Het leed dat single zijn heet

Ik weet niet waarom, maar het wekt bij mij op afstand toch een soort van irritatie op als vriendinnen hun vriend per se mee moeten nemen. Gelukkig doen mijn vriendinnen dat nooit. Ik snap niet hoe anderen zich niet bezwaard voelen. Leuk, je vriend. Maar het is JOUW vriend. Niet die van je vriendinnen. Heb gelukkig nog niet meegemaakt dat een vriendin van me zich zo gedroeg. Vind het ook niets met misgunning te maken hebben. Er zijn momenten waarbij vriendjes mee kunnen maar: ze wil haar vriend mee Ć©n dan moet de ander dat ook maar doen? Dat ā€˜enige jongen zijn’ vind ik echt een dom excuus ook. Blijf dan lekker thuis? Dat jij de enige single bent is blijkbaar wel okĆ©?

Lol, wekt echt meer irritatie op dan ik dacht :joy:

5 likes

Oooh veel herkenning hier ja! Ik heb een vriendin die onlangs getrouwd is, nu zoekt ze met haar partner een koophuis ipv het flatje waar ze nu wonen, en ik denk dat ze zodra ze een huis hebben gaan proberen een kind te krijgen. Hartstikke fijn voor haar, het is ze 100% gegund, maar ik ben daar gewoon nog niet.
Nu merk ik dat ze me echt probeert te koppelen. En ik heb heel sterk het idee dat ze dat doet zodat we weer meer ā€œgelijk lopenā€ en omdat ze graag stelletjesvrienden wil. En ergens snap ik haar best, maar het voelt zo belerend soms. Alsof ik ook maar gauw aan de relatie moet zodat we op dezelfde route zitten. Wie zegt dat haar route de enige juiste is? Ze vindt het ook een beetje zielig voor me dat ik al 2 jaar niemand heb, terwijl ik het hartstikke prima heb met mezelf. Zo storend is dat soms. Laat mij lekker mijn ding doen en doe jij het jouwe!

3 likes

Voor dit jaar niet aan de orde voor mij (aangezien ik werk) maar het zou wel eens lekker zijn om gewoon te weten dat ik een dag vier met m’n ouders en zussen en een dag met m’n schoonfamilie. Nu is het eigenlijk ieder jaar een beetje zoeken naar mensen om kerst mee te vieren. Dat is vooral als we met het gezin door agenda’s op kerstavond het vieren. Dan heb ik dus 1ste kerstdag niks te doen.

Een paar jaar geleden ben ik meegegaan met m’n ouders naar een aantal tantes en ooms. Heel gezellig hoor, maar als zo ongeveer het enige ā€œkindā€ daar te zijn, voelt soms wat minder leuk.

1 like

Ja en nee, het is niet zo rechtlijnig. Wat @Koalabeertje bv zegt; als je met z’n allen aan het kerstdiner zit en iedereen zit gezellig met z’n partner en jij in je eentje daar, dan kan dat best pijnlijk en confronterend zijn. Betekent niet dat ik niks aan mijn familie heb, en ik neem het ze ook heus niet kwalijk dat ze het gezellig hebben met hun lief, maar het steekt wel.

Ik heb hele leuke vriendinnen maar die zijn met kerst allemaal 3-4 dagen met (schoon)familie in de weer en hebben echt geen tijd. Ik vier maar een avondje kerst. De rest van het jaar zie ik ze genoeg dus ik neem ze ook echt niet kwalijk dat ze die paar dagen per jaar daar druk mee zijn. Maar juist op die dagen, waar alle liefde en samenzijn door je strot gedouwd wordt, kan dat extra steken. Op de een of andere manier is met kerst alleen op de bank zitten (of alleen tussen alle stelletjes uit je familie…) toch net pijnlijker dan op een willekeurige maandagavond.

Ik ga zelf overigens vrijwilligerswerk doen met kerst! Dus ik zit er persoonlijk niet mee dit jaar, maar ik kan ook wel begrijpen waarom het voor andere mensen wel moeilijk is, hoe leuk en lief je vrienden en familie ook zijn.

