Het leed dat single zijn heet

Ja, dit merk ik ook heel erg. Ik kan ook amper meer genieten van die eerste leuke spannende fase, omdat ik super spastisch doe omdat ik bang ben gekwetst te worden. Dat spastische gedrag werkt waarschijnlijk ook niet bevorderend, maarja hoe zet je dat uit. :confused: Elke nieuwe afwijzing is dan weer ook bewijs voor mij dat ik inderdaad gelijk had dat ik bang was om gekwetst te worden, want het is weer gebeurd. Dat helpt niet mee.

@Cozycute bedankt voor de tip, ik ga hem opzetten!

8 likes

“Fijn” dat het herkenbaar is.
Ik ben trouwens begonnen in Verslaafd aan liefde maar ik kan nooit tegen die zelfhulpboeken waarin staat “Lees dit boek en je zult genezen zijn.” En ja hoor op een van de eerste bladzijdes staat zoiets. Zo vooringenomen en arrogant vind ik dat. En irritant. Meteen geen zin meer om verder te lezen. Heb ook het idee dat het nogal open deuren zijn. Of dat alles wat ik erin lees ook al weet door gesprekken met vriendinnen, inzichten die ik op het forum heb op gedaan en/of therapie.

2 likes

Ik heb gezocht op YouTube maar zie heel veel filmpjes haha, welke moet ik kijken? :biggrin:

Op Netflix, de show Jigsaw!

2 likes

Ok niet letterlijk genezen. Maar een hoop blabla over jezelf bevrijden en dan “Echt, het is mogelijk en ik ga je nu met plezier vertellen hoe je dat kunt realiseren.” Alsof iedereen gered wordt ofzo door deze auteur. Bleg.

3 likes

Ik heb hem ook aangeschaft. Ik kan meestal wel goed omgaan met zelfhulpboeken, ook als vol clichĂ©s zitten en niet eens per se herkenbaar zijn. Heb nog nooit een boek over dit onderwerp gelezen, vond dit wel een mooi moment. Voor €5 durf ik het risico wel te nemen :’) Ben benieuwd.

1 like

Ben benieuwd wat je er van vindt!

1 like

Thanks voor de tip, ik heb er net naar gekeken. Ik ben het wel eens dat je eerst 100% van jezelf moet houden voordat iemand anders dat doet, anders neem je genoegen met minder en bestaat een grote kans dat je een ongelukkig leven leidt.

In z’n show legt Daniel het dus op een hele nuchtere en ‘cut the crap’ manier uit en hoe hij het zegt zit er echt absoluut een heeft hij echt absoluut een punt, vind ik. Het is niet zo zwart wit maar zo brengt hij het ook niet

Ik heb een stukje van zijn show bekeken, maar dit genre is echt niet aan mij besteed dus ben helaas niet tot dit onderwerp gekomen haha. Helaas.

Van jezelf houden meer in de zin van: weten wat je wil en wat je gelukkig maakt en wat je nodig hebt in het leven. Hij zei, als je 20% van jezelf houdt en er komt iemand in je leven die 30% van je houdt dan accepteer je dat al snel en zie je dat als “veel” terwijl dat eigenlijk 100% zou moeten zijn en ga je een misschien niet zo gelukkig leven leiden als dat je zou kunnen hebben, maar het is de makkelijke optie.

Maar het is logischer als je de hele context van zijn verhaal erbij weet hoor, haha. @Cozycute zo zou ik het in ieder geval interpreteren, hoe zie jij het?

Maar is wat jij noemt niet meer een probleem wat je juist veel ziet bij mensen die van relatie naar relatie hoppen, itt mensen die altijd single zijn?

Zo klopt het wel inderdaad!

Hij had die jigsaw analogy ook, weet je die nog @Eddie ? Anyway, hij zegt ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf eerst die jigsaw compleet te maken, dat je weet wat JIJ wilt in het leven en wat jij nodig hebt om happy te zijn. Als je happy bent met jezelf dan kan iemand een aanvulling zijn. Als jij een partner zoekt om een deel van je leven op te vullen ben je veel sneller geneigd concessies te doen en ga je sneller aan iemand hangen of je vast klampen om diegene maar niet kwijt te raken. En dat heeft natuurlijk nog veel meer gevolgen.

@Dombo deels wel inderdaad. Maar wat Daniel ook in z’n show bespreekt is dat het hebben van een relatie dus mega geromantiseerd wordt. Waarom is het hebben van een relatie zo’n ultiem levensdoel, terwijl in feite dus heel veel relaties eigenlijk bullshit zijn. Die zijn er niet vanuit echte liefde maar meer vanuit een angst om alleen te zijn. Het hebben van een relatie is in velen gevallen helemaal niet zo zaligmakend als de hele maatschappij iedereen wil doen geloven.
Hij is in elk geval inmiddels verantwoordelijk voor 45.000 break ups door heel de wereld heen, dus dat bewijst maar hoe veel mensen er bij elkaar zijn voor de verkeerde redenen.

Dit heeft mij in elk geval heel erg geholpen tijdens mijn twijfelperiode over mijn relatie en mijn single zijn nu.

