Wat zouden jullie doen met dit plantje?
Heb ‘m al een aantal keer verplaatst (zon-midzon-schaduw), ondanks dat hij nieuwe bladeren blijft maken gaan deze er snel sip uitzien
Heeft ie geen spint? Dat blad rechtsonder vind ik daar wel op lijken
Dacht ik ook gelijk, of trips.
Nee, ik zie niks van insecten.
Ik ben eindelijk echt van de trips af! Heb echt alles geprobeerd: insecten tegen trips (via Insect Heroes), plakstrips, wekelijks insprayen met mengsel van spiritus/groene zeep/water en daarna afspoelen onder de douche, kleine plantjes een paar uur ondergedompeld houden in een emmer water en dagelijks met een wattenstaafje en alcohol alle trips die ik zag aangestipt maar niks werkte echt goed.
Toen had ik deze Redditpost ontdekt en heb ik alle planten op deze manier aangepakt. Ik heb ze allemaal naar buiten gehaald, ingesprayd met deze spray en daarna ingepakt in plastic zakken (pedaalemmerzakken en ziplocks van ikea). Kleine plantjes heb ik met meerdere bij elkaar in 1 zak gedaan. Ik heb de zakken 5 dagen laten zitten en ze waren allemaal helemaal beslagen vanbinnen en de luchtvochtigheid was in alle zakken meer dan 90%.
Ik heb dit maar 1x gedaan, alle zakken eraf gehaald en nu ruim 1,5 maand later nog steeds geen trips gespot! Ik heb laatst met die spray een paar plantjes van een vriendin in gesprayd zonder ze daarna in een zak te doen en ze gaf aan dat de trips allemaal dood zijn, maar wel nog op de blaadjes blijven zitten dus ze vallen er niet allemaal af.
Hoe zouden jullie zeggen dat het met deze monstera gaat? M’n vriend vind ‘m er ongelukkig uitzien omdat die bladeren zo hangen, ik dacht dat dat er een beetje bij hoorde.
Wel heeft ie deze bruine vlekken… weten jullie waar dat aan kan liggen?
Ik heb m twee weken geleden bij sprinklr gekocht en meteen verpot etc.
Lijkt op bladvlekkenziekte, had ik ook op m’n monstera. Heb alle bladeren met vlekken eraf moeten knippen en heb m 5 weken achter elkaar ingespoten met anti schimmel spray en nu ziet ie er weer goed uit.
De spray die ik heb gebruikt is COMPO Bio Fungi-Plus Spray - biologisch - voorkomt en geneest ziekten - op... | bol
Als je m 2 weken geleden hebt verkocht zou ik de klantenservice mailen.
Ik zou je geen geld teruggeven als je direct verpot hebt. Dan vervalt wat mij betreft de garantie. Een plant altijd min. 2 weken laten acclimatiseren. Lijkt mij overigens kou schade wat niet zo raar is als je in november bestelt via de post.
Ja eens, überhaupt niet verpotten deze periode.
Haha oké probeer ik het een keertje goed te doen maar de vlekken zaten er dus al toen ik ‘m ontving en zijn daarna uitgebreid, zij hebben kou tijdens transport niet als optie genoemd en ik heb mn geld teruggekregen voor deze plant - heb de bladeren met de ergste vlekken/schade afgeknipt en nu zien hoe het verder gaat
Ik weet niet of het hier zou passen, anders verplaats ik m naar het weggeef topic, maar ik heb een vrij grote strelitzia die ik graag ter adoptie aan zou bieden
Hij heeft een grotere pot nodig want is duidelijk niet gelukkig meer, nieuwe bladeren rollen niet meer uit, maar ik heb eigenlijk de ruimte niet om m nog groter te laten worden.
Met best wat pijn in mn hart want 6 jaar geleden gekocht als kleintje maar ik ben ervan overtuigd dat ie ergens anders weer op kan bloeien.
Ik hoef er dus niks voor, je moet alleen wel fatsoenlijk vervoer ervoor hebben want hij is zo’n 2.20m hoog, hangt een beetje scheef en is ook vrij breed.
1.5 jaar geleden heb ik m verhuisd, gewikkeld in een deken etc en daar moest ie al behoorlijk van bijkomen.
Mocht iemand van hier interesse hebben, stuur maar een bericht
Ik woon in regio Rotterdam, hieronder wat foto’s
Je kunt het blad helpen uitrollen door een warme vochtige doek erom heen te houden. Dan laat het natuurlijke lijmrestje los.
Lief dat je 'm wil doneren! Helaas woon ik te ver weg.
oh die tip kende ik niet, ik denk alleen niet dat t nu nog werkt want het hoogste blad is al een paar maanden zo hij is echt een beetje sad
en dan wordt ie nog groter en dat past niet haha dus dit is een goeie tip voor de nieuwe eigenaar!
Ik stuur je een pb!
De bladeren van m’n moneyplant zijn aan het verkleuren, er zitten ook vliegjes bij de steel/op het aarde. Krijgt ie teveel water?
Ook ik heb een zielige plant
Ik had deze goudpalm in de gang staan, maar daar stond hij toch teveel op de tocht. Heb hem inmiddels in de woonkamer staan, maar valt hij nog te redden? Ik weet dus waardoor de gekrulde bladeren komen, maar wat moet ik hiermee? Moet ik dat afknippen of gewoon laten en hopen op herstel… hij staat inmiddels 5 dagen in de woonkamer maar zie nog niet echt verschil.
Ik zou de lelijke takken gewoon afknippen
Dankje!
Mocht iemand hier in het voorjaar zijn Monstera met dubbele fenestration gaan kortwieken, ik hou me van harte aanbevolen voor een stek. Wil zo graag zo’n monster in m’n huis laten groeien maar de monstera’s die ik heb zijn van de kleinere soort.