Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te weten wat je wilt. Je hoeft je levenspad niet uitgestippeld te hebben maar ik denk wel dat het goed is te weten wat voor jou echt belangrijk is en waar jij waarde aan hecht.
In mijn eerste relatie had ik geen idee. Dus als hij dingen wilde dacht ik al heel snel âoh ja goed hoor leukâ. Ik schoof allerlei dingen van mijn eigen leven langzaam steeds meer aan de kant voor hem. Ik paste me aan om meer met hem te kunnen zijn, niet omdat hij dat vroeg, maar omdat ik dat dacht te willen. Uiteindelijk was ik helemaal niet meer zo gelukkig, maar ik had erge moeite met erachter komen waarom dan niet.
Toen de relatie over was en ik mijn eigen leven weer een beetje kon âopbouwenâ met dingen die ik wilde, leerde ik echt heel veel over mezelf. Nu inmiddels weet ik wat ik belangrijk vind, waar ik waarde aan hecht en welke dingen ik nooit meer zou willen opgeven. Dat maakt het âzoekenâ naar een volgende eventuele partner heel anders, omdat ik nu weet met welke eigenschappen en wensen van een ander ik zou willen leven en met welke niet. Waar ik consessies in wil doen, en waarin niet. Ik weet nu veel beter hoe ik mezelf gelukkig kan maken en houden, en wat ik nodig heb voor een leven waarin ik me goed voel.