En @Zoeva
Ik heb vanmiddag de plant verpot, ik ga het 1 a 2 weken goed in de gaten houden. Als het nog niet weg is ga ik wel aaltjes gebruiken en die andere dingen. Denk dat die korrels die jij tipt ook wel een goede is. Maar ik zal de plant eerst met rust laten. En ik heb nu idd een aantal keer gelezen om de planten goed te drogen voor dat ze weer water krijgen.
Rouwvliegjeslarven kunnen alleen overleven als de aarde een tijdje nat is. Je geeft dus waarschijnlijk wat te veel water. Logisch want in de winter verdampen planten amper en hebben ze dus ook veel minder nodig. Minder water geven lost rouwvliegjes ook heel snel op @Strawberry
edit: wat @Falula zegt dus!
Ik heb inmiddels de plant verpot. Om de wortels zat een papieren potje. Waardoor de potgrond om de wortels niet opdroogde. Gelukkig geen wortel rot.
M’n monstera gaat echt als een gek en elk jaar rond deze tijd heb ik dus een foto gemaakt. Die wil ik uiteraard even showen
@Unquestionable echt prachtig!
Mijn plantje valt ineens heel erg uit. De aarde voelt niet super nat en doe eigenlijk ook niks anders dan normaal. Kan het door de winter komen?
Ik zie dit op mijn strelitzia, iemand een idee wat dat is of wat ik moet doen?
Lijken geen beestjes ofzo.
Ik geloof dat ie wat wil zeggen. Help plantendokters help!!!
(niet echt hè, met pijn in mijn hart zal ik dit stuk van de plant en die ernaast maar weghalen )
Ik vrees eerlijk gezegd toch een beetje voor schildluis. Gelukkig is dat wel makkelijk te bestrijden: met een wattenstaafje aanstippen met alcohol. Als je dat hebt gedaan zou ik daarna de plant even goed afnemen met een vochtige doek tot je geen restanten van de schildluis meer ziet. Daarna even een tijdje in de gaten houden of je er geen ziet terugkomen
Deze plantensoort heeft een hekel aan mij of mijn huis . Dit is al de derde die niet lijkt te willen leven. Hij staat op een zonnige plek en krijgt zeker niet teveel water. Maar weer worden de bladeren zo:
Er zitten geen voor mij zichtbare beestjes op de bladeren. Iemand hier enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Er groeien nog regelmatig scheutjes en er komt zo’n plakspul uit de stammetjes.
Zou dit het probleem kunnen zijn? Volgens kan hij namelijk niet goed tegen directe zon op het blad en kan je hem beter een beetje half schaduw houden.
Heb ‘m eerder op een plek met minder zon gehad en toen stierf ie echt in razend tempo. Het is de ochtendzon. Deze leeft wel al ‘t langst, dik jaar nu zoiets? En hij doet dit ineens… Staat altijd al op deze plek, het toch ook niet
Tijd van het jaar misschien? Mijne wordt er ook niet mooier op momenteel.
Zie je geen kleine beetjes web? Het doet me toch een beetje denken aan spint . Schefflera’s houden trouwens niet van direct zonlicht, maar wel van een grote hoeveelheid indirect licht. Kan het zo zijn dat hij toch regelmatig directe zon op het blad krijgt?
Is geen schefflera! Maar een money tree, of is dat wen schefflera soort ?
Ik zie er helemaal niks aan beestjes op, in de aarde ook niet . In de zomer krijgt de plant veel meer zon dan nu in de winter. Hij staat niet direct in de felle zon maar wel op een verlichte plaats waar veel natuurlijk daglicht komt (op heldere dagen in de winter althans…). Ik draai ‘m ook regelmatig om.
Die Pachira’s zijn ook best wel moeilijk hoor. Iedere verandering is vaak al teveel. Staat 'ie niet te dicht bij de verwarming? Of te nat.
Mmm daar staat ie wel relatief dichtbij en die staat natuurlijk inmiddels wel aan de laatste 6 weken! Deze heb ik uitzonderingsgewijs nog niet laten verzuipen want hiervan onthoud ik dat die tussentijds heeeel goed op moet drogen .
Verdammt, moet ik weer een andere plek zoeken 🥹 alle ramen zitten in de buurt van verwarmingen
Nee ik zat inderdaad fout haha, zoals @Lula zegt is het een Pachira blijkbaar! Hopelijk kan je er een goed plekje voor vinden en knapt hij wat op
Wat @Lula zegt indd @mikselke , ik heb er ook eentje en die heeft het lang fantastisch gedaan, is ongeveer verviervoudigd in grootte in 2 jaar, maar ik heb m een paar maanden geleden een kwart slag gedraaid en alleen dat zorgde ervoor dat ie raar ging doen (zelfde als bij jou, bladeren kregen vlekken, werden bruin en vielen uit). Op plantenvoeding reageert hij ook raar, dus ik houd m angstvallig in dezelfde positie en geef m water als hij droog aanvoelt.
Ohja en bij die planten zijn de stammetjes soms gevlochten met een ijzerdraadje eromheen, dat ijzerdraadje eraf halen heeft bij mij ook geholpen!
Ik heb een calathea gekocht en heb m op een plek midden in huis gezet. Niet op de tocht, niet te dicht bij t raam, maar enige nadeel is dat er gedurende 2 uur per dag zonlicht op komt. De rest van de dag redt de zon t niet zo ver de kamer in. Is dit beetje zon genoeg om hem te laten zeuren dat hij teveel licht krijgt denken jullie?
Hangt heel erg af van de orientatie van het raam (noord/oost/zuid/west) en hoe ver de plant van het raam staat.
Probeer er trouwens ook op te letten dat hij niet te dicht op een warmtebron staat (bv verwarming). Dat droogt de lucht uit, en Calathea’s hebben graag een hogere luchtvochtigheid. Je hebt anders kans dat ze van die droge bruine randjes aan het blad krijgen.
Mijn Calathea’s staan in de badkamer en daar krijgen ze soms in de ochtend een beetje direct licht, en de rest van de dag vrij veel indirect licht. Ze doen het daar heel goed, maar vooral omdat de badkamer wat vochtiger is dan de andere ruimtes in huis