Het leed dat single zijn heet

Op Eerste Kerstdag zit ik altijd verplicht binnen bij mijn ouders. Op Tweede Kerstdag ga ik nog weleens naar buiten. Ik ga wel uit met Oud & Nieuw.

1 like

Net zoveel of meer moeite doen voor jezelf als je voor hem deed! :grin:

1 like

Ik had deze week een besefmoment wat best pijnlijk was/is.

Vorig jaar was ik.op 11/11 carnaval vieren met collega’s/vrienden. Vriend A was toen ongeveer 10 maanden samen met zijn nieuwe vriendin na een relatie van 9 jaar.
Vriendin B was er alleen na haar scheiding en trof daar de man met wie ze aan het daten was.

Dit jaar op 11/11 is de vriendin van vriend A zwanger en worden ze begin komend jaar ouders.
Vriendin B woont nu een maand samen met haar nieuwe vriend ( niet die van vorig jaar).
En ik?? Ik heb een opleiding afgerond en dat is het wel.
Ik vind dit best confronterend om te beseffen dat ik gewoon geen geluk heb en nog steeds op hetzelfde punt sta als vorig jaar.

2 likes

Ik herken dit echt super erg. Heb dit bij twee hele goede vriendinnen. Vorig jaar waren we alledrie single rond de feestdagen maar dit jaar ben ik nog maar de enige vrijgezel. Zij hebben allebei al na een paar maanden een nieuwe relatie en ik ben nu bijna een jaar single. Ben inmiddels ook echt wel weer toe aan een relatie en baal er ook van dat ik nooit iemand tegenkom die ik leuk vind…

1 like

Ik ben dit jaar aan het werk met kerst en oud en nieuw. Eigenlijk vind ik het het best prettig, ik hoef niet na te denken over wat ik de overige kerstdagen zou kunnen doen.

Hoewel ik me altijd prima vermaak, zou het best leuk zijn om eindelijk eens een vriend te hebben en de kerstdagen samen te kunnen vieren. Soms betwijfel ik of het ooit gaat gebeuren

1 like

Dit is zo waar!!! Ik verbaas me hier bijna dagelijks over. Kan wel zeggen dat ik ook wel beetje verslaafd ben aan mijn telefoon, maar vind het veel belangrijker om in het echte leven contact te maken. Datingsapps wil ik ook echt niet meer gebruiken.
Overigens geldt dit niet alleen voor relaties maar ook vriendschappen. Het lijkt wel alsof steeds minder mensen hier voor open staan. Vraag me daarom ook echt af hoe dit fenomeen over een jaar of 15 zal zijn…

2 likes

Ahh wat een eikel, nou die ben je ook maar beter kwijt dan rijk.
Met oud en nieuw word ik niet echt extra ā€œgeconfronteerdā€ m’n single bestaan. Ja op het moment dat het 1 januari wordt en iedereen z’n lief minutenlang gaat staan kussen, maar verder prima.

1 like

Maar hoe ouder mensen worden hoe meer ze hun kringetje al hebben. Hoor vaak zat dat mensen van 25/30+ geen behoefte hebben aan meer vrienden. Als je puber bent is dat toch anders. Vind het ook wel jammer hoor, maar denk dat dit dan niks te maken heeft met technologie/verslaving aan mobieltjes.
Waar leerden jullie ouders elkaar kennen dan? Want ik ken persoonlijk van vroeger ook niet veel van die toevallige ontmoetingen. Wel van uitgaan en viavia. En dat viavia wordt ook steeds minder als je ouder wordt heb ik het idee. Op feestjes komen toch de mensen die je 5/10 jaar geleden ook al zag en 5/10 jaar geleden ook niet boeiend vond :stuck_out_tongue:

1 like

Ja misschien romantiseer ik het ook wel te veel hoor, dat zou heel goed kunnen.
Mijn ouders hebben elkaar als kind leren kennen in het zwembad. Dat was wel echt een toevallige ontmoeting. Mijn moeder zou met vriendinnen gaan zwemmen, maar iedereen had afgezegd. Ze was alsnog in haar eentje naar het zwembad gegaan, omdat de zwem 4 daagse zou beginnen. Daar was mijn vader ook, ze zagen elkaar en het was gelijk klaar haha.
Nou is dat wel iets wat al helemaal echt niet veel voorkomt…

4 likes

Viel wel mee, heel veel matches, weinig interessante gesprekken. Gisteren toevallig iemand gesproken die ik paar dagen geleden gematcht had. Blijkt echt een leuke/lieve gast te zijn en we hebben veel gedeelde opvattingen maar hij woont vanwege werk even niet in NL, dus kan hem niet zomaar ontmoeten. Ik probeer niet te hard van stapel te lopen, want ja heb wel vaker leuke mannen gesproken. Kan me echt te makkelijk gaan hechten aan zulke mensen, grote kans dat het op niks uitloopt.

