Het kerstdiner

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie plannen voor “het kerstdiner”. Wat voor een 6-gangen diners gaan jullie maken of juist heel simpel?

Wij krijgen onze ouders 2e kerstdag op bezoek. En ik ga allemaal kleine gerechtjes maken, beetje tapas-achtig. Zelfgemaakte gehaktballetjes etc. En brood etc.

2 likes

Eerste kerstdag een traditioneel kerstdiner bij mijn vader, voorgerecht meestal iets vissigs (dat eet ik wel op speciale gelegenheden), hoofdgerecht een grote kalkoen op tafel (en iets kleins niet-vlezigs voor mij, meestal komt dat eerlijk gezegd ook op vis neer maar goed ik ben niet degene die kookt) met allemaal bijgerechten als geroosterde aardappelen, allemaal soorten groente, stuffing, etc. Toetje moet ik toevallig dit jaar maken, weet nog niet zeker wat.

Tweede kerstdag hapjes en borrel bij mijn moeder. Zij maakt altijd lekkere vega dingen voor me. ‘Derde’ kerstdag krijg ik 12 eters en kook ik. Moet even een menu verzinnen hahahaa. Suggesties welkom! Als het maar vega is en makkelijk voor zoveel mensen.

3 likes

Ik weet het nog niet volledig, want ik hoef alleen voorgerecht en nagerecht te doen voor mijn schoonfamilie. Mijn schoonmoeder doet het hoofdgerecht en dat is met vlees en vis, dus ga ik voor vega. Heb bedacht dat vooraf een gepofte knoflooksoep met truffelolie wordt en paddestoelenterrine. Nagerecht wordt die ijsbombe die voorop de allerhande staat. Mijn vriend gaat nog een kerstige cocktail vooraf maken.

6 likes

Ik ben gewoon thuis met mijn man. We gaan eerste kerstdag koken, maar geen moeilijke dingen:
Uiensoep
Bladerdeeg-pompoenpureehapjes
Bladerdeeg-spinazie-cashewkaashapjes
Gevulde ‘ei’-aardappels
Aardappelpuree met gepofte knoflook
Tiramisu
En ik heb nog kant en klare stoofpeertjes en rode kool met cranberry en kaneel voor erbij.

Daar kunnen we 2e kerstdag ook nog wel van eten denk ik.

6 likes

Kerstavond komen mijn ouders en schoonouders eten, dan houd ik het eenvoudig. Starten met tomatensoep met gember, dan ratatouille van sorted (aanrader, niet per se voor kerst) en afsluiten met zelfgemaakt ijs en thee met een bonbonnetje ofzo.

Eerste kerstdag eet ik bij mijn ouders, voor mij is het menu nog onbekend. Tweede kerstdag ben ik bij mijn schoonouders, zij bestellen meestal bij een slager dus dan neemt de andere vega quiches mee en ik een salade en quinoaschotel. Wordt vast allebei een fijne avond!

4 likes

Eerste kerstdag ben ik bij m’n schoonouders en ik geloof dat we dit jaar van die grillplaten hebben in plaats van het gebruikelijke gourmetten. Ik krijg liever gewoon eten voor m’n neus gezet maar dat is nou eenmaal traditie daar.

Tweede kerstdag ben ik bij m’n ouders en ga ik samen met m’n moeder Italiaans koken. Eindelijk m’n pastamachine weer eens gebruiken, voor lasagne met gegrilde groenten en spaghetti met pesto en kip met rozemarijn en venkelzaad. Stokbrood, olijfjes en dat soort dingen ernaast en zelfgemaakte tiramisu als toetje. Niet ingewikkeld, wel lekker.

2 likes

Wat is een leuk kerstdiner voor 2? Ben 2e kerstdag samen met m’n vriend, maar bij hem bestaat die dag niet haha. Maar wil toch iets feestelijks doen.

Ik ben al snel geneigd allemaal lekkere dingen te halen, maar wij eten ons vaak al misselijk aan de ‘hapjes’ voor het echte eten haha

5 likes

Geen tips, wel een like voor de herkenning van het misselijk aan de hapjes.

3 likes

Ik heb me maar opgeofferd om het kerstmenu dit jaar te maken. Er zit niet echt een lijn in en sommige gangen matchen ook niet echt met elkaar maar als het lekker is vind ik het dikke prima.

Kerstavond: pasteitjes met eendenragout. Nooit gehad dus hopelijk is het lekker.
Kerstbrunch beide dagen: scones, warme broodjes in de vorm van een eland, sap, beleg, warme chocomel of koffie, gekookt ei of roer ei en verschillende soorten fruit.

1e kerstdag:
Amuse van warme gerookte zalm blinis
Kreeftensoep
Pommes duchesse, rode kool met stukjes stoofpeer, appel en bessen en varkenshaas in peperroomsaus uit de oven met bladerdeegsterren “garnituur”
Champagne cheesecake glaasjes met kersen

2e kerstdag:
Amuse van kipspiesjes met gepofte tomaatjes
Tomatensoep met basilicum room
Aardappel kerstboompjes, cranberry compote, in rode wijn gemarineerde gegrilde kalkoen filetlapjes, haricot verts met sinaasappeldressing
Chocolade tiramisu met rode besjes

En voor 's middags ga ik nog een cranberry taart bakken. Mijn vader maakt saucijzenbroodjes en verschillende bladerdeeghapjes. Oh er zijn nog een hele berg kerstkoekjes.

