Het kamerplantentopic #3

Ik heb de plantenvoeding voor groene planten, weet even niet welk merk. Gebruik deze voeding voor al mijn kamerplanten (behalve de 2 vetplanten die ik heb) en ze doen het nog steeds (ook de voedingloze vetplanten).

Edit: mijn citrusboom heeft het trouwens niet overleefd. Lag niet specifiek aan de voeding, was echt een diva qua standplaats en kreeg last van beestjes. Citrus zou ik dus wel aparte voeding/behaneling geven. Planten met beestjes ook (beter geen voeding bij luis).

Groeit een Alocasia nog goed wanneer het blad eraf geknipt is? Je ziet in de steel het nieuwe blad al zitten, hij komt er alleen maar niet uit. Het blad is in middels al geel en hangt helemaal.

1 like

Er zitten heel minuscule witte eitjes/cocconnetjes/larven? op m’n plant en heel minuscule zwarte beestjes… weet iemand wat dit zijn en hoe ik er vanaf kom :grin::grin:

Oh nee :sob: oké ik ga dit topic doorspitten voor de remedie

Of moet ik deze plant gewoon weg tossen (liever niet :sob:)

1 like

Liquid Gold Leaf, gebruik ik al jaren voor al mijn Philodendron/Monstera/Anthurium/Hoya etc en goede ervaringen mee.

1 like

Waarschijnlijk is er dan wat anders aan de hand. Alocasia groeien uit knolletjes dus zonder ander blad zouden ze prima een blad kunnen produceren. Mits ze gezond zijn natuurlijk.

Ben ook bang dat hij een winterdipje heeft gehad. De drie knolletjes hebben nu allemaal nog één stengel en je voelt en ziet het nieuwe blad ook al zitten, maar het duurt nu zo lang en één blad heb ik dus inmiddels afgeknipt (stengel laten zitten uiteraard).

1 like

Ik kan alocasia alleen maar in leven houden door ze in water te zetten ipv in aarde :sweat_smile:

1 like

Ik heb een clivia plant van meer dan 30 jaar oud. Hij was van mijn oma en nu heb ik hem iets meer dan 6 jaar. Nu zie ik voor het eerst sinds hij onder mijn toezicht valt dat er bloemen in komen :scream:

22 likes

Onder de kraan afspoelen daarna Roofmijten en aaltjes uitzetten na ongeveer drie weken weer herhalen. Ook bij je andere planten neerzetten. Want ze kunnen zich verplaatsen.

1 like

Ik heb een plant met wolluis. Eerst geprobeerd met azijn, daarna met dreft en nu heb ik spulletje van solabiol. Elke keer denk ik dat het onder controle is en dan toch komt het weer terug :triumph:.

Heeft iemand nog tips of is er een kans dat ik deze plant moet opgeven?

Wie weet hoe deze plant heet? Alocasia lijkt me maar welke

1 like

Ik dacht eerst dat de plant trips had, maar het zijn een soort blaasjes? Ik zie ook geen beestjes lopen. De plant krijgt ook twee nieuwe grote bladeren. Weet iemand wat dit is?

Deze volgens Plantnet! Ik ken hem als Olifantsoor.

1 like

Ja dat zei mijne ook maar dat geloofde ik eigenlijk niet hahah, ik ken de olifantsoor anders maar misschien zijn er types. Mn zus heeft er een en die heeft hele grote bladeren en maar drie of vier steeds, zoals ik Alocasias ken. Maar thanks iig! Miss is het toch gewoon zo. Ik doe ook veel te wijs voor iemand die niks van planten weet

2 likes

Is het niet een homalomena? Wel verwant aan de alocasia maar toch een andere soort.

Hm nee dit ziet er wel echt anders uit

1 like

Wie wil er wat zaailingen van een mother of thousands en mother of millions? Ik heb ooit zelf zaailingen mee uit Sicilië genomen, gekregen van een lief omaatje op straat. :face_holding_back_tears: ik geef weer graag wat door en kan ze ook opsturen in een envelop!

image

13 likes

Heeft iemand goede tips voor een beetje originele, niet te grote planten in de vensterbank? Ik ben geen fan van sanseveria’s en cactussen etc en een strelitzia vind ik ook wat saaiig… er komt veel zon dus ze moeten wel wat kunnen hebben… dank!

Olifantsoor is een andere naam voor Alocasia, dit zegt niets over het type Alocasia dat het is.

3 likes