We shall see.

Vind de feestdagen overigens wel een kleiiiiin beetje eenzaam maar deels ook niet. Ben graag met mijn familie dus ik geniet voorlopig nog maar even van de tijd dat het nog vanzelfsprekend is om met hen mijn tijd door te brengen.

Love kerst, met of zonder lief :grin:

2 likes

Mijn beste vriend heeft nu een vriend, en hoewel ik het hem echt gun en heel blij voor hem ben, steekt het toch wel een beetje. Ik zou zo graag helemaal blij willen kunnen zijn, maar ergens ben ik ook gewoon jaloers

2 likes

Nou ook ik kan hier mee praten.
Om mij heen is iedereen langzaamaan bezig met plannen voor met oud en nieuw. Helaas hebben al mijn vriendinnen een vriend waarmee ze dat willen vieren (en met z’n allen gaan of iets is geen optie want willen ze niet). Dus zal ik dit jaar weer lekker loner zijn joepieee, maar lekker om 8 uur naar bed :+1:

2 likes

Ik vind de feestdagen wel prima. Denk dat ik met kerst beide dagen bij mijn familie ben, lekker uitgebreid koken, beetje wandelen, films en boeken. Heb twee jaar geleden tweede kerstdag alleen doorgebracht en vond dat heerlijk, had allemaal eten gehaald dat ik lekker vond en films gekeken met kaarsjes aan. Oud en nieuw vier ik met twee vriendinnen en daar weer vriendinnen van dit jaar, heb wel geluk ook met een paar nog vrij pril datende vriendinnen die niet per se de jaarwisseling met hun wederhelft willen vieren.

Al moet ik zeggen: afgelopen vijf jaar had ik vier keer een vriend en ik heb het altijd (ook) met vriendinnen gevierd. En vind het wel jammer om nu te merken hoe dat voor veel vriendinnen toch anders is, of wordt. Niet eens bij speciale gelegenheden maar gewoon in het algemeen. Had de afgelopen twee weekenden toevallig ook afgesproken met groepen vrienden waar ik de enige single was en vond dat ook echt pijnlijk hier en daar. In beide gevallen waren de stelletjes vrij klef. En een van de weekenden had ik met twee vriendinnen en hun vriendjes afgesproken omdat vriendin A per se haar vriend wilde meenemen en vroeg of vriendin B dat ook kon doen omdat haar vriend het anders awkward vond, als enige jongen. En 't zijn super aardige jongens maar toen zij even eten gingen halen merkte ik direct dat ā€˜t zoveel vertrouwelijker werd, veel diepere gesprekken, wat ook niet gek is want wij zijn inmiddels al ruim zeven jaar bevriend en hebben met z’n drieĆ«n gewoond etc, die jongens komen er pas net bij kijken. En sowieso zijn er denk ik ook wel dingen die je wel met vriendinnen deelt en niet met je partner (oa dingen over die partner). Dus vond ā€˜t sowieso eigenlijk wel jammer en was ook niet echt te spreken over de’ aan wie zullen we je koppelen’-discussies terwijl ik daarvoor al had aangegeven dat ik momenteel helemaal geen behoefte heb aan daten of een relatie.

Word er gewoon toch een beetje verdrietig van hoe een paar van mijn beste vriendschappen er door veranderen. Een heel goede vriendin heb ik nu al een paar weken niet gezien (kwam eerst echt nooit voor, we wonen ook 5 min bij elkaar vandaan, sporten op dezelfde plek etc), contact via de telefoon gaat ook moeizaam omdat zij vaak pas dagen later reageert, onze laatste afspraken heeft ze afgezegd. Ik had eigenlijk verwacht dat 't wat beter zou worden als ze zou gaan samenwonen want 't speelt in wezen al sinds ze haar vriend kent, maar het wordt eigenlijk alleen erger. En wil er niet eens wat van zeggen want ik vind het 1) een beetje afgunstig klinken en zo is het absoluut niet bedoeld en 2) blijkbaar vindt zij 't zo OK, als ze zich zou aanpassen na commentaar van mij zou dat ook vrij sneu voelen. Maar vind het wel echt jammer, mis haar ook echt. En mis de tijd dat we allemaal begin twintig waren en relaties nog wat vluchtiger waren en vriendschappen 't allerbelangrijkste, voelt nu toch een beetje alsof ik als enige in die tijd ben blijven hangen.