4 likes

Kerstavond met hele hoop vrienden en familie
Voor: torentje met avocado, rivierkreeftjes, pata negra, parmezaanse kaas en truffel
Tussen: bouillabaisse
Hoofd: kreeft thermidor
Na: mascarpone, chocolade-ijs, karamelchrunch

1e kerstdag met familie
Voor: drie verschillende lepels met O.a hertenbiefstuk met portsaus
Tussen: pittige pompoensoep met chorizo
Hoofd: eendenborst, knolsederijpurree, ui, shii-take saus
Na: drie bereidingen met aardbei

2e kerstdag met vrienden hoef ik gelukkig niets meer te koken, laat me verrassen

6 likes

Na 3 of 4 jaar is kerst voor het eerst niet bij mij thuis, dus ik hoef vrijwel niets te doen.
Kerstavond ben ik alleen met mijn vriend en omdat ik nog wel moet werken heb ik het simpel gehouden

  • pommes duchesse met gegrilde zalm en haricoverts (of misschien een andere groente)
  • chocolade soesjes ijs van hertog met wafeltjes als dessert

en verder allerlei borrelhapjes; olijven, zalm met roomkaas, chocomelk met slagroom, tapenades etc.

Kerstontbijt:
afbak kaiserbroodjes en croissants, tonijn, zalm, spiegelei en normaal gekookt eitje, pancakes met blauwe bessen, wentelteefjes met frambozen, kerststol, chinois en allerlei soorten beleg.

Ja voor met zijn 2 en wegens tijdgebrek lekker makkelijk. Want eerste en tweede kerstdag is wel heel uitgebreid eten bij familie en meestal krijgen we ook left overs mee.

3 likes

Op Kerstavond eten we bij de broer van mijn vriend met de rest van de schoonfamilie. Weet nog niet wat maar zal ongetwijfeld heerlijk zijn.

Eerste Kerstdag eten we bij mijn familie en gaan we een Indonesische rijsttafel maken. Lekker rendang,ajam smoor,sajoer lodeh,sateh etc.

Tweede Kerstdag ben ik thuis met mn vriend en komt er een vriendin van mij langs. Denk dat we het simpel houden qua eten. Misschien gewoon wat bestellen of iets makkelijks koken.

4 likes

De eerste dag is met de hele familie en dan worden er hapjes gemaakt met Aziatisch thema volgens mij. Ik maak taartjes met verschillende vullingen.
Tweede Kerstdag ga ik koken en dan maak ik het volgende:
bloemkool-pastinaak soep met gepofte knoflook, met een ‘crisp’ van parmezaanse kaas
kalkoenrollade uit de oven met paddenstoelen-portsaus, fondant aardappelen en spruitjes en bospeentjes met balsamico. Mijn moeder maakt stoofperen :smiling_face_with_three_hearts:
Toetje weet ik nog niet, ik denk iets van panna cotta. Voor bij de koffie maak ik kerstkoekjes ongeveer naar recept van Ottolenghi (werd hier ergens gepost laatst).

3 likes

Maandag bij mijn moeder brabantse koffietafel, dinsdag bij mijn vader staan mijn vader en ik traditioneel de hele dag in de keuken voor 6 gangen. O.a. tortellini in brodo en tarte tatin. Woensdag bij schoonouders vega/vegan kerstdiner. Iedereen maakt een gang en het voelde een beetje onzin om apart nog vlees te maken. Wij maken het voorgerecht: gepofte knoflooksoep.

@tuula hapjes en dan nog soep ofzo?

4 likes

Wij gaan én bij mijn ouders én bij mijn schoonouders gourmetten terwijl we dat normaal nooit doen maar ik vind het wel leuk eigenlijk haha :slight_smile: en ik maak morgen een kerstdiner voor mijn vriend: voor mosterdsoep, hoofd lamsrack, gepofte aardappeltjes, haricots verts en salade en na een Charlotte-taart! Simpel maar hij vindt het allemaal heel lekker :blush:

4 likes

Ik ga uiteten hihaho, met een vast kerstmenu

http://www.havenrooftop.com/menus/christmasmenu/

Ik neem alle vega opties :joy: ben wel benieuwd, we zijn voor een redelijk ouderwets kerstmenu gegaan. Op kerstavond gaan we naar Buddakan, op aanraden van @ontherun!

4 likes

Oh leuk zeg! Die bol heb ik vorig jaar gemaakt en dat was echt een groot succes :smiley: Goeie keuze dus!

Ik krijg hier honger van!! Heel veel plezier!!

2 likes

Ik zeg: lean in en doe gewoon alleen maar hapjes! ‘Tapas’ :joy:

3 likes

Ik maak voor vanavond (jajaja het begint nu al hier) een toetje: mango merengue mess (AH)
Voor morgen maak ik ook een toetje: eton mess (lekker in dezelfde sfeer)
Voor eerste kerstdag maak ik chocolade truffels, hoefde eigenlijk niks te doen.
En tweede kerstdag komt waarschijnlijk m’n vriend zn oma hier eten. Heb gourmet dingen gehaald, dus dan is dat het plan!

4 likes