Het keto/low carb topic

Dit topic is voor iedereen die keto/low carb eet, hier geïnteresseerd in is en er meer over wil weten, een plek waar we recepten kunnen delen en vragen kunnen stellen. Het is niet bedoeld als discussietopic, nu is iedereen natuurlijk gewoon vrij om te posten wat ze willen, maar er is nu eenmaal een reden dat het een afgezonderd topic is van het ‘Strak in je zwempak’-topic. Ik ga ervan uit dat iedereen wel weet wat koolhydraatarm inhoudt, vandaar dat het in deze openingspost over keto gaat :smile:

Handige links

Wat is keto?
Heel kort gezegd: keto is wanneer je koolhydraten (tot op zekere hoogte: je eet 0-50gr kh per dag) uit je dagelijkse voeding elimineert, waardoor je lichaam in ketose (=vetverbranding) raakt. Om de koolhydraten te vervangen ga je vetten eten zodat je insulinespiegel niet stijgt. Dat betekent geen brood, geen pasta, geen rijst, en helaas, ook geen frietjes en chips.

Wat eet je dan wel?
Je kan meer eten dan je denkt. Het ‘if it fits your macros’ concept komt vaak voor bij keto. Als je zo’n 20-50 gram koolhydraten per dag aanhoudt kan je veel gewoon eten, en het is dan de bedoeling dat je de koolhydraten voornamelijk uit groenten haalt. Fruit is lekker en gezond, maar het blijft wel fruitsuiker, dus eet ook met mate fruit. Maar van een handje aardbeien (5 gram kh) raak je niet uit ketose en — if it fits your macros.

Wat zijn macros?
Macro’s zijn onderverdeeld in proteïne, koolhydraten, en vetten, en de hoeveelheid is voor iedereen anders. Je kan je macro’s hier of hier uitrekenen. Alles dat je eet is dus ook weer onderverdeeld in proteïne, koolhydraten, en vetten.

7 likes

Zonder vervelende discussies natuurlijk, maar hoop toch wel dat er enige ruimte voor kritische vragen over het dieet zelf gaat zijn.
Wat mijns inziens mogelijk moet zijn zonder persoonlijk te worden.

7 likes

Ik vind dat er een verschil zit tussen mensen die oprecht interesse hebben en meer willen leren en dus kritische vragen stellen en mensen die zich totaal niet hebben ingelezen, denken ‘wat is dit nou weer voor onzin’ en hier een beetje het topic komen vervuilen. Dat is in iedergeval wat ik bedoelde in de openingspost. Ik maak geen topic aan voor het laatste, ben ook geen Google, dus ik zou het gewoon waarderen als mensen zich eerst een beetje inlezen.

3 likes

Tuurlijk! Dat vind ik zelf ook de enige logische manier om ergens dingen over te vragen of te roepen :grin:

1 like

Nou reken er maar op dat je dat soort opmerkingen ook gaat krijgen. Dat is wel een van de nadelen van een openbaar forum soms :thinking:

3 likes

Aaah heel fijn dat dit topic er is, was er toevallig gisteren nog naar op zoek om te zien of het al bestond!
Ik ben sinds maandag begonnen met keto en ik vind het zo leuk te doen en er dingen over op te zoeken. Ik merk wel echt dat mensen in m’n omgeving er héél skeptisch over zijn, wat best irritant is. Maar ik blijf tot nu toe geduldig.

Ja het zijn mensen die nooit eerder van keto gehoord hebben! Ze bedoelen het goed want ze denken oprecht dat ik mezelf de tering in help door veel vet te eten haha
Maar ik ben dus pas heel kort begonnen en soms vind ik t ook wel een beetje eng, het voelt zo tegen-intuïtief om geen banaan ofzo te eten

1 like

Volgens mij kan je er prima bij sporten, maar als je pas met keto begint is het natuurlijk wel heel erg wennen voor je lichaam. Dus misschien de eerste twee weken niet of heel rustig aan doen?

Ik ga binnenkort weer beginnen met sporten dus zal het wel laten weten! In iedergeval kan ik je misschien dit subreddit aanraden, gaat over mensen die keto doen en daarbij ook sporten. Snap wel dat je (en je omgeving) misschien een beetje huiverig bent, maar dat flauwvallen komt denk ik echt door de combinatie warmte/ en een lichaam dat zich nog niet aangepast heeft aan keto. Opeens omschakelen van runnen op koolhydraten naar runnen op vet is ook gewoon heel wat anders. Maar het is echt zeker mogelijk!


Ik heb net dit gemaakt en het zag er echt niet uit, maar het was wel goed te eten! Had alleen geen chocolade proteïne poeder dus heb het gedaan met cookies & cream. Echt een goede als je nog calorieën over hebt.

1 like

Wat zijn jullie favoriete keto recepten? En welk eten vinden jullie fijn voor op werk/studie/onderweg?

Mijn ouders eten al bijna een jaar koolhydraatarm en mijn vader is echt goed afgevallen (mijn moeder deed het om zich energieker te voelen). Zij halen hun recepten van www.koolhydraatarmerecepten.nl en ik maak daar nu ook heel vaak dingen van. De foto’s zien er niet altijd super geweldig uit, maar de meeste recepten zijn echt super lekker! Ik weet niet zo goed of/wat het verschil precies is tussen koolhydraatarm en keto, maar misschien heeft iemand er wat aan!

Huh wat chill :o die ga ik voortaan halen. Maar er zitten aardappels in, hoe kan het dan zo laag in carbs zijn?

Ja juist dus om het keto te noemen moet je dus echt aan die lagere grens zitten.

Niet per se helemaal koolhydraatarm, maar om toch een beetje zoetigheid te eten neem ik vaal Kvarg, blueband chocopasta minder suiker en nature valley proteine repen :innocent:

Ik heb net deze (zie spoiler) broodjes gemaakt. Smaken met beleg echt wel prima! En vullen mega goed. 1 portie bestaat uit één bovenkant en één onderkant en bevat in totaal +/- 4 gram koolhydraten.

Recept foto

Hoe ze er in rl uit zien

(Heb wel de pitten weg gelaten. En de helft al opgegeten, maar even voor het idee)

1 like

Volgens mij heb ik te vaak low carb gegeten het werkt niet meer bij mij

1 like

Iemand anders nog tips voor zoet? :sweat_smile:

Klopt! Recepten genoeg te vinden… Maar ik bedoelde meer als je weinig tijd hebt, wat pakken jullie dan aan kant en klare producten?

Eigenlijk helemaal geen zoets meer nu ik er over na denk… Als ik snel iets te snacken wil ga ik meestal voor olijven, stukje worst, kaas. En anders inderdaad iets van amandelpasta. Denk als je echt iets zoets wil je toch echt aan iets anders moet denken, of je moet je macros goed bekijken en gewoon zorgen dat je iets van framboosjes hebt als je per se zoet wil eten.

1 like