Het kamerplantentopic #3

Oh thanks voor de uitleg! Ik had echt geen idee. Dan gaan we em toch verplaatsen naar de raamzijde :raised_hands:t3:

Ik heb mijn strelitzia per ongeluk (veel) te veel water gegeven, waardoor er vliegjes in de potgrond kwamen. Toen heb ik de bovenste 5 cm ongeveer van de grond verwijderd en de hele pot omwikkeld met folie. Na een week zaten er nog steeds vliegjes in, dus heb die 5 cm aangevuld met nieuwe potgrond, kaneel opgedaan en de pot weer in plastic gedaan. Dat staat nu zo al een week, maar de vliegjes lijken zelfs weer toegenomen als ik even tegen de pot tik.
Heeft iemand succes gehad met vliegjes verwijderen? Ik wil liever geen aaltjes kopen.

Je hebt van die plakstrips tegen rouwvliegjes, die steek je dan in de grond en daar plakken ze aan vast. Staat niet zo gezellig maar na paar dagen is het dan wel vaak stuk minder/weg bij mij.

5 likes

Kreeg je toen ook geen last van nieuwe eitjes die weer uitkomen?

Ja ik dacht ook dat dat zou gebeuren, maar in mijn ervaring was het toch wel effectief. Misschien dat de nieuwe vliegjes ook weer vastplakken ofzo haha.

1 like

Ik had ook van die plakstrips maar ze bleven maar komen. Heb uiteindelijk aaltje gekocht en nu zijn ze wel weg.

1 like

Als bij mij die vliegjes komen weet ik dat ik weer eens teveel water geef, dan geef ik minder/oplettender en dan zijn ze zo weg.

1 like

Hoe doen jullie het water geven als jullie met vakantie gaan? Ik heb verschillende waterdruppelaars gezien in winkels, maar vind ze zo groot? Ik heb ook veel kleine planten en dan past dat denk ik helemaal niet. Heeft iemand weleens die ‘tampon in bakje water’ methode gebruikt?

1 like

Bij mij geeft de buurvrouw eens per 1 a 2 weken water afhankelijk van de maand. Dus als je iemand hebt die water kan geven is dat natuurlijk het makkelijkste

Ja dat is het beste, maar helaas is dat niet mogelijk

Allemaal heel dicht bij elkaar zetten, ergens in een kamer uit de zon en wat waterbakjes tussendoor. Goed water geven (niet overdreven) als je weg gaat en dan doen ze het een maandje prima!

1 like

Wie weet waarom mijn plant zo hangt? Is echt al jaren zo. Ik denk niet dat ie-teveel of te weinig water krijgt?

1 like

Misschien te donkere plek?

Nu is het rolluik naar beneden om de warmte buiten te houden. Normaal doe ik deze wel open en is de kamer veel lichter maar weet niet of de plant dan direct zonlicht krijgt. Ik zal daar eens op letten!

1 like

Als het al jaren zo is zou je bijna denken dat ie gewoon scheef in de pot staat, anders zou die wel dood gaan of erger gaan hangen lijkt me

Ik vind de bladeren wel slap oven, maar hij staat ook wel erg scheef. Ik zal hem eens opnieuw in de pot zetten en dan rechter.

2 likes

Mijn monstera, vier jaar geleden ooit als een stekje gekocht (met 1 blad), daarna nog meer stekjes van gemaakt en nu 3 planten in een pot!

39 likes

Ik denk dat hij meer licht nodig heeft, dan krijg je meer die gefenestreerd bladeren!

Hij staat wel standaard onder een UV-lamp, zou zonlicht beter zijn?

Hoeft niet perse beter te zijn hoor. Hoeveel wattage heeft je groeilamp? Je zou eens kunnen kijken of die hoger kan. Of als je hem best op afstand hebt hangen/staan van de plant dat je kijkt of het dichterbij kan. Let wel op dat je groeilamp het blad alsnog kan beschadigen dmv verbranding dus houd dat wel in de gaten. Monstera’s houden van veel licht van nature en je kan ze goed trainen om direct zonlicht te ontvangen (mijne doen het redelijk goed).
Ik ga voor de winter mijn Thai wel onder een groeilamp zetten en dan ga ik voor een 36W.

1 like