Als je een plant voor beginners zoekt zou ik deze in al zijn soorten skippen
@Nysmn Het kunnen inderdaad soms ‘dramaqueens’ zijn. Maar ik heb al jaren een Cnenante (=familie) en daar maak ik regelmatig stekjes van en heb al meerdere volle planten hiervan opgekweekt en weggegeven. Is de makkelijkste variant in die familie als je makkelijk wil.
Oh
Ik had al wat gezocht op luchtvochtigheid, maar ik kom er niet helemaal uit. Is het nu wel of niet handig om de planten te besproeien? Ik heb een strelitzia gekocht en de bladeren krullen helemaal op.
Verder heb ik een klein pannenkoekplantje, basilicum plant en een tradescantia. Niet echt planten die goed zin voor de luchtvochtigheid. Is het slim om daar een aantal van te kopen? Ik doe een honderdste poging om planten te houden en ben weer net begonnen. Hopelijk lukt het nu wel een keer
Wat hydrokorrels onderin en daarbovenop potgrond en het plantje
Yes, dit heb ik gedaan! Ik was het bestaan daarvan even helemaal vergeten.
Dank jullie wel!
Heb de foto verwijderd omdat het nog niet in mijn bezit is.
Ja hoor, lijkt mij een Thai constellation cutting
Nee, geen Thai. ‘Gewone’ variegata.
Ik ging net mijn intense hoya water geven, maar zodra ik dat deed liep het ware gewoon de pot uit naar beneden. Super raar, ik dacht aan een scheur, totdat ik de pot oppakte en hij gewoon tot de rand gevuld bleek met water oeps, maar hij deed het wel lekker hahah
Afijn in ieder geval een monstera variegata
ik heb sinds een paar maanden enorm veel last van trips, een aantal planten waren ook binnen no time dood. Wat ik doe is regelmatig mn planten helemaal kapot sprayen met een mengsel van groenezeep/spiritus, tot ze echt vettig zijn en glanzen maar weet iemand hier of dat echt nodig is? haha want het ruikt heel sterk en in de zomer kan je de planten dan wel even buiten zetten, maar liever doe ik dat nu niet meer.
Dit werkt heel tijdelijk trouwens, de trips blijven trouwens terug komen, echt verschrikkelijk… alleen mijn lepel en avocadoplant lijkt zich niks ervan aan te trekken. andere tips zijn welkom.
Aaltjes en roofmijten inzetten. Dan wel eerst je planten met water afspoelen. Anders is de overlevingskans van de aaltjes en roofmijten ook klein na behandeling van de de Schoonmaak middelen. Drie weken later nog een nieuwe batch inzetten en af en toe ter preventie. Online bij biobestrijding kun je het bestellen.
Neeeee janken, ik ben net een week terug van vakantie en ik had al één Calathea met spint gevonden… en nu zitten ze ook op mn alocasias en Monstera
Nou ben ik niet snel van de kaart maar holy shit… er kwam net een vrouw in de winkel en die trok een blad uit haar tas en zei: kun jij zien wat er met deze plant aan de hand is. HELEMAAL VOL TRIPS OMG. In mijn winkel. Maak een foto ofzo. Heb dat blad meteen buiten geflikkerd
Hoe reageerde ze? Wat bezielt je omg
Ze was zich van geen kwaad bewust natuurlijk. Snap ik ook wel. Maar ik kan dat hier echt niet gebruiken.
Help, ik heb beestjes! Ik weet niet wat het is, ze zijn heeeel klein en zwart. Ze zitten niet op een kluitje, maar allemaal los op een blad en ik zie ook veel zwarte spikkels overal (wel aan de onderkant van het blad). Echt heel veel planten hebben het:(
Heb nu de planten buiten gezet en ondergesprayed met water en afwasmiddel, maar kan ik nog meer doen/iets anders?
Edit: trips en ik maar denken dat het een “lichte” plaag was
Edit2: @NoyraSoturi ik las dat je in maart 2020 trips had (dankjewel zoekfunctie), ben jij er nog goed vanaf gekomen? Of moet ik idd mn planten maar buiten in de fik steken
Ik heb het met om de dag handmatig beestjes weghalen lange tijd binnen de perken kunnen houden, maar uiteindelijk toch veel weggegooid