5 likes

Ik zou zeggen dat je haar mist hoor! Niet wijzend naar haar maar gewoon zeggen dat je het mist. Ik merk dat mensen dat alleen maar ā€œfijnā€ vinden om te horen en dat het iig een goede stimulans geeft om weer wat meer te investeren in de vriendschap. Meeste van mijn vriendinnen waarderen het iig alleen maar. Want het is nooit leuk als iemand in een relatie verdwijnt en de meeste mensen vinden dat zelf denk ik ook jammer, in mijn omgeving dan.

1 like

Ja je hebt vast gelijk hoor, maar tegelijkertijd denk ik: ik kan toch niet de enige zijn die het verschil opmerkt met tot een half jaar geleden? En nou ja als zij het contact dus niet mist leg ik me daar misschien ook liever gewoon bij neer.

Heb tot nu toe zelf wel steeds dingen voorgesteld en contact gezocht maar zelfs gewoon terug appen is blijkbaar te veel nu. Misschien probeer ik het nog wel een keer hoor en zeg ik inderdaad gewoon dat ik haar mis maar aan de andere kant vind ik het gewoon niet echt aan mij nu eigenlijk. Het voelt een beetje als daten met iemand die er geen zin meer in heeft en mijn ervaringen met daar verandering in proberen te brengen zijn niet zo best.

Ook @Protagonist. Ik snap echt wat jullie zeggen hoor en iedereen heeft veel verplichtingen , merk het zelf ook wel, maar ook gewoon de dingen die niet veel tijd kosten en we altijd tussendoor deden in drukke tijden (samen sporten, ff snel wat eten, gewoon een berichtje tussendoor) zitten er van haar kant niet meer in. Vind het wel echt lastig om me dat niet toch (persoonlijk) aan te trekken. Maar goed dat ligt waarschijnlijk ook gewoon aan mezelf.

Maar dat jullie je eenzaam voelen met de feestdagen komt toch niet zozeer door het ontbreken van een partner, maar meer doordat jullie niks hebben aan jullie vrienden en familie?

Want dit jaar ga ik bijvoorbeeld derde kerstdag met vriendinnen vieren, terwijl sommige ook gewoon een relatie hebben?

4 likes

Ah lastig! Snap het! Maar dat iemand niet terug appt betekent niet per se dat ze jou niet ook mist, kan ook dat ze het niet door heeft en haar hoofd er niet bij is oid. Nooit leuk als het scheef voelt idd…

1 like

Ik kan me voorstellen dat vrienden maken in het echte leven soms lastig is, maar dat het moeilijker is omdat mensen zich online terug trekken ben ik gewoon niet meer eens?

Via het forum heb ik al heel veel leuke mensen ontmoet die ik regelmatig zie en ook via Tinder heb ik 2 goede vrienden gemaakt. Ik snap dat jij dat even anders kan zien, maar online biedt juist super veel kansen!

3 likes

@Koalabeertje @Sjern Ik heb via Instagram ook echt heel veel nieuwe mensen leren kennen waarmee ik ook af en toe ā€˜offline’ afspreek. Het is niet zo diepgaand als mijn andere vriendschappen maar dat heeft sowieso ook wat tijd nodig. Ik heb al fijne vriendinnen maar die hebben het ook allemaal druk met hun gezin en vriend/man en ik miste vriendinnen met gemeenschappelijke interesse (:dog:).
Via Instagram kwam ik in de buurt (lang leve locatie tags), veel andere hondeneigenaren tegen waarmee ik nu dus samen ga wandelen. Ik vind juist online ook veel kansen liggen hiervoor!
Edit: voor mij was dit dus honden maar als je fotografie leuk lijkt bijvoorbeeld zou je daarvoor ook mensen kunnen leren kennen via Instagram… En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden, zoals Tinder inderdaad wat Sjern ook aangeeft :blush:

En wat betreft de toekomst merk ik steeds meer om me heen dat mensen juist liever hun telefoon een avondje wegleggen, social apps verwijderen etc. Ik denk dus dat het de aankomende jaren ook weer meer terug zal gaan naar hoe het was…

2 likes

Als er nog iemand bij tweede kerst of oud & nieuw eenzaam is, je bent welkom bij mij in Tilburg…

13 likes