Het kamerplantentopic #3

Mijn monstera die ik al 3 jaar heb en 2 jaar terug van trips heb gered heeft nu dopluis :sob::sob: echt laat opgemerkt ook, ik dacht hij is wat treuriger vanwege de winter maar nee.

Iemand tips wat daar goed tegen werkt? Ervaring met InsectWeg of Promanal-R?

Doordat je dopluis noemt ben ik er nu achter dat de mijne dat ook heeft. Ik sproei de monstera in met een mix van water gemengd met groene zeep en spiritus en veeg de dopluis dan van het blad af met een microvezeldoekje. Dat heb ik nu twee keer gedaan. Het blijft wel in toom. Maar zou liefst ook willen dat het helemaal weggaat. :sweat_smile: Ik lees met je mee welke tips er komen.
Hoe komt dopluis überhaupt op onze plant terecht?

Edit: Kan je hier wat mee? Plantziekte: Dopluis - Plantsome

2 likes

Promanal werkt goed!

1 like

Plnts had gister een aanbieding 30% korting op hun baby plantjes. En ik vind baby plantjes zo leuk dat ik 8 nieuwe gekocht heb :blush: ook een Hoya stekje van werk gekregen die nu beginnen te wortelen. De alocasia stratum is aan het overleven na meerdere keren verpotten en wortel rot, nu in veel kleiner potje gedaan. Hopelijk krabbelt hij op.

De orchidee van mijn oma is alle wortels verloren, die was lang teveel gewaterd. Heeft 1 kleine lucht wortel dus heb nu een constructie met hoge luchtvochtigheid gemaakt (en 1x per dag even folie eraf) in de hoop dat ik hem kan redden.

deze worden vrijdag bezorgd

Ga een gebrek aan ruimte hebben in de vensterbanken als ze allemaal even snel groot worden :thinking:

6 likes

Ik heb een stukje van een hoge kast wat vlak bij een dakraam zit. Wil daar graag een klein plantenjungletje maken, beetje deze vibe

Maar ik struggle met welke planten het hier nou echt leuk gaan hebben? Het is er snel warm door de ramen en groot deel van de dag zon. Ramen staan op het zuidoosten.
Op deze foto’s lijken allerlei soorten er te staan waarvan ik toch echt geloof dat ze niet zoveel zon willen… Heb nu een alleen nog maar een Chinese Lantaarn maar die matcht de vibe nog niet helemaal in z’n eentje haha.

Hebben jullie ideeen?

8 likes

Misschien heb je hier wat aan

2 likes

Thanks! Heb m’n Aloe Vera erbij gezet, die is ook vrij hufter proof. En wat denken jullie van een orchidee-achtige? Die willen graag verwaarloosd worden toch? Weinig water weinig aandacht? Lijkt me perfect voor daar :joy:

Zijn deze foto’s niet AI?

2 likes

Klinkt wel leuk, er bestaat een soort orchidee die hangend is. Volgensmij uit mijn hoofd de vanda

Geen idee, nu je het zegt denk ik de eerste en de derde inderdaad. Doet niet af aan dat dit de vibe is die ik zoek maar verklaart wel waarom ik allerlei planten zie die huilen in de zon

1 like

Misschien pothos of Scindapsus planten die je kan laten hangen?

1 like

Oh nooit gezien maar wow wat mooi! Neem je zelf vaak planten mee naar huis?

Vanwege de uitgestelde bouw van mijn zus haar woning ‘logeren’ haar planten voor de komende maanden bij ons. Waaronder een vrij grote ( 1,5 meter) Ficus Lyrata. Wij hebben alleen nog plek in de woonkamer, waar het neerkomt op ofwel 3,5 meter van het raam of bij het raam in het hoekje. Deze kant van de woning ligt op het zuid- westen.

Heb dus voornamelijk in de middag zon. Als ik hem bij het raam in dat hoekje zet komt dat neer op vanaf een uur of 4 op dit moment.

De voorkeur heeft het plekje op 3,5 meter van het raam, alleen ben ik bang dat hij dan te weinig zonlicht krijgt.

Hij komt van een plekje op 2 meter van een raam op het noorden overigens.

Iemand een advies? :blush:

3 likes

Omg love deze planten!

3 likes

Die Veitchii en Mint zijn wel echt prachtige exemplaren! :heart_eyes:

1 like

Hoe was je feestje?

Zeg kan die caramel marble naar mijn huis geteleporteerd worden?

Uiteraard hebben we het niet over mijn plantenbudget voor deze maand die allang overschreden is. Want ik kan dat budget natuurlijk gewoon ophogen. #verleidelijk

3 likes

Moet deze plant (links) alwéér een grotere pot of weet iemand anders wat er aan de hand is? Er zit namelijk net een nieuwe pot om en binnen de kortste keren ging alles weer hangen.

Beetje klaar mee :sweat_smile: maar ook zonde om de plant te laten verpieteren

2 likes

Omdat je 'm net hebt verpot zitten de wortels gewoon nog niet genoeg de aarde in. Even wat beter in de aarde zetten + wat steun geven zal helpen. En staat ie wel in de zon?

1 like

Ik denk dat we de pot nu 3 maanden hebben? Lijkt me toch genoeg tijd daarvoor of niet? En hij staat vanaf een uur of 14 uur aan de zonkant van de kamer

2 likes