Het kamerplantentopic #3

Wie weet wat voor plant dat is? Ik dacht eerst een Calotropis procera maar volgens mij toch niet.

Ik heb deze gestekt van iemand en hij heeft nu genoeg wortels en zit in de aarde. Ik wil weten of ik hem voor het raam kan zetten en er wat meer informatie over opzoeken.

8 likes

Jaa dat denk ik ook, een Ficus Elastica. Dank je wel!

Ficus benghalensis audrey denk ik, ficus elastica is donkerder of meer gevlekt als het de lichte variant is.

1 like

Ah dank je!

2 likes

Ik heb een vraagje over het ‘propagaten’ (idk nederlandse woord sorry) van plantjes. Ik heb al heel lang een monstera adansonii geloof ik die ik in een vaasje met water heb gekocht. Kan die voor altijd in dat vaasje met water blijven of zou ik hem ooit moeten verplaatsen naar een pot met aarde?
En stel je hebt zo’n babyplantje in aarde, kan je er ook gewoon voor kiezen al die aarde eraf te halen en deze in het water te zetten?

Nog een vraag. Is het tijd om mijn monstera te verpotten?

Ik heb hem al een jaar en hij zit in een 16/17 cm pot geloof ik. en heb ik daar nog speciale grond voor nodig? Ik vroeg het bij de intratuin en kreeg gewoon een zak binnenplantengrond en hydrokorrels mee. Op tiktok en youtube zie ik allemaal gekke soilmixes met 1/3e dit en 1/3e dat enzo. Is dat echt nodig of is wat ik nu heb voldoende? Ik heb ook een mosstok gekocht trouwens om erin te doen.

En dit blad heeft het een beetje zwaar. Hij hangt wat slap en heeft gaatjes. Moet ik daar wat mee?

Ja kan beide gewoon. Ik heb hier ook planten al meer dan een jaar in water staan.

Of het echt tijd is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar de plant ziet er idd wel wat klein uit voor de pot. Het kan sowieso geen kwaad. Potgrond is gewoon prima, ik heb een paar planten in een mix staan maar die doen het niet beter dan de planten die gewoon in potgrond staan.

Dat blad kan je weinig mee, als je je er aan stoort kan je 'm weghalen.

2 likes

Dankjewel!!

De plant ziet er klein uit voor de pot of de pot klein voor de plant? Denk dat je het tweede bedoelt he?

Dan ga ik als de plant uitgedroogd is verpotten een dezer dagen denk ik! Spannend.

2 likes

Oh haha oeps, tweede inderdaad, pot klein voor plant. Succes!

3 likes

Mijne gingen ook pas beter groeien met een grotere pot dus ik raad het je ook aan.

Mijn gevonden bulbs van vorig jaar in de Frydek die er geen zin meer in had gaan zo goed. :smiling_face_with_three_hearts:

24 likes

Nooo mijn monstera heeft thrips (denk ik dat het zijn)
Ik zag wat verkleuring op het nieuwste blad en toen zocht ik goed en tada

Pff heel jammer. Ik heb hem nu een jaar en hij ging zo lekker. Ik wou hem sowieso verpotten als de aarde droog is dus dat is wel goed toch? Of moet ik daar juist mee wachten? Hij staat nu in een andere kamer dan de andere planten.

1 like

Oke ik heb research gedaan: roofmijten (kunnen pas over een week geleverd worden), neem olie of groene zeep/spiritus/water mengsel?

Kan ik bv ook vanavond of morgen dat groene zeep mengsel gebruiken en dan volgende week de roofmijten of gaan de roofmijten dan dood aan de groene zeep? En wat als ik de plant tussentijds een douche geef?

1 like

Een plant douchen kan nooit kwaad. Als je hem toch wilde verpotten zou ik de hele plant met wortels en al helemaal afspoelen in de douche, dan pak je de meeste trips mee en dan in nieuwe aarde zetten. Dan kijken of het terug komt.

2 likes

Eitjes zitten in het blad zelf toch? Die krijg je met alleen een douche niet weg lijkt me?

Haha oke hier de reden van mijn terugkerende trips invasie. Ik heb dan ooit verkeerd gelezen dat die eieren in de grond zitten. Het blijft wel een tijdje weg na het wassen is mijn ervaring maar helemaal weg dus niet. Wat fijn dat ik dit nu leer :rofl: ehm ja heel eerlijk denk ik dan wassen en die mijten bestellen maar zoals je ziet weet ik er dus niet alles van.

4 likes

Misschien weet jij dit dan ook, is dit een zelfde soort knol?

Ja, zo’n knolletjes was het! Alleen zijn er natuurlijk veel soorten alocasias.

1 like

Oh nice, Ik dacht namelijk dat m’n zebrina dood was, maar vond deze in de aarde. Heb je m gewoon in de aarde gedaan?

1 like

Nee, ik heb ze in vochtig perliet gedaan, en daarna in een plastic kasje van de Action laten groeien (niet in de zon). En zodra ze wat groeiden heb ik ze in de grond gezet.

Er zijn zo’n 12 knolletjes die het niet overleefd hebben, maar de laatste drie deden het ineens haha.

2 likes