Het kamerplantentopic #3

Zou even de aarde checken van die plant. Ik heb wel eens gehad dat er meerdere in de aarde zaten, maar toen zag ik de plant ook al wel afsterven.

Zou dit ook helpen tegen rouwvliegjes?

Ik ben niet degene waar je op reageert maar sinds ik de staafjes gebruik heb ik ook geen rouwvliegjes meer gezien. Op de verpakking staat volgens mij niet dat ze hier ook voor zijn, dus kan toeval zijn.

1 like

Ik heb even wat emoshopping gedaan vandaag bij Dille & Kamille, waaronder deze plantjes :smiling_face_with_three_hearts:

Twee erwtenplantjes (waarvan de aarde trouwens echt doorweekt is. Denk dat ik ze misschien al in geschiktere aarde ga doen want ik ben bang dat alles gaat wegrotten zo)

Twee baby philodendron pink princesses. Ik was eerst niet zo onder de indruk van deze plant maar zag ze laatst heel groot op een mospaal en toen vond ik ze heel tof! (Wel nog even geduld hebben met deze haha)

En deze funky alocasia! Ik zag hem laatst bij een youtuber en vond hem echt heel tof, dus ik kon hem niet laten staan. Iemand die hier de precieze naam van weet? :relaxed:

13 likes

Ik heb een epipremnum die echt mega mega lange stengels heeft, en heb net stukken afgeknipt om te stekken en 'm voller te laten worden. Deed bijna pijn om stukken af te knippen dus beter gaat dat goed met die stekjes :flushed:

1 like

Doorweekte erwtenplantjes? Ik had ze niet eens meegenomen. Wegrotten in 3,2,1… Leuk die alocasia wel!

1 like

Ik zie dat wel vaker in winkels helaas, maar ik denk dat ik het nog wel kan redden :relaxed:

1 like

Brancifolia Pink Passion.

En ik zou die erwten meteen verpotten anders zijn ze binnen een paar dagen weggerot. Daarom koop ik ze niet meer in.

6 likes

Dankje!

Ik ga ze vanavond meteen in een lichte mix zetten, en in een (kleine) terracotta pot planten. ik hoop dat ik ze er dan doorkrijg (ze zien er nog wel goed uit gelukkig).

2 likes

En als ze toch gaan rotten kun je makkelijk de goede stengels af knippen om te stekken!

1 like

Ik heb eindelijk een cebu blue!! Zo verliefd op de kleur ervan! :heart_eyes:

Rechts een scindapsus treubii dark form (nauwelijks te zien, want het blaadje staat omhoog, haha!) die ik ook kocht, en twee gratis stekjes. De een is denk ik een scindapsus exotica, de ander vermoed ik een raphidophora tetrasperma, maar heel zeker ben ik daar niet van.

7 likes

Oh ik wil ook al zo lang een Cebu blue! :smiling_face_with_three_hearts: zou je misschien willen delen waar je het stekje hebt gekocht?

2 likes

Via Etsy! Plantomaniashop - Etsy Finland (geen idee waarom hij er Finland van maakt - de shop is in België en ik ook).

Het was de enige stek die ze nu had, maar ik denk dat ze wel vaker heeft. De mijne bevat vier stekjes met echt lange wortels en alles, voor maar €10!

Edit: heb je een pb gedaan!

2 likes

Super! Dankje!

2 likes

Dit heb ik laatst ook gedaan met mijn epipremnum! De wortels groeiden echt als een tierelier, en ik heb ze inmiddels geplant. Hopelijk gaan ze het doen.

1 like

Ja ik lees ook overal dat het vrij makkelijk gaat. Ik heb ze in glazen potjes voor het raam staan, dus laat maar komen die wortels!

1 like

Jaaa! Wel even zorgen dat die puntjes aan de steeltjes onder water staan, dat worden wortels. Maar misschien wist je dit al :upside_down_face:

2 likes

Ik heb sinds kort een plant waar rouwvliegjes in zitten. Nu heb ik gelezen over aaltjes dat je kan gebruiken. Maar las ook over verpotten zoveel moegelijk oude aarde van de wortels halen en dan een laagje steentjes. Zodat ze geen eitjes meer kunnen leggen. Heeft iemand dit een keer geprobeerd? Wil niet dat er andere planten worden aangetast

Ik zou voor de aaltjes gaan. Ik heb ze zelf in het verleden een paar keer gebruikt en dat werkte voor mij altijd heel goed. Als je je planten nu helemaal van hun aarde gaat ontdoen en verpotten geef je ze veel meer (onnodige) stress, ik denk dat dat voor je plant erger is dan rouwvliegjes.

Die laag steentjes zou ik zelf overigens ook niet doen. Het kan niet zoveel kwaad denk ik, maar ik zou het zelf storend vinden dat ik de aarde dan minder goed kan nakijken. Ik heb er zelf nu geen last meer van omdat planten die graag vochtiger staan op semi-hydrocultuur groeien (Hydrokorrels (leca) of pon (geloof dat dat eigenlijk stratum heet?), en daar leggen rouwvliegen geen eieren in. Mijn andere planten laat ik tussen het water geven door goed drogen. Ik heb het idee dat een luchtige aardemix ook al een hoop scheelt, omdat dat ook weer beter droogt dan bv een hele zware mix

Misschien dat je wel een beetje het bovenste laagje van de aarde kan vervangen, maar ik zou de plant verder zo min mogelijk verstoren

Ik zou ook voor aaltjes gaan in combi met dit Professor Q - Rouwvliegjes Bestrijden - Fruitvliegjes Vanger - Fruitvlieg -... | bol.com