Het is verzonnen door een Nederlander dus ik neem aan dat de plant inderdaad vernoemd is naar de Nederlandse naam Tineke. Maar logisch dat je dat niet hoort als je Engelse video’s opzoekt, denk niet dat ze weten dat Tineke een Nederlandse naam is dus ze spreken het gewoon uit zoals je het in het Engels zou doen.
Ja ik snap ook wel dat ze niet Tienekuhh zeggen, maar ik vroeg het me gewoon af of het toeval was. Had het al op Google gezocht maar kon niet vinden waar de naam vandaan kwam.
Mijn monstera is omgevallen omdat hij te zwaar werd voor de constructie die hem omhoog hield. Ik heb wat extra en langere bamboestokken gehaald waaraan ik hem nu weer heb opgebonden, maar twijfel hoe houdbaar dit gaat zijn… ik haat mosstokken, die vind ik erg lelijk. Hoe doen jullie dit met grote monstera’s?
Wat een beauty! Misschien kun je hem overeind houden met een haak in je plafond en een draad van doorzichtig plastic, zoals ook gebruikt wordt voor schilderijen? En dan zorgen dat het mooi loodrecht is. Zou wel iets diks/zachts om de stengel doen zodat het niet snijdt.
Edit: de draad loodrecht, niet de plant
Vind de plant dusdanig uit vorm dat ik de plant zou proberen te stekken om ‘opnieuw’ te beginenn.
Ik heb een soort stellage van 3 bamboestokken van 2 meter die bovenaan met kortere bamboestokken aan elkaar zijn gepionierd. En dan leid ik elke sliert monstera langs de dichtstbijzijnde bamboestok met van dat ijzerdraad met zachte omkleding.
Maar ik raad het niet per se aan, de monstera neemt nu ongeveer 3 vierkante meter van m’n huis in die ik eigenlijk wel beter zou kunnen gebruiken
Mm ja dat is wellicht een goed idee!!
Ik ben eigenlijk best wel blij met zijn vorm, al moet hij een beetje aanpassen/bijdraaien naar het licht met sommige bladeren (komt denk ik vooral doordat ik hem opnieuw en anders op heb gebonden). Dit vind ik een beetje het ideale voorbeeld van hoe ik hem zou willen
Kan je niet een klein haakje ergens (bovenin) de muur maken, en dan met draad/touw daarheen ondersteunen? Die van je ideale plaatje lijkt ook ergens bij de muur ondersteuning te hebben?
Jaaaa, niet snoeien hoor! Dan krijg je weer kleinere bladeren. Ik vind de vorm heel mooi weelderig in contrast met je woonkamer
Ik word hier echt overdreven verdrietig van. Een plant, een stukje natuur, is teveel uit vorm? Welke vorm?! Een monstera is een klimplant die normaal gesproken zich aan een boom vasthoudt en dat is precies wat deze plant probeert te doen.
@babushkababy zo’n kokos “mos” stok vind ik ook afzichtelijk, maar ik heb een keer zelf een constructie gemaakt van kippengaas en spagnummos en dat vind ik zelf wel mooi en mijn monstera is er heel happy mee. Ze kunnen dan hun luchtwortels echt in het mos doen en je kan het mos ook vochtig houden. Het ziet er zo uit:
Oh wat een prachtige plant! Zeker niet terugknippen, ik vind de groeistructuur juist heel mooi.
Met doorzichtigdraad vanuit het plafond opbinden lijkt me ook erg mooi. Een ander idee (maar misschien wel wat ingrijpend) is bewapeningsnet/betonnet(?) op de muur bevestigen en hem daar voorzichtjes aan opbinden. Als je het bewapeningsnet dezelfde kleur als je muur geeft valt het veel minder op. Kan me wel voorstellen dat dat niet ideaal is in een evt. huurhuis omdat je het wel echt stevig aan de muur moet bevestigen en het natuurlijk ook wel bewerkelijk is, maar ik denk wel dat het de plant veel ondersteuning kan bieden
In het water zetten en als ie wortels heeft, planten bij die andere.
Wow, heb je niet nog een stek over?! Ik vind zo’n large form monstera echt heel tof!! Hele mooie plant
Waaaaaat een plaatjes. Gelukkig zijn ze naar nieuwe huisjes gegaan en niet in de kliko beland.
Ik heb in juni een alocasia gekocht en die had vrij snel trips en ik heb al zoveel geprobeerd maar het gaat maar niet weg en nu hebben andere planten het ook
Hij groeit zo scheef
Is wel echt mijn kindje dit, 2 jaar geleden gekregen als mini plantje. Gered van een trips-plaag alles. Hij hing eerst ook helemaal naar beneden, toen opgebonden met van dat touw en nu staat ie ieetsie rechter op maar eh ja. Hoe kan ik dit een beetje fixen? Ik heb hem dus niet steeds richting de zon gedraaid… werkt het als ik daar nu pas mee begin?
Dat werkt nog steeds
Vaak keren ze enorm snel naar de zon
Ik heb een beetje last van een planten burn out (moet mijn collectie eigenlijk wat uitdunnen maar ja, ik heb het gevoel dat de animo op 2dehands/facebookgroepen ook wel wat gedaald is), maar blijf wel online plantenshops doorscrollen…
Gelukkig valt mijn oog de laatste tijd vooral op doc block anthuriums en daar heb ik toch het geld niet voor.