Het kerstdiner

Ja, gevulde champignons dacht ik ook aan, @Freedom!

Blini’s met verschillende toppings? Of één topping, om het makkelijk te houden. Bijv. iets zoeken met gerookte zalm. Heb ook een keer een versie gemaakt met geitenkaas en een soort compote van rode ui (klinkt bewerkelijk, is het niet).

Bruschetta / crostini
Mini quiche ik muffinvorm
Knoflookgarnalen
Albondigas

Mijn vriend en ik vieren eerste kerstdag samen en daar hebben we mega veel zin in (onze families wonen of in het buitenland of gaan op vakantie). Alleen we zijn druk met verbouwen dus waar normaal mijn vriend zorgt voor een luxe diner (hij kookt zelf als werk) is hij nu aan de klus en verzorg ik het deze keer.

Ik wilde meerdere gerechtjes doen dus niet perse een hoofdgerecht en een van de gerechten een mooie smeltkaas uit de oven met rozemarijn knoflook en honing en dan met lekker brood. Dat is al best zwaar hhaha dus als iemand nog een leuk licht gerechtje voor erbij weet :sweat_smile:

Mini creme brulee, mousse van iets, tiramisu in kleine vierkantjes, espresso met bol ijs erin, friandises etc :star_struck:

En dan alles op zo’n mooi 3 laags plateau?

1 like

Heeft iemand een echt lekker tiramisu recept? Er zijn zoooooveel recepten te vinden dat ik niet kan kiezen :sweat_smile:

1 like

Dank voor alle ideeen, leuk!!

Ik maak gewoon een recept van allerhande maar ik doe bij de lange vingers nog een laagje hazelnootchocolade voor een crunch. En ik vervang het ei met vla haha

1 like

Mij lijkt het dit jaar een leuke uitdaging om het kerstdiner vegetarisch te maken. Tot nu toe het volgende bedacht, maar ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben.

Zelfgemaakt pasteitje met paddenstoelenragout
Salade caprese
Vega wellington (met zoete aardappel en geitenkaas)
Gevulde portobello’s

Ik doe nog ergens een cocktail tussendoor en het toetje is natuurlijk niet zo moeilijk vega te maken.

5 likes

Wisten jullie dat kerststol lekkerder wordt als je 'm invriest? Hoorde dat zojuist en na wat Googelen blijkt dat idd het geval te zijn. Bijzonder :smiley:

4 likes

Zo bij ons wordt het:

1e gang: Steak tartaar
2e gang: Zacht kaasje van de kaasboer voor in oven met honing en knoflook met brood om te dippen en wat smeersels
3e gang: citroen tiramisu

Allemaal lekker makkelijk (vanwege verbouwing) maar wel zin innnn

2 likes

Van lekker fred ? Of van iemand anders ?

Dit was ons oorspronkelijke idee ook! Wilden als hoofdgerecht gerookte knolselderij maken. Meerdere gerechten te googelen.

Maarrrr we gaan nu voor een Indische kerst! Ik heb een fantastisch nieuw Indisch kookboek met hele moderne gerechten, die ik ga combineren met oude familie recepten (althans, die mijn vader van een oid Indisch dametje heeft geleerd, kookboekje dat ik heb is dan ook 40+ jaar oud incl krabbels en eigen inbreng op de gerechten).

Ik eet (vrijwel) geen vlees maar wel vis en schelpdieren etc, dus die spelen een grote rol.
Het wordt denk ik;

Amuse:
Oesters met granité van acar ketimun (rode ui & komkommer granité)

Voorgerecht:
Maakt m’n zus. Garnalencocktail met een oosterse twist.

Hoofdgerecht:

  • Terong belado (vegan pittige aubergine)
  • Sambal goreng telor (pittige gestoofde eitjes)
  • Frisse papaya salade
  • Saté Lilit (soort viskoekje als saté op een stengel sereh)
  • Feestelijke nasi kuning (gele rijst)

Nagerecht
Maakt m’n vader. Iets met port geloof ik

Ik twijfel alleen nog of de smaken echt goed bij elkaar passen. De terong belado en telor zijn echt stevige smaken (waar bijv rode wijn goed bij past), en de salade en saté een stuk lichter en frisser (witte wijn). Dus misschien schuif ik nog wat en wordt de proteïne bron toch vega, iets met gekarameliseerde tempeh ofzo…

10 likes

Oh wat leuk dit, mag ik ook komen? :heart_eyes: toevallig heb ik het grote indonesische kookboek gevraagd voor kerst haha

1 like

Je zou het hoofdgerecht ook kunnen splitsen in twee kleinere gangen, waarbij je licht begint en daarna de zwaardere gerechtjes doet? Klinkt heerlijk allemaal!

1 like

Nee, in het algemeen zeg maar.

1 like

Oeh ja, dat is wel echt een goed idee! Dat beginnen we met die vis spiesjes en papaya salade (met een frisse witte wijn, Riesling ofzo), en dan de zwaardere pittige aubergine, eitjes en ik denk nog zo’n tempeh gerecht…

Ga morgen maar alvast beginnen met het maken van de sambals en bumbu’s. :sweat_smile:


@Chicago haha ja hoor kom maar langs!! En leuk! Ik heb het boek Indo Rock. Vind het écht een aanrader voor iedereen die van een beetje spannend koken houdt.

1 like

Is dit niet indonesisch ipv indisch? Klinkt in ieder geval wel superlekker!

Haha ja! :grin: althans, de meeste gerechten in dat ene boek zijn Indonesisch, maar met een moderne twist. M’n familieboek is dan weer Indisch.

Extra gerecht bij de terong belado wordt trouwens momok tempeh heb ik net bedacht. Is in kokos gekarameliseerde tempeh met paddenstoelen-cacaojus (vegan).

4 likes

Sambal goreng telor :drooling_face::heart_eyes:

Heeft iemand nog een tip voor een makkelijk, klein, licht nagerecht?

Ik ben er bijna uit denk ik

Amuse
Moet ik nog bedenken

Voorgerecht
Tompouce met knolselderij en aspergetips

Tussengerecht
Tomaat-paprikasoep met zelfgemaakte kaasstengels

Hoofdgerecht
Beenham
Arancini
Courgettebeignets
Tomaat-mozzarellapakketjes
Italiaanse salade

Toetje
Tiramisu á la Bubbless met stoofpeertjes

Tips voor marinade en sausje bij de beenham zijn welkom! Omdat de bijgerechten Italiaans zijn zoek ik in die richting, maar inmiddels ben ik zover dat ik met gewoon lekker ook genoegen neem haha.

6 likes