Het kamerplantentopic #3

Oh hahaha dat wordt een leuke kans voor mij, 1 uit 1 :grimacing: ik heb nog sphagnum mos, wellicht dat dat ook werkt. Ik ga wel ff kloten

3 likes

Beker met vochtig spagnum moss erin en de knolletjes erop. En dan de beker afdekken met vershoudfolie. Beker dan op lichte plek maar niet met direct zon. 100% succesrate hiermee :slight_smile:

5 likes

Thanks! Ik ga het straks ff doen gelijk

3 likes

Nou, deze zakjes besteld en die komen volgende week donderdag binnen. Tot die tijd pluk ik elke dag even handmatig de larven die ik zie van elk blad af en spray ik de plant nat. Gisteren heb ik denk ik zo’n 10 larves gespot en verwijderd. De volwassen trips kan ik alleen niet spotten? Nog helemaal niet gezien. Zojuist de plant weer gecontroleerd en dit keer ook geen larven gezien.

Als de zakjes roofmijten binnenkomen ga ik de plant onder de douche zetten, verpotten, en daarna direct die roofmijtjes in de plant hangen. Denk 2 in mijn monstera en ook nog in omringende planten. Mijn andere monstera en calathea stonden ernaast maar daarin heb ik tot dusver niks bewegends kunnen ontdekken.
2 a 3 meter verderop staan nog drie plantjes, hoop dat ze zich nog niet zóver verspreid kunnen hebben.

Elke dag even checken, eraf halen, sprayen, en dan dus verpotten en roofmijten. Heb ook nog neem olie besteld dus nadat de roofmijten afgestorven zijn ga ik de neem olie gebruiken denk ik.

Heel benieuwd of ik er succesvol vanaf kom. Best een grote plant dus hoop echt dat het allemaal goed komt.

Paar vragen die ik niet online kan vinden:

• zijn trips schadelijk voor mens en dier? Ik las op een site dat ze virussen kunnen overbrengen naar mensen, maar kan dit op andere sites niet terugvinden.
  • zijn die roofmijten gewoon veilig voor mijn kat in huis?
1 like

Ik heb zelf ook maar 2 keer een volwassen trips gespot, zijn idd moeilijk te spotten. Ik heb nooit gemerkt dat mijn katten last hebben gehad van trips of de roofmijten die ik ooit hier heb losgelaten. Maar is geen wetenschappelijk onderbouwd iets, is gewoon mijn ervaring hier thuis haha.

Sinds ik ooit trips heb gehad heb ik altijd deze in mijn planten en sindsdien heb ik er nooit meer last van: Lange lelijke link dus ff zo.

Een mix van neem olie en groene zeep hielp hier ook, maar ik had het op 1 plant teveel gebruikt waardoor de olie een laagje op het blad had gevormd en dus dood ging. Dus iets om op te letten.

3 likes

Ik ben ook bang om die plant te verpotten, omdat ik bang ben dat ik dan rouwvliegjes krijg :sob: die heb ik nu niét namelijk. Lees dat die vaak in de potgrond zitten. Ben ik nog verder van huis straks, trips én rouwvliegjes.
En ik heb mijn potgrond ook nog eens buiten op het balkon bewaard, lees nu achteraf dat dat ook helemaal niet goed is.

Ugh wat een stress. Voelt net alsof ik weer op de basisschool zit en mijn luizen moet behandelen ofzo.

1 like

NOOO mijn adansonii heeft het ook :sob::sob:

1 like

Oh trips zijn heel vervelend! Maar hoort er helaas een beetje bij met kamerplanten. Ik denk dat je er goed bovenop zit, dus het komt wel goed! Probeer je planten alleen niet aan te veel verandering bloot te stellen nu. Heb je ze al verpot? Ik zou daar misschien even mee wachten. Je hebt ze waarschijnlijk ook al van hun vertrouwde plek gehaald. Door stress maak je de planten alleen maar kwetsbaarder. Ik zou de larven die je zit zitten inderdaad weghalen, dan de roofmijten even de tijd geven en dan kan je daarna de planten voorzien van wat verdunde neemolie.

Ik heb vorige week eindelijk een Thai constellation gekocht, en hij kwam net binnen! Ben er heel blij mee en op het oog lijkt hij gezond te zijn en bespeur ik geen beestjes. Vind het wel een beetje spannend omdat ik vaak hoor dat ze redelijk gevoelig zijn in verhouding tot de “normale” Monstera.

10 likes

Oke dankjewel! Dan wacht ik daarmee. Ik dacht alleen vanwege de eitjes die in de potgrond kunnen zitten etc.

Ik heb nog niks bespeurd op mijn andere 8 planten, maar vrees het ergste. Heb in ieder geval al een hoop besteld om er de volgende keer direct bij te zijn (de staafjes die hier zijn aangeraden, neem olie, edialux (als laatste redmiddel want is wel erg chemisch)).

Wat een prachtige thai constellation :heart_eyes: dure plant wel! Ik heb een tijd geleden bij de intratuin een monstera variegata gekocht voor €40 omdat 1 stengel afgebroken is, maar zitten alsnog een paar prachtige bladeren aan dus vond het een goede prijs.

3 likes

Tuinland Groningen

Prijs viel me reuze mee, hier betaalde je in coronatijd wel 250 voor. :joy:

8 likes

De wekelijkse buit is weer binnen. Heb me wel een beetje misdragen :grimacing: Het was namelijk nog veel meer dan dit.

Samenvatting

22 likes

Heeft iemand dé tip voor relatief onderhoudsarme planten in een vrij zonnig raamkozijn? We hebben al zoveel geprobeerd maar bijna alles wordt lelijk (of we doen het niet goed). Heb nu oa citroenboompje staan maar die valt helemaal uit en een plant met gestreept blad die constant slap gaat hangen… heel irritant en instant sneu gezicht vanaf buiten. Maar ik houd wel meer van bladplsnten dan van catusssen etc…

1 like

Haha ik wilde al cactussen zeggen en toen…

Vind je dan aloe vera ook niet echt iets?
Bij m’n vrienden doet de pannenkoek het ook top op hun vensterbank, terwijl ik dacht dat direct zonlicht over het algemeen niet zo chill is

2 likes

Mijn strelitzia doet het perfect naast een raam op het zuiden. Geef hem denk ik eens per twee weken een scheutje water.

2 likes

Palmen kunnen flink wat zon aan!
Ik heb al een aantal jaren goudpalmen op het zuiden staan. Gaat prima.

4 likes

Heeft iemand wel eens roofwantsen ingezet tegen trips? Ik heb ze een paar dagen geleden ingezet en alles volgens de regels, maar ik zie ze niet meer… Terwijl ik er bij het uitzetten heel veel zag. Heb ik 25 euro door de plee gespoeld?

1 like

Iemand die toevallig weet hoe deze plant heet?

3 likes

Siernetel?

Kijk eens mijn Thai in deze prachtige pot. :smiling_face_with_three_hearts: Gister bij Blokker gekocht (was er ook in beige).

34 likes

Heel mooi! Waar is die linkerpot van?

2 likes