Interessant! Ik vind het wel erg cru om de bloemen er af te halen
Ja de mijne gaat ook als een malle
Hier ook!! Vindt het wel lastig dan nu te bepalen hoeveel water ik moet bijvullen.
Mn kleine hoya serpens bloeit en de geur is zo BIZAR sterk. (En mijn vriend vindt dat het naar urine ruikt en dat ik m buiten moet zetten).
Ik sliep bij mijn ouders op zolder en m’n kamerplanten stonden op mijn slaapkamer. Gevolg: in de winter ging vrijwel alles dood omdat 't te koud was en in de zomer ging alles dood omdat het te warm was. Nu woon ik sinds maart op mijzelf en m’n planten hebben het nog nooit zo goed gedaan Eerder stond er al een calathea in bloei en nu staan m’n andere calathea maranta en Chinees lantaarntje in bloei. Zo blij
Ik heb mijn 1e plant nu al 1,5 jaar in leven weten te houden, maar ik denk dat hij toe is aan overpotten… hij ziet er dood uit, maar dat is hij niet gelukkig. Maar moet ik nog ergens op letten? Moet het een speciale pot zijn met een bepaald soort afmeting?
Edit : die plant op de achtergrond is wat triest, hij bloeit alleen van voor
Deze is erg vergevingsgezind dus die klaart inderdaad weer op steeds als ie water krijgt. Als je ziet dat de wortels uitsteken (of ie is dichtgegroeid met veel wortels en weinig aarde in de pot) idd verpotten, een pot die iets van 20-25% groter is dan waar die nu in staat (of als ie niet te groot wordt maar de aarde gewoon oud en droog is en water niet meer goed opneemt dan kan die ook terug in dezelfde grote pot met nieuwe grond), en liefst heeft het een gat oid voor afwatering.
Kan ik deze plant “knippen” daar waar ik het rood omcirkeld heb? Of hoe pak ik dit het beste aan?
Hij staat nu al 3 jaar zo in onze woonkamer en ik wil misschien toch eindelijk de dode takken weg 🫣
Als je hen zo niet mooi vind zou ik het gewoon doen. Ik heb een bij het groene deel afgeknipt (wel zorgen dat er een oog in he5 groen overblijft), die liep gewoon weer uit.
Ik was vandaag in het tuincentrum en zag daar Monstera obliqua Peruvian form voor 25 euro.
Niet gekocht. Wel beetje spijt…
Zo leuk, ik vind net een strelitzia stekje in mijn brievenbus via plantboom. Handleiding erbij en in een bakje waar ‘ie nog een paar dagen in kan groeien. Echt een leuk cadeau voor plantenliefhebbers!
Hmm het lijkt er niet 100% op volgens mij, maar de larven die ik hier onder planten vindt en in potgrond zijn larven van langpootmuggen
Ik heb geen idee wat het is maar waarom zie ik een hond op deze foto?! Hij leunt op de larv?
Ik zit met een dilemma. Onze Strelitzia Nicolai groeit ontzettend, zie foto’s met een jaar verschil. Super mooi en blij mee! Maar zoals jullie kunnen zien zijn de stengels gaan hangen, hij moet verpot worden want hij is gewoon te groot geworden. Maar omdat hij al zo gegroeid is denk ik dat verpotten alleen maar meer bijdraagt aan groeien en omdat ie al hangt daardoor alleen maar meer gaat hangen en ruimte in zal nemen. We hadden hem juist omdat ie in de hoogte zou groeien i.p.v. de breedte. Of verwachten jullie dat dat hangen wel weer bijtrekt als ie verpot is? Of toch in de weer met stokken?
Hangen ze niet vooral omdat ze richting het licht gaan? Misschien de pot een keer omdraaien?
Volgens mij hoort dat niet per se bij deze plant omdat ie normaal omhoog groeit en niet richting het licht. Ik dacht dat gelezen te hebben maar misschien heb ik me daar in vergist?
Normaal zit de zon erboven, niet van opzij. Zou hem verpotten en dichterbij het raam zetten en regelmatig een beetje draaien.
Ik zou denk ik (maar ik ben een zeer matige plantenmoeder) gaan voor een hogere maar niet heel veel bredere pot, dan kun je de stengels weer net iets dieper onder de grond zetten dat ze rechterop blijven staan, maar krijg je niet een enorme groeispurt in de breedte.
Hahaha, ik zie hem!