Het kerstdiner

Morgen avond “vier” ik kerst met vrienden.
Vriendin maakt het eten

Voorgerecht geen idee
Hoofdgerecht gehaktbrood , wat groente mijn zelfgemaakte appelmoes en aardappeltjes uit de oven.
Dessert geen idee

Ik regel de cocktails en de rest van de drank

Eerste kerstdag standaard menu
Voorgerecht ham en meloen
Hoofdgerecht kalkoen bout , aardappelkroketjes , eigengemaakte appelmoes, groente en stoofpeertjes :heart_eyes:
Dessert vianetta

Tweede kerstdag
Teren op de twee dagen er voor …
heb echt nog geen idee

3 likes

Wat is een brabantse koffietafel? Dit klinkt chill!

Ik maak het kerstdiner voor mijn familie op eerste kerstdag. Een kaasplank, dan burrata met bietencrème, rauwe biet en hazelnoten. Hoofd is geglaceerde kerstham, een vega wellington, cranberrysaus, aardappelpuree met parmezaan krokantje, boontjes en sugarsnaps met sinaasappeldressing en noten, spruiten en stoofperen. Dan na een rabarbercrumble en chocolade frambozentaartje.
Tweede kerstdag is het bij mijn schoonfamilie, en dan help ik wel altijd koken maar bemoei ik me niet met het menu.

6 likes

Ik moet het toetje regelen en er is zoveel gezeur in de familie dat ik 3 bakken ijs, wat saus en slagroom gekocht heb. Normaal gesproken haal ik alles uit de kast maar dit jaar weiger ik.

2 likes

Vroeger gingen we als echte nepkatholieken 1x per jaar naar de kerk, namelijk de avondmis met kerstavond. Daarna eet je trationeel brood, maar later is dat veranderd naar een luxe maaltijd met broodjes, kerststol, worstenbroodjes en luxe beleg. Ik geloof dat het echt een Brabantse traditie is.

1 like

Ik ben zo goed als vegetariër, maar heel af en toe eet ik vlees. ( denk 5 keer per jaar). Nu zo ook met kerst, Morgen maakt mijn vriend draadjesvlees en ik kan er zo naar uitkijken! Daarbij gekookte aardappels en snijbointjes. Toetje is brownie met gezouten karamel!

1 like

Ik hoef Tweede Kerstdag alleen voor mij en mijn vriend te koken! Ik ga zalm wellington maken en groenten ceviche ennn aardappeltjes.

2 likes

draadjesvlees:heart_eyes:

2 likes

Oh ik had alleen bij culinair gezocht want het leek me logisch dat ie daar stond. Thanks! @Lula

2 likes

Ons menu:

  • amuse van ossenworst met mosterdsausje, augurk, rode ui en peterselie
  • soepje van pompoen met chorizo en speculaascroutons
  • hartige tompouce met geitenkaasmousse, prosciutto en balsamico
  • hoofdgerecht is nog niet helemaal duidelijk
  • grand dessert met oa moelleux
3 likes

Dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het toetje. Moet met kerst de hele dag werken dus ben wel op zoek naar iets wat van te voren gemaakt kan worden. Geen tiramisu of trifle (niet meer origineel in onze fam)
https://www.jumbo.com/choco-drip-ijstaart-met-kerstboompjes/503744/
Ik kwam dit tegen. Dit vind ik fantastisch het zier er zo kerstig uit. No way dat ik het ooit zo ga krijgen. Maar kan het altijd proberen

2 likes

Ik had vorig jaar voor iedereen een mini chocolade pavlova gemaakt met lobbig geslagen room, frambozen, bramen, blauwe bessen en chocoladeschaafsel. Die kun je heel goed van tevoren maken en meenemen, het dresseren op een bord is ook zo gedaan. Je moet ze alleen voorzichtig vervoeren.

Dit recept heb ik toen aangehouden voor de pavlova; https://www.marinasbakery.nl/recepten/zoet-bakken/pavlova/chocolade-pavlova/

2 likes

Oh dit is een goeie! Ziet er heel lekker uit! Even over nadenken… moet 1.5 uur met de auto rijden🙈 dus als het dan over voorzichtig vervoeren gaat

Dat moet op zich lukken hoor! Als je ze in een doosje doet moet je er gewoon keukenpapier of bubbelplastic ofzo tussen doen, dan kan het zeker!
Anders misschien een peren tarte tatin met bitterkoekjesroom, een appel of bosvruchten crumble of een lemon meringue pie waarbij je de bovenkant van het schuim moet branden.
Een panna cotta kun je ook goed van tevoren maken en meenemen. Je zou ook chocolademousse kunnen maken en dat presenteren in een flûte met een beetje rood fruit en chocoladedschaafsel bovenop. De mousse doe je dan idealiter wel in een spuitzak om hem netjes in het glas te krijgen! Ik zit vol met ideeën haha :smile:

1 like

Hahaha bijna kwijlen hierzo, klinkt allemaal zo lekker. Kun je vlak voor de kerst niet even langs komen om te bakken😜

1 like

Dat lijkt me heel leuk haha! Maar ik zou ook wel een catering bedrijf willen hebben, het is dat ik Kerst veel te leuk vind, anders zou ik het zo doen. Heb over twee weken wel een opdracht voor borrelhapjes :smile:

2 likes

Ben je op zoek naar een groentegerecht of een aardappelgerecht? En wat serveer je als hoofdgerecht?

Wij doen tapas met kerst… iemand ideeen? We moeten er 4 per gezin bedenken en maken… vind dat nogal veel dus niet te moeilijk/veel werk liefst :smiley:

Echt Spaanse tapas? Of mogen het gewoon kleine gerechtjes / hapjes zijn?

Tja goeie vraag😂 ik ga gewoon voor lekkere hapjes:)

Gevulde champignons (van die grote, kan bijv met roomkaas)
Caprese stokjes
Patatas bravas
Stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter/andere dips