Leuk voor op je cv :stuck_out_tongue:

5 likes

Hij is er heel erg trots op hahaha

Ik ben wel fan van Daniel Sloss en vond z’n jigsaw verhaal in die zin treffend dat heel veel mensen in een ongelukkige relatie blijven, ook al past die partner niet bij hun ‘puzzel’. Maar voor single mensen ben ik het niet echt met hem eens. Ik heb best een rijk leven met vrienden, werk en hobbies en kan supergoed alleen zijn, en ik begin ook een soort van op dat punt te komen dat ik niet meer heel erg veel meer bezig ben met het krijgen van een relatie. Maar alsnog voel ik vaak een gemis, en denk dat dit niet is omdat ik niet tevreden ben met mijn leven maar gewoon omdat ik als mens met mijn behoeftes soms verlang naar een ander mens in mijn nabijheid die mij op intiem niveau kent en lief heeft.

Maarja ik was 3,5 jaar druk bezig met het vinden van een leuke partner en het heeft me veel leuke momenten opgeleverd maar ook veel kwetsuren en achteraf denk ik: was het het nu waard? Ik vind m’n leven dateloos nu best wel even okĂ©, en wil me even focussen op herstellen van m’n gezondheid. Ik had het er met m’n psycholoog over maanden geleden en toen vertelde zij over haarzelf: ja, op een gegeven moment dacht ik, okĂ© dan blijf ik maar alleen, het is wat het is. En op dat moment dacht ik neeeee daar kan ik me echt niets bij voorstellen.
Maar steeds meer eigenlijk wel. Ik heb geen keiharde kinderwens en dat helpt. Ik kan m’n eigen boontjes doppen. Ik heb m’n boeken en films. Misschien kan ik mezelf wel vermaken. Het is een fijne en tegelijkertijd verdrietige gedachte.

10 likes

Nee, dan heb ik het verkeerd opgeschreven! Hij bedoelde meer dat je ‘puzzel’ al af kan zijn zonder een ‘partner piece’.

@Eddie het is natuurlijk ook maar een sketch in een comedy show. Maar ik denk dat de boodschap die hij brengt ontzettend belangrijk is.

1 like

Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te weten wat je wilt. Je hoeft je levenspad niet uitgestippeld te hebben maar ik denk wel dat het goed is te weten wat voor jou echt belangrijk is en waar jij waarde aan hecht.

In mijn eerste relatie had ik geen idee. Dus als hij dingen wilde dacht ik al heel snel ‘oh ja goed hoor leuk’. Ik schoof allerlei dingen van mijn eigen leven langzaam steeds meer aan de kant voor hem. Ik paste me aan om meer met hem te kunnen zijn, niet omdat hij dat vroeg, maar omdat ik dat dacht te willen. Uiteindelijk was ik helemaal niet meer zo gelukkig, maar ik had erge moeite met erachter komen waarom dan niet.

Toen de relatie over was en ik mijn eigen leven weer een beetje kon ‘opbouwen’ met dingen die ik wilde, leerde ik echt heel veel over mezelf. Nu inmiddels weet ik wat ik belangrijk vind, waar ik waarde aan hecht en welke dingen ik nooit meer zou willen opgeven. Dat maakt het ‘zoeken’ naar een volgende eventuele partner heel anders, omdat ik nu weet met welke eigenschappen en wensen van een ander ik zou willen leven en met welke niet. Waar ik consessies in wil doen, en waarin niet. Ik weet nu veel beter hoe ik mezelf gelukkig kan maken en houden, en wat ik nodig heb voor een leven waarin ik me goed voel.

2 likes

En je kan op een dag naar je puzzel kijken en denken “ziet er goed uit” en dan komt er iemand voorbij en voor je het weet let je niet op zijn al je stukjes weer door elkaar en kun je weer van voor af aan beginnen met puzzelen.

Dat is wel een goede, ja. Interessant om over na te denken wel. Ik denk dat je op een gegeven moment dus besluit wie het waard is om je puzzel voor om te gooien en wie niet? En of iemand het waard is of niet heeft dan waarschijnlijk ook inderdaad te maken met hoe graag je toch weer iemand om je heen wilt hebben.
Maar als je in elk geval weet hoe in het meest ideale geval jouw complete puzzel er uit ziet, dan kun je wel veel sneller handelen als alles door elkaar dreigt te raken, dan wanneer je geen idee hebt wanneer hij ĂŒberhaupt compleet zou zijn. Ofzo.

Edit: Dit doet me er aan denken dat mensen zo vaak zeggen ‘je moet niet zo kieskeurig zijn’, als je te lang single bent. Ik vind juist dat je áltijd kieskeurig moet zijn en benijd die mensen. Want die weten welke puzzelstukjes belangrijk voor hen zijn en willen deze niet opgeven of door elkaar heen laten gooien voor iemand die dat niet waard is. Ik vind dat echt mega bewonderenswaardig juist.

Ja het is ook lastig om over die analogie te praten als niet iedereen het gezien heeft. Want ik bedoel het ook niet zo maar ik krijg het ook niet goed uitgelegd :sweat_smile:

Voor de mensen die het willen zien, het begint vanaf 32:00 minuten.

Je kiest toch niet op wie je verliefd wordt. Dat doen je hormonen. En dan kun je vriendelijk bedanken omdat iemand niet in je puzzel past, maar zo werkt dat in het echte leven niet.

Je kiest niet op wie je verliefd wordt nee maar je kiest wel met wie je een relatie aan gaat.