Het kamerplantentopic #3

Is dit een goede mosstok? Normaal gesproken heb ik andere en nu begin ik ineens te twijfelen

En dan in het kader van ‘hoe oud was je toen’… :exploding_head:

De hoogte is uit te breiden door meerdere plantenstokken (geleiders) in elkaar te zetten.

Wisten jullie dat? :sweat_smile:

1 like

In het algemeen doet een kokos “mos” stok niet veel behalve iets om tegenaan te leunen. De beste mosstokken maak je zelf met gaas en spagnummos :blush: daar kan een plant zich echt in vastgrijpen en die kan je ook vochtig maken zodat de luchtwortels daar ook vocht uit kunnen halen.

4 likes

Dankjewel voor je reactie. Dan ga ik eens uitzoeken waar je spagnummos kunt krijgen. :person_cartwheeling:

2 likes

Online vaak goedkoper dan in de winkel. Hoeft geen levend mos te zijn overigens, dus dat scheelt.

Wilde eigenlijk nog reageren op de mosstok in je vorige post. Ik gebruik ze naast die van spaghnum, maar meer om planten tegenaan te laten groeien en aan vast te binden. Een Monstera bijvoorbeeld. Als je deze droge stokken wil gebruiken, zou ik er eerder eentje kiezen met plastic aan de onderkant ipv hout. Dat hout rot namelijk na een tijdje weg.

2 likes

Intratuin heeft levend sphagnum mos voor een klein prijsje.

Extra tip is trouwens om je (nog lege) mospalen via AliExpress/Temu te bestellen, weet dat niet iedereen fan van die websites is, maar ze hebben superveel plantenspullen die in NL moeilijker te krijgen zijn.

2 likes

Ik heb een tijd terug een bonsai boompje gekocht, maar ik heb last van allemaal kleine witte wormpjes in de potgrond. Ik dacht eerst misschien larven van een rouwvarenmug, want die vlogen ook bij andere planten. Maar ik heb nu twee keer aaltjes gedaan en het heeft niks geholpen. Ik kom er niet achter wat het precies zijn. Weet iemand dit? Ze zijn het duidelijkst te zien op de schotel onder de pot. Ik kan een filmpje niet uploaden, daar zie je ze ook druk aan het kruipen.

1 like

Weet iemand wat voor plant dit is. Ik dacht een burgundy princess en had ik die besteld maar die leek dan weer teveel op de pink princess die ik al had. Hebben ze dan misschien een verkeerde plant gestuurd?

2 likes

Iemand een tip om van een buitenpot een binnenpot te maken? Heb een super leuke plantenpot gevonden maar er zit dus een gat onderin. Een schaaltje past er niet zo bij

Plant in zo’n plastic pot zonder gaten en dan in de buitenpot, met een beetje geluk zie je de plastic pot niet terug

1 like

Heb je Google Lens of PlantNet (app) geprobeerd? Ik herken 'm niet

1 like

Is het mogelijk witte vlieg? De larven daarvan zien er volgens mij zo uit.

1 like

Ik heb Google eerst gebruikt en die zegt burgundy princess maar deze is ooit overleden tijdens een verhuizing en heb de orginele kweekpot niet bewaard. Ik heb ook contact opgenomen met de klantenservice die zijn maandag bereikbaar. Misschien zeggen zij inderdaad wel dat ze twee keer de pink princess hebben gestuurd en dan is het probleem ook opgelost.

Edit: Ik denk nu dat het mogelijk de Philodendron Black Cardinal kan zijn geweest. Ik wacht in ieder geval de klantenservice even af

1 like

Ik kan vooral foto’s van de witte vlieg zelf vinden en niet van de larven, dus weet het niet zo goed. Ze zitten er wel al weken lang, dus dan had ik al wel vliegjes moeten zien denk ik.
Een vriendin dacht dat het springstaartjes konden zijn, daar zijn ook witte van blijkbaar. Dus ik denk dat ik daarvoor ook maar wat tegen ga proberen.

Ik zat op de bank en dacht “ik ruik pis”. Kind gevraagd of ze in de broek had geplast, maar dat was niet zo. Maar ik bleeeef heel sterk urine ruiken en opeens ging me een lampje branden: de hoya die 3 meter verderop staat blijkt te bloeien :joy:

7 likes

Frydek bulbs gaan goed!

7 likes

Ik dacht dat je aan het mealpreppen was :joy::joy:

18 likes

Help, ik heb de plant van mijn collega vermoord :weary: Weet iemand toevallig wat voor soort plant dit is en wat ik er mee moet doen?

Mijn collega is op zwangerschapsverlof nog tot het einde van het jaar, dus ik zou haar planten water geven. Maar 1 plant is opeens helemaal uitgedroogd :smiling_face_with_tear: Alle planten krijgen 1x pw water.

Er is nu 1 stengel terug aan het groeien, dus ik heb hoop op verbetering.

Volgens mij hangen er normaal ook fel roze bloemen aan.

2 likes

Mijn vriends advies: binnenpotje eruit halen en flink doordenken en daarna op een schotel zetten… hij redt mijn bijna overleden planten meestal.

1 like

Volgens mij heb ik bladluis 🥹

Is hij nou 5 nieuwe bladeren tegelijk aan het maken? :open_mouth:

16 likes