn dan 5 euro ipv 8.

Kan je na 1 x een te grote hoeveelheid water te hebben gegeven al wortelrot veroorzaken? :smiling_face_with_tear: had een schefflera gekregen, hij stond sowieso op een verkeerde plek voor een week (schaduw) heb hem nu op 2 meter afstand van het raam (noorden) gezet. Ik had gelezen dat de hoeveelheid water die je geeft niet uitmaakt, dat je prima de hele aarde kunt doorweken zolang je het uit laat lekken + dat ‘overwatering’ betrekking heeft op hoé vaak je water geeft en niet hoeveel per keer.

Maar nu zag ik dus dat de aarde na een tijdje nog vrij nat was en dat er bladeren bruin werden en af begonnen te vallen, en ietsje slapper hingen. Volgens google een teken van wortelrot.

De plant zoals mijn vader hem in de winkel kocht

Nu;

De rest van mijn planten gaan nog goed gelukkig :rofl: maar kan je na 1 keer water te hebben gegeven al zoiets veroorzaakt hebben? En kan ik dus concluderen dat ‘overwatering’ dus óók met de hoeveelheid ipv alleen de frequentie te maken kan hebben?

Het kan meerdere oorzaken hebben denk ik, maar het verplaatsten van de plant is daar ook één van. De plant is in korte tijd van de winkel naar jouw huis verplaatst en daarna weer op een nieuwe plek in het huis. Ik denk dat de plant even tijd nodig heeft om te acclimatiseren.

2 likes

Wat fijn dat ze werken! Ik hoop voor je dat je planten trips (en andere beestjes)-vrij blijven nu.

Ik heb ook al heel lang geen trips meer gezien en ik ben ergens in de zomer met de staafjes begonnen. Dus ik denk dat ik binnenkort weer nieuwe staafjes in de potten ga stoppen.

1 like