Het kamerplantentopic #3

Geldboom of birds of paradise

3 likes

Mijn ouders hebben een monstera en een calathea orbifolia. Beiden hebben half bruine bladeren, iemand een tip om beiden planten te redden?

Dat lijkt op verbranding. Ik had dat ook bij een aantal planten, bleek dat ze te lang in de zon stonden. Dus heb de gordijnen dicht en sommige op een andere plek gezet. Misschien dat even testen en dan de bladeren die niet meer mooi zijn afknippen.

1 like

Okay top dankjewel. De monstera staat wel in een donker hoekje maar voor de andere plant verklaar het veel.

1 like

Even een update van mijn plantjes waar niemand om heeft gevraagd. En bij de laatste een vraag.

deze krijgt een nieuw blad!! In de aanbieding gekocht omdat 1 stam was afgebroken, heb hem nu denk ik sinds vorige zomer en dit wordt pas het tweede blad dat hij mij me krijgt (zesde blad in totaal).

Deze groeit in de lente steeds supererg en in de winter sterven wat blaadjes af. Ik hoop dat ie super lange takken krijgt zoday ik hem helemaal over mijn tv kan laten gaan.

Dit was mijn eerste plant in dit huis (nu dus bijna 2 jaar) en is echt van miniplantje tot dit uitgegroeid. Ik heb hem van een tripsplaag gered, wat bladeren moeten knippen maar still alive and thriving! Is echt mijn favorietje dit :white_heart:

En tot slot deze. Ook van trips gered. Heb ik nog wel even een vraagje over, hij heeft 2 slierten zeg maar maar ze worden zo jaal op het einde. Kan ik hier nog wat mee? Moet ik het knippen en groeit het dan weer aan (hopelijk dan met blaadjes) of werkt dat niet zo? Ik wil graag dat ie wat meer slierten krijgt dan 2 kale. Wat kan ik daarvoor doen?

16 likes

Ik heb een plant waar echt heel veel kleine zwarte vliegjes in zitten. Iemand een idee wat dit is en hoe ik ze weer weg krijg? Heb al wat tips van internet geprobeerd (zandbak zand rondom, zelfs buiten gezet voor een tijdje) maar niets helpt :frowning:

Die laatste plant van mij groeit ook zo als ik de stengels niet omhoog laat groeien. Ik heb ze best vaak gewoon afgeknipt vanaf het punt dat het zo gek groeit en toen groeide er gewoon een nieuwe stengel voor in de plaats.

Nu ik ‘m goed omhoog laat groeien aan zo’n mosstok worden de bladeren super groot.

1 like

Dus mijn mosstok is dan eigenlijk te kort? Had m zo gekocht :weary:

Ja denk het dan wel, ik heb zelf meerdere mosstokken op elkaar zodat ik elk nieuw stukje omhoog kan laten groeien.

15 likes

Oh wat goed! Die heb je aan elkaar vastgemaakt met touw zo te zien? Hoe zorg je dat het recht blijft staan dan?

2 likes

Klopt! Soms kan je ze goed in elkaar schuiven, maar voor extra stevigheid heb ik er nog touw omheen gebonden. Rechtop laten staan lukt niet meer want te hoog :joy_cat: De hele constructie hangt nu ook wat tegen het bureau aan.

Zit er een gat aan de bovenkant van jouw mosstok? Dan kan je er vaak prima een mosstok met zo’n onderkant inschuiven:

3 likes

Rouwvliegjes? Wat hier geholpen heeft is de plant helemaal uit de pot halen, de wortels uitspoelen en opnieuw planten. Hier had ik achteraf rouwvliegjes in de zak potgrond, dus die heb ik weggegooid en de plant met nieuwe potgrond weer gepot.

1 like

Waar halen jullie binnenpotten/kweekpotten vandaan? Het is echt tijd om een groot deel van m’n planten te verpotten maar ik heb alleen maar te kleine binnenpotten. Online zie ik ze alleen maar voor te veel geld of per 50 stuks.

1 like

Ik ruil met familieleden en je hebt ook voor die ruilplekken, vaak voor planten maar hier staan vaak ook potten.

3 likes

Ik zag kweekpotten toevallig bij de Lidl staan. Kan ze in de folder niet vinden, maar die stonden er vorige week al tegelijk met de start van de plantjesmarkt, bij alle tuinspullen. Kan het alleen online nergens vinden dus weet de prijs niet. Werd verkocht in setjes, waren verschillende groottes

2 likes

De Action Toledo potten vind ik zelf altijd mooi. Kan je zelf eventueel een gat in maken.

3 likes

Bij de Hornbach! Het is wel even zoeken, ze staan namelijk bij de buitenafdeling. Maar ze hebben daar verschillende maten en ze kosten maar een paar euro. Ik kon in tuincentra altijd alleen van de dure elho’s vinden en die zijn vaak ook te klein.

Edit: dit gaat over de kweekpotten trouwens. Als je met binnenpotten sierpotten bedoelt, kun je ook naar de Hornbach (maar dan wel de binnen afdeling) maar die zijn vaak niet bijzonder mooi.

2 likes

Ja ik bedoel kweekpotten! Ik ga dan even daar kijken, heb al bij Lidl gekeken en niks gevonden en Welkoop zit niet in de buurt. Bedankt voor de tip!

1 like

Help deze plant doet het niet. Al vanaf het begin dode punten, verplaatst naar een iets zonniger plekje, geen verschil. Meer water, geen verschil. Hij maakt wel nieuw blad maar binnen no time worden de puntjes bruin. Ik heb deze plant eerder gehad en die deed het supergoed, was heel vol en deze wil ik al bijna in de container kiepen. Wie weet wat te doen?

2 likes

Ik moet binnenkort nieuwe plantenvoeding hebben en vroeg mij af waar jullie goede ervaringen mee hebben. Ik heb nu altijd standaard verschillende flessen van het tuincentrum, maar zou wel willen switchen omdat ik niet echt het idee heb dat er verschil is. Ik heb vooral Philodendron, Monstera en anthurium.