Het kamerplantentopic #3

Wel een mooie omschrijving nu voor je Monstera: levende mosstok :joy::poop:

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: (Moes)tuintopic

Voor in mijn keuken ben ik op zoek naar een hoge(?) plant die op het aanrechtblad in de hoek kan staan. Er komt daar vrijwel geen zon, iemand een leuk idee?

Mij lijkt een citroenboompje daar echt heel leuk maarja

Enige planten in mijn huis die het lekker doen met weinig zon zijn Calathea’s. Die zijn er in allerlei vormen en kleuren ook. Maar het zijn ook een beetje zeikerds. Als de stand van de maan niet goed is of het water bevat iets teveel kalk gaan ze al slap hangen.

Weet niet of je er ruimte hebt voor een hangplant anders? Ik heb een philondendron op een relatief donkere plek die het heel goed doet.

2 likes

Ik zou voor een zamioculcas gaan, echt een hele makkelijke plant die er leuk uitziet vind ik.

5 likes

Ik kwam vandaag deze Anthurium tegen, zo mooi! Iemand enig idee welke anthurium dit is? Ik ben nog niet zo thuis in anthuriums, maar nu ik een Greenhouse Cabinet heb begint mijn interesse wel toe te nemen :relaxed:

9 likes

Ik zou zeggen een Regale.

3 likes

Een vriend van me vroeg een stekje van 1 van m’n planten. Hij vroeg of ik het mee wou nemen toen ik de vorige keer op bezoek ging, maar ik was het vergeten. Kan ik dat met de post opsturen?? In bubbelenvelop ofzo? Stekje heeft nog geen wortels.
Kan dat, en zo ja, hoe verpak ik dat best? Nat / droog?

Volgens mij in een vochtig keukenpapiertje en dan in een bubbeltjesenvelop/klein doosje.

1 like

Ik heb een jaar geleden een alocasia zebrina gekocht. Het waren eigenlijk 2 planten in 1 pot. Ik ging hem 3 weken geleden verpotten en heb ze gelijk gesplitst. Nu hangt 1 van de 2 echt mega mega mega slap. Grond is gewoon vochtig. Tussendoor ook droog geweest, maar knapt niet op met een scheut water. Staat in onze serre op een lichte plek (licht komt vanaf een schuifpui en vanaf een lichtkoepel. Bladeren hangen echter bijna op de grond! Wat zou ik nog kunnen doen?

Ik geef de planten op het werk water maar doe maar wat. Heb ik deze vermoord door teveel water?

Mijn planten thuis doen het ook niet goed, enkel mijn pannenkoek planten en sanseveria’s redden het :sob:. Onkruid buiten is niet tegenop te wieden maar planten binnen zijn zo lastig in leven te houden :rage:.

Ter vergelijking, foto van oktober 2022:

Mijn enige plant die groeit als een gek ipv doodgaat
Nieuw blad;

En ik zie ookal weer een nieuwe die binnenkort zal uitrollen!

Enige is dat ie echt heeel erg opzij groeit en ik probeer hem af en toe wel te draaien maar lukt niet echt. Hij wordt wat te groot voor de slaapkamer zo.

Ik dacht misschien aan omhoog binden rond een mosstok ofzo maar heb echt geeeen idee hoe ik dat moet doen want heb ook nog nooit een plant verpot en die wortels moet je dan ook wat mee doen toch? vind het ingewikkeld maar wil wel graag dat deze het goed blijft doen want de rest is dood.
Iemand een tip?

11 likes

Ja de monstera is een klimplant dus een mosstok (zeker als hij groter wordt) is wel handig! Dan kan je hem meer omhoog leiden ipv opzij. Op YouTube staan wel filmpjes over het verpotten van een plant, misschien kan je die opzoeken? Het voorjaar is een goede tijd om te verpotten, dus grijp je kans. Je kan dan gelijk een mosstok in de pot zetten!

3 likes

Jullie dit wel eens meegemaakt met je Calathea? :joy: Ik weet wel dat sommige calathes’s kunnen bloeien, maar dit komt rechtstreeks uit de grond omhoog?

11 likes

Sinds ik ben verhuisd is mijn strelitzia zebrina afgeslankt naar 1 blad en ik zie net dat de nieuwe stengel die hij maakt een verrot blad heeft… is dit einde oefening of kan je hier nog iets mee?

Heb al veel geprobeerd met sprayen, voeding, minder/meer water. Heel moeilijk ding haha

1 like

Heb inmiddels mijn zelfgebouwde green house geüpgraded met een ventilator en een smart waterdiffuser (die ik heb ingesteld om te gaan vernevelen als de gemeten luchtvochtigheid onder de 75% is) en helemaal blij. Nog een beetje aan het finetunen her en der maar alles groeit de spuigaten uit. Zelfs m’n Hoya’s :heart_eyes:

Wel chronisch plek tekort haha.

37 likes

Oh dan zal het wel normaal zijn! Oogt wel heel apart :joy:

3 likes

Mijn basilicumplant is gaan bloeien! Ik heb dit nog nooit eerder gezien. Jullie wel?

1 like

Toevallig is de basilicum van mijn vriend ook gaan bloeien 🫨 ik had het ook nog niet eerder gezien!

1 like

Ja en toen ging de plant dood :joy_cat: Had het toen opgezocht en blijkbaar kan je het beste de bloemetjes er meteen afhalen, als je wil dat je plant blijft leven.

Oh en als ‘ie niet doodgaat dan wordt de smaak van het blad minder intens ofzo.

6 likes