11 likes

Vriendinnen zijn nou eenmaal druk met hun partners, ik heb ƩƩn single vriendin en die werkt vaak met Kerst @Sjern En inderdaad, die confrontatie met mijn singlebestaan aan het kerstdiner. En mijn familiefestijnen zijn 1 middagje samen iets doen dus tja.
Heb ook wel eens gewerkt met Kerst, en vond dat wel leuk, had toch niks te doen en kreeg extra betaald. Als ik nu na Kerst vrij was geweest had ik dat ook dit jaar gedaan.

Haha ja, begreep 't aanvankelijk wel hoor want zij konden elkaar een tijd alleen in het weekend zien. Maar ook bij hen had ik verwacht dat het beter zou worden als ze samen zouden wonen en een jaar later blijkt dat toch niet het geval :woman_shrugging: en nou ja 't zijn heel aardige jongens maar 't verandert de dynamiek dus toch een beetje. Zij gaan volgende maand overigens met z’n vieren weg, was wel meegevraagd maar kon dat weekend niet, maar vind het ook niet zo erg, sla ik deze ronde dubbeldate + vijfde wiel even over :upside_down_face:

Maar dank, gedeelde irritatie is halve irritatie haha

@iedereen ik snap wel wat jullie bedoelen en dat het zo confronterend kan zijn, maar ik las hier heel veel reacties dat mensen ook daadwerkelijk eenzaam waren omdat ze geen partner hadden met de feestdagen, maar dat ligt dan natuurlijk niet alleen aan het ontbreken van een partner(je eenzaam voelen kan dat wel zijn). Maar mochten mensen daar graag iets aan willen doen, volgens mij kan via het forum best wat geregeld worden :wink:

En verder herken ik veel dingen gewoon niet(alleen maar stellen aan de kersttafel? vriendinnen die 4 dagen kerst vieren? Stelletjes die met oud en nieuw klef doen?) Vandaar mijn reactie!

1 like

Ik herken het gelukkig ook niet, maar het hangt heel erg van je omgeving af ook. Hoe gefocust mensen in je omgeving zijn op een huisje boompje beestje bestaan bijvoorbeeld. Ik zit vooral in een kunstenaar muzikanten bubbel en daarin is een relatie erg laag op het lijstje in vergelijking met andere bubbels denk ik. Ook als ik in Berlijn bij mijn beste vriendin ben, dan voel ik me zo jong als bijna 30er met al die mensen richting de 40 en ouder die ook niet doelen op een ā€œburgerlijkā€ bestaan. Dan maakt het allemaal geen hol uit. Het is maar in watvoor perspectief je het ziet. Maar ik kan het ook heel goed begrijpen als de wereld om je heen er zo gefocust op is. Ik ben heel blij dat dat in mijn wereld niet zo aanwezig is. Ik krijg ook echt nooit de vraag O ben je nog steeds alleen oid. Wat een belachelijke vraag is dat toch ook.

5 likes

Ik voel mij niet direct eenzaam door andere stelletjes tijdens de feestdagen, maar ik zie er wel enorm tegenop. Bij mij komt dat vooral door hoe de maatschappij de nadruk legt op samen zijn, liefde, relaties etc. Ik ben nog niet over mijn ex heen en wordt er door alle marketing rondom de kerst (samen zijn met je geliefden, koop een speciaal cadeau voor dat ene speciale persoon etc) wordt ik er steeds aan herinnerd hoe gelukkig ik vorig jaar was. Of ik het wil of niet, overal word ik ermee geconfronteerd en er lijkt gewoon geen ontsnappen aan. Kerstliedjes vind ik dit jaar ook verschrikkelijk, omdat ik er vaak door moet huilen, terwijl het de afgelopen maanden best wel beter ging. Voor mij is het meer alle poespas eromheen, dat ik gewoon niet kan wachten tot het januari is en iedereen weer normaal doet. Gelukkig is alle familie met kerst op vakantie, maar dat komt ook doordat ik heb aangegeven dat ze vooral niet voor mij kerst hoeven te vieren :smile: en dat heeft dan echt niks met mijn familie te maken, want een gewoon diner samen vind ik hartstikke gezellig, maar met kerst is het opeens geen normaal diner meer. Iedereen zit in zijn beste kleren aan de nette tafel met fancy eten. En ook al vind ik mijzelf niet eenzaam omdat ik single ben, ik voel gewoon een bepaalde druk waardoor je er wel continu aan herinnerd wordt.
Ik hoor van anderen ook dat ze het zielig vinden dat ik dan alleen zit, maar precies dat soort opmerkingen maken dat ik de feestdagen moeilijk vind. Want blijkbaar wordt ik geacht niet alleen te hoeven zijn (en als je het wat verder doortrekt dus ook niet single want dat is zielug :crazy_face:).

1 like

@Summer ah ja, dan snap ik dat het extra confronterend is! Gewoon lekker doen waar jij zin in hebt en die probeer niks aan te trekken van die domme vragen. Je mag het ook speciaal maken omdat jij een speciale dag verdiend en ik hoop dat je daar van kan genieten(lekker op de bank)!

@babushkababy ja dat is natuurlijk helemaal waar en de ene is daar ook gevoeliger voor dan de ander. Misschien heb ik daar ook geluk mee hoor, want ik kreeg ook echt nooit de vraag: heb je nou al een vriend. (Behalve van mijn moeder, maar dat is Ms Bennet van P&P, dus eerder hilarisch). Kerst is echt het hoogtepunt van het jaar en ik ken het ook niet anders dan dat ik alleen ben :slight_smile: lijkt me echt super vervelend als iemand je de hele tijd aan het ontbreken van een partner moet herinneren. En helpt natuurlijk ook totaal niet mee dat in alle kerstfilms het maar om 1 ding gaat.

2 likes

Oh jongens ik geniet echt elke avond zo van alleen in bed liggen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik straks de rest van m’n leven (mocht ik iemand tegenkomen) m’n bed moet delen. Met zo iemand die dan super warm is, in m’n gezicht gaat liggen ademen, misschien wel snurkt. Echt, dat kan niet hoor.

29 likes

Haha iemand die snurkt lijkt me inderdaad zo erg! Ik kan daar niet aan wennen, dat zou gewoon iedere avond met oordoppen slapen worden.

Hahah ik ben ook een drama om mee te slapen, ik maak automatisch onbewust een mummie van mezelf in de dekens waardoor mijn bedgenoot een rotnacht heeft.
Ik heb afgelopen maand ook mijn twee hoeslakens weg moeten doen omdat ze in het midden totaal doorgesleten waren (ik slaap al twee en een half jaar alleen in dit bed, en riant in het midden ook. Die lakens waren nog maar twee jaar oud…) :ok_hand:t3:

1 like

wham bam thankyou ma’am :wave:t2:

2 likes

Hahah same

1 like

Je bed wordt ook zo vies warm met iemand op 10 cm afstand. Ik vind lepeltje ff leuk voor het slapen en s ochtends knuffelen maar verder vind ik er vrij weinig aan. Dat gedraai, geadem, en nog erger gesnurk van iemand anders. Die je dan soms ook nog aanraakt terwijl je gewoon wil slapen.
Ik lig nu ook diagonaal in bed, ik geniet ervan, thanks voor het bewust maken van de voordelen @Banananana

3 likes

Jaa alleen slapen :heart: met mn ex had ik altijd twee eenpersoonsdekbedden maar nu heb ik een tweepersoons en ik weet niet meer hoe ik moet delen :joy: sliep dit weekend met een date en werd steeds wakker als hij voorzichtig probeerde te zorgen dat hij ook wat deken overhield ipv dat ik mezelf erin rolde als een klein worstenbroodje.

3 likes

Ik denk dat, mocht ik ooit m’n bed MOETEN delen, ik een 180 moet met twee tweepersoonsdekbedden.

2 likes

Ik moest in mijn middelbare schooltijd oprecht huilen omdat er een keer een kind kwam logeren voor een week of twee en zij snurkte zo hard op 9-jarige leeftijd. Ik heb echt een trauma opgelopen daardoor :sob::joy:

5 likes

Ga voor 220, het bed is nooit groot genoeg :joy: Voor mijn eerste studentenkamer kocht ik gewoon zo’n gigaaantisch bed. Jammer dat hij niet in mijn studio pastte, heb hem moeten achterlaten. In mijn nieuwe huis past hij wel, dus wellicht een nieuw groot bed aanschaffen voor mij alleen :smirk: