Het kamerplantentopic #3

Ik heb al twee keer Edialux gebruikt (in september begonnen) en nu vind ik alweeeeeer meerdere trips in mijn planten. Ik word er gewoon moedeloos van merk ik. 🥹 Net voor de derde keer gegeven en dit keer ook in de plantenspuit gedaan en ingespoten.

Ik moet ook maar opzoek naar neemolie en ik bestel die Duitse plantenpillen wel. Ben er zo zat van.

3 likes

Ik heb die Duitse planten pillen nu een maand en nog steeds die kut trips. Oja en er zit inmiddels een heel pakje in (gaat om een grote plant maar toch…) ik dacht echt dat dat een wondermiddel zou zijn maar helaas niet dus.

1 like

Ik denk dat ik de oorzaak van mijn tripsenplaag heb. En waarom het telkens terug komt.

Mijn vriend koopt basilicumplanten van de Jumbo waar ze inzitten!

Oh shit niet scherp haha.

Hij ligt inmiddels in een vuilniszak in de container.

2 likes

Ja dit heeft bij mij in het verleden vaak ook wel geholpen! Wel een tijdje blijven herhalen om zeker te zijn dat je alles mee hebt (ik zou het een tijdje om de week/om de twee weken doen).

2 likes

Wat zijn jullie ervaringen met groeilampen? Is dat alleen nodig/handig bij hele donkere kamers of hebben alle planten er baat bij in het najaar? En wanneer staan ze dan aan?

Ik heb best veel planten in mijn woonkamer en vraag me af hoe veel voordeel ze eruit zouden halen qua groei.

1 like

Ik doe in de herst/winter geen groeilampen erbij en dat gaat altijd goed met mijn planten (heb er aardig veel en ook in elke kamer van het huis). De lampjes die ik heb staan het hele jaar door aan en staan bij planten die anders echt vrijwel niet groeien door een te donkere standplaats.

3 likes

Dank je! Heb je die lampen dan overdag aan en ‘s nachts uit?

Jep. Van 9 tot 9, op een timer.

Een jaar geleden heb ik een strelitzia nicolai gekocht waarbij er 3 in een pot zaten (ik weet niet of je dat zo noemt eigenlijk).
Ik wilde graag een mooie volle :expressionless:

Hij staat nu op een hele goede plek blijkbaar want hij is nu echt veeeeel te groot geworden.
Is het lastig om 1 zo’n bundel over te potten?

Ik ben een tijdje geleden begonnen met plantjes verkopen op Marktplaats (heb er gewoon iets te veel nu). Mijn prijzen liggen lager dan gemiddeld, maar man… Wat heb je ontzettend veel mensen die bij relatief ‘zeldzame’ planten met onzinbiedingen komen. Gewoon de helft van de vraagprijs bieden bijvoorbeeld. Gelukkig zijn er ook veel normale biedingen en leuke ontmoetingen bij het ophalen :smile: Vind het wel leuk om te doen!

1 like

Is dit een te natte grond?

2 likes

Aan de plantendokters: Ik heb een grote strelitzia maar die bladeren en op de grond daaronder is het altijd plakkerig. Het is niet de meest gezonde plant maar blijft t wel prima doen. Wat is dit en wat kan ik doen?

Zie je ergens dopluizen? Die scheiden honingdauw uit en dat plakt. Mijn strelitzia heeft ze ook om de haverklap.

2 likes

Getver jaa… Oke ik weet niks van planten en verder dan water geven kom ik niet. Dus heb die plant eens goed bekeken, ik schaam me gewoon voor hoe het er van dichtbij uit ziet… :sweat_smile:

Sommige bladeren zijn gezond, maar eentje ziet er zo uit, met ook een soort kristallen erop:

Samenvatting

Heb de neiging die hele plant weg te gooien, of kan ik nog iets doen?

Ik schraap eens in de zoveel tijd al die stengels schoon met de achterkant van een aardappelschilmesje en dan spoel ik hem helemaal af onder de douche, dan kan hij er weer even tegen, maar het is elke winter weer raak hier.
Ik heb ook wel eens van die pillen voor in de grond gekocht, maar dat leek niet heel veel verschil te maken.

3 likes

Ik heb af en toe schildluis op mijn oude pannenkoekplant. Dit ziet er ook meer uit als schildluis.

Wat je nog kunt proberen is de ergste bladeren eraf halen.

En dan de luizen aanstippen met olie (met een wattenstaafje en bijv olijfolie, of wat je in huis hebt). Door de olie gaan ze dood. Regelmatig de plant controleren en eventueel herhalen.

Ohja en ik zou de plant niet te dichtbij andere planten zetten, zo mogelijk in een aparte ruimte.

Bij mij komen ze wel af en toe terug, maar dit werkt wel beter dan een bad vol water of een douche.

Edit: eraf schrapen zoals hierboven werkt misschien wel sneller. Ga ik ook eens proberen.

1 like

Ik heb het ergste blad eraf gehaald, die zat aan de onderkant HELEMAAL onder in de nerf/stengel, getver.
De rest heb ik met een natte doek met olijfolie daarop over de stengels en bladeren gehaald. echt 90% liet daardoor meteen los. Hopelijk knapt de plant nu ook wat op, er komt in ieder geval ook een mooi nieuw blad aan :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Met tuinhandschoenen aan? Sorry ik vind hem echt heel grappig, soort van bananencactus :sweat_smile:

9 likes

Ik zag wel eens dat mensen wc rolletjes of de rol van keukenpapier open knippen en eromheen vouwen. Maar daar is deze denk ik te krom voor? Of misschien dat t net lukt om het middelste deel?

3 likes

Ik gebruik altijd ovenhandschoenen, omdat ik geen tuinhandschoenen heb haha

3 likes