Ja en nee, het is niet zo rechtlijnig. Wat @Koalabeertje bv zegt; als je met z’n allen aan het kerstdiner zit en iedereen zit gezellig met z’n partner en jij in je eentje daar, dan kan dat best pijnlijk en confronterend zijn. Betekent niet dat ik niks aan mijn familie heb, en ik neem het ze ook heus niet kwalijk dat ze het gezellig hebben met hun lief, maar het steekt wel.
Ik heb hele leuke vriendinnen maar die zijn met kerst allemaal 3-4 dagen met (schoon)familie in de weer en hebben echt geen tijd. Ik vier maar een avondje kerst. De rest van het jaar zie ik ze genoeg dus ik neem ze ook echt niet kwalijk dat ze die paar dagen per jaar daar druk mee zijn. Maar juist op die dagen, waar alle liefde en samenzijn door je strot gedouwd wordt, kan dat extra steken. Op de een of andere manier is met kerst alleen op de bank zitten (of alleen tussen alle stelletjes uit je familie…) toch net pijnlijker dan op een willekeurige maandagavond.
Ik ga zelf overigens vrijwilligerswerk doen met kerst! Dus ik zit er persoonlijk niet mee dit jaar, maar ik kan ook wel begrijpen waarom het voor andere mensen wel moeilijk is, hoe leuk en lief je vrienden en familie ook zijn.