Ik kan je weinig advies geven over of en in welke vorm jij nog graag met je vriendin wilt omgaan of zou moeten willen omgaan. Het is echt rot dat ze je zo heeft gekwetst en het lijkt mij moeilijk om daar zomaar overheen te stappen en verder te gaan alsof er niets is gebeurd. Ik vind het knap van je dat je de draad weer probeert op te pakken en er nog steeds voor haar probeert te zijn. Maar probeer niet in haar emoties mee te gaan en je daardoor schuldig te voelen over de afstand die je hebt genomen! Zij verdient deze ziekte niet, maar jij verdient het ook niet om je slecht te laten behandelen. Jullie verdienen het allebei om goed voor jezelf te zorgen en een leuk leven te leiden. Dat dat haar op dit moment niet lukt, betekent niet dat jouw leven op dit moment ook moet stilstaan. Het is niet alsof jullie haar pijn en verdriet kunnen delen.
Als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek (met depressie en met somberheid/depressieve gedachten tijdens mijn burn-out), dan vond ik het tijdens sombere periodes heel moeilijk om op goedbedoelde berichten van anderen te reageren. Mijn leven was niet leuk, ik had niks te vertellen en oprecht interesse tonen in anderen was op die momenten (ongewild) ontzettend lastig. Ik vond de vraag hoe het met mij ging ook heel confronterend. Als je vriendin kortaf reageert, hoeft dat dus niet direct te betekenen dat ze klaar met je is. Ze kan ook met haar eigen emoties struggelen.
Het was wel heel prettig als iemand mij sterkte wenste en liet weten dat ik altijd bij haar terecht kon, zonder steeds aan te moedigen (voor mijn gevoel op dat moment: pushen) om ook daadwerkelijk mijn verhaal bij diegene uit te storten of steeds te reageren met hoe jammer ze het vond als ik ergens niet bij zou zijn. Een beetje afstand is inderdaad niet erg en die afstand ontstaat vanzelf als je beiden wat minder initiatief toont. Net als @Tessje2 vond ik het heel fijn om te merken dat het contact weer op gang kwam toen ik me wat beter voelde. Je zou, als je dat prettig vindt, eens in de zoveel tijd eens kunnen peilen of je vriendin zin heeft om bij je te komen lunchen, bij mooi weer aan een plas water te gaan liggen of weet ik het wat. Je hoort dan vanzelf of ze daar op dat moment aan toe is.