Het kamerplantentopic #3

Ja dat is het beste, maar helaas is dat niet mogelijk

Allemaal heel dicht bij elkaar zetten, ergens in een kamer uit de zon en wat waterbakjes tussendoor. Goed water geven (niet overdreven) als je weg gaat en dan doen ze het een maandje prima!

1 like

Wie weet waarom mijn plant zo hangt? Is echt al jaren zo. Ik denk niet dat ie-teveel of te weinig water krijgt?

1 like

Misschien te donkere plek?

Nu is het rolluik naar beneden om de warmte buiten te houden. Normaal doe ik deze wel open en is de kamer veel lichter maar weet niet of de plant dan direct zonlicht krijgt. Ik zal daar eens op letten!

1 like

Als het al jaren zo is zou je bijna denken dat ie gewoon scheef in de pot staat, anders zou die wel dood gaan of erger gaan hangen lijkt me

Ik vind de bladeren wel slap oven, maar hij staat ook wel erg scheef. Ik zal hem eens opnieuw in de pot zetten en dan rechter.

2 likes

Mijn monstera, vier jaar geleden ooit als een stekje gekocht (met 1 blad), daarna nog meer stekjes van gemaakt en nu 3 planten in een pot!

36 likes

Ik denk dat hij meer licht nodig heeft, dan krijg je meer die gefenestreerd bladeren!

Hij staat wel standaard onder een UV-lamp, zou zonlicht beter zijn?

Hoeft niet perse beter te zijn hoor. Hoeveel wattage heeft je groeilamp? Je zou eens kunnen kijken of die hoger kan. Of als je hem best op afstand hebt hangen/staan van de plant dat je kijkt of het dichterbij kan. Let wel op dat je groeilamp het blad alsnog kan beschadigen dmv verbranding dus houd dat wel in de gaten. Monstera’s houden van veel licht van nature en je kan ze goed trainen om direct zonlicht te ontvangen (mijne doen het redelijk goed).
Ik ga voor de winter mijn Thai wel onder een groeilamp zetten en dan ga ik voor een 36W.

1 like

Oh kom er nu pas achter dat het volgens mij maar 6W is (kan de lamp niet meer vinden op de website, maar het bonnetje zegt 6W). Misschien moet ik hem toch maar in zonlicht zetten, en dan iets bedenken voor de winter. Is een Thai net zo gevoelig als deze?

Ja altijd de plant laten wennen aan licht! Kunstmatig of natuurlijk maakt niet veel uit. 6W is idd echt te laag voor een Monstera (en veel andere planten tenzij het een mini plantje is en de lamp pal erboven hangt en 100% van het licht de bladeren bereikt)
Wat je kan proberen is de plant in de vensterbank zetten waar veel licht komt, eerst een weekje lang 2 a 3 uur per dag bijv. Kijken wat ie doet, daarna steeds uitbreiden zolang je geen gekkigheid ziet. Je merkt snel of ze het leuk vinden.
Ik was te enthousiast met een andere plant en die mist nu een paar bladeren want ze waren verbrand. Het is een beetje trial en error en goed observeren :sweat_smile:

Als idee, bijna al mijn Monstera’s staan in de vensterbank op het zuidwesten en kunnen nu bijna allemaal 12 uur lang zonlicht ‘aan’. Enkele stekjes die nog op het noorden staan, doen het redelijk goed maar die moeten eigenlijk meer licht krijgen (geen plek meer voor ze op het zuidwesten.

1 like

Ik vind dit heel snoezig maar denk idd een andere standplaats zou beter zijn. Ik heb ook eentje 4 jaar geleden met 1 blad gekocht en de mijne is nu 2 meter hoog ofzo haha

2 likes

Oh wauw haha, is dat een plant of meerdere inmiddels?

Iemand nog tips hoe ik deze een nieuw leven in kan blazen?

Zou hij in een grote pot moeten en wat voor grond kan ik het beste gebruiken? Ik had op internet iets over aroid grond gevonden. Ik ben echt een leek hierin. Ik heb al wel een grotere mosstok gekocht.

1 like

Uit de pot en checken hoe de wortels zijn. Nieuwe aarde (niet aroid, dat is volgens mij juist om water vast te houden) en dan eventueel kortwieken. Dan heb je ook kans dat je variegation weer terug komt.

1 like

Oké, er zijn wel twee nieuwe punten gaan groeien waar de variegatie wel in zit. Alleen in de ‘hoofdstam’ nauwelijks meer. Kan ik die hoofdstam gewoon afknippen dan, tot het punt waar het laatste nieuwe punt zit?

2 likes

@Zomerjas vanaf waar zit het niet meer in de hoofdstam? Je kan idd kijken of je dat stukje dan kan stekken. Daarnaast zou ik de nieuw groeiende punten gewoon laten en afwachten, kan gewoon variegatie in zitten.

Aroid mix is mijn holy grail thuis, ik gebruik dat voor alle planten. Het is een mix van verschillende substraten om juist voor een luchtige grond te zorgen zodat wortels voldoende lucht krijgen maar ook (overtollig) water makkelijk wegkan. Anders blijft het te vochtig en dat us een uitnodiging voor rouwvliegjes maar ook voor het rotten van de wortels yadayadayada. Dus raad het iedereen aan (vooral bij monstera’s).

2 likes

Dank je voor je antwoord, dan ga ik zo een ariod mix bestellen.

De variegatie zit nog wel heel licht in de hoofdstam, die hoofdstam is alleen een hele lange slungel van ik denk zo een 2 meter. Ik heb hem ooit naar beneden laten hangen en hij groeit nu weer omhoog. Dat maakt hem ook rommelig.

Wel heeft hij dus die 2 nieuwe punten gekregen, nadat ik hem een nieuwe plek heb gegeven. Wat maakt het dat hij nieuwe punten aanmaakt? Kan het nog zijn dat hij extra punten gaat maken op de hoofdstam?

2 likes