Het kamerplantentopic #3

Tips om te maken of onderhouden? Ik vind onderhouden voor lange tijd echt onmogelijk

1 like

Onderhouden, ik weet dat je elke 2 weken water moet verschonen en ze moet afspoelen

Ohhh jij bedoelt van die dingen in t water. Dacht dat je kokedamas bedoelde! Die dingen in t water zijn niet zo lastig volgens mij :blush:

M’n monstera variegata heeft deze winter iets te lang bij de verwarming gestaan blijkbaar dus die was helemaal lelijk geworden met allemaal bruine bladeren 🫣 heb de mooie bladeren maar afgeknipt en in water gezet in de hoop dat het leefbare stekjes worden

Nu 2 vazen vol stekjes haha

12 likes

Zit er een stukje stengel aan? Anders werkt dit niet :frowning:

1 like

Jaa, allemaal afgeknipt na zo’n groeipunt en sommige hebben een luchtwortel dus zou moeten werken zo denk ik

Allemaal vergelijkbaar als dit gedaan

3 likes

Ohja ja dit moet wel lukken! Leuk!

1 like

Ik schrok net al even van shit heb ik nou verkeerd geknipt, maar gelukkig niet dus! Nu maar geduld hebben en hopelijk heb ik straks heel veel monstera stekken

2 likes

Haha nee sorry ik zag het verkeerd. Sommige mensen doen een blad in water en denken dat het dan gaat stekken, maar dat werkt maar met heel weinig planten helaas.

1 like

Wie heeft er ervaring met dit soort meters? Lijkt me vooral handig voor hangplanten waar je niet gemakkelijk bij kan!

Gewoon even met je vinger voelen toch? En hoe zwaar de pot is zegt ook veel

1 like

Die van bol zijn misschien van temu.co m … heb daar laatst 3 verschillende producten besteld en allemaal van temu uiteindelijk, betaal je 10 keer meer voor niks. Enkel een tipje zodat je het kan checken

1 like

Ik heb zoiets als die linker een keer op ali gekocht, die meet wel verschil voor en na gieteren, het getal zegt niet zoveel (mijn plant zat altijd in de groene range van de app ook als de grond gortdroog was), maar op een gegeven moment kun je wel een beetje inschatten bij welk getal de grond te droog is.
Zeker niet onmisbaar, werkt wel aardig dus.

1 like

Weet iemand wat hier het probleem kan zijn?

De nieuwe bladeren blinken mooi groen, maar de oudere krijgen bruine plekken (niet de rand of de toppen, maar eerder halverwege).

2 likes

Nog een kamerplantenvraag. Mijn beste vriendin heeft deze cactus (? Euphorbia) van haar oma geërfd. De plant moet zo’n 40 jaar oud zijn nu en staat zo’n vier jaar bij haar thuis.
Laatst bekeek ze de plant goed, en bleek hij helemaal aan het verkleuren te zijn (de kant die naar de muur stond). Het trekt steeds verder omhoog.

Ze vraagt zich af of er nog iets te redden valt, of dat ze er beter wat goede delen af kan halen in de hoop dat die gewoon netjes doorgroeien?

2 likes

Als de cactus nog hard aanvoelt dan is het waarschijnlijk verkurking, bescherming van de cactus voor invloeden van buitenaf. Als het zacht is dan is het waarschijnlijk rot. Gezien het formaat van de cactus durf ik bijna wel te zeggen dat dit verkurking is, omdat de cactus anders wel was ingezakt. Verkurking is een vrij natuurlijk proces en kan (volgens mij) niet veel kwaad.

2 likes

Ik ben op zoek naar een hoge (2meter ong) plant die niet te duur is en niet heeel moeilijk om te verzorgen. Bestaat zoiets?

Strelizia :blush: zonnige plek

1 like

Die heb ik al maar die groeit alleen in de breedte en niet in de hoogte. Maar misschien moet hij op een zonnigere plek

2 likes

Een Yucca!

2 likes