Het niet zo lekker in je vel-topic

Ik val hier eventjes gewoon binnen maar ik zit dus echt niet lekker in mijn vel.
Mijn relatie lijkt echt niet goed te lopen momenteel ik denk zelf dat zonder ons zoontje ik mss liever niet bij hem zou blijven.
Ook op mijn werk loop ik er echt de kantjes ( en meer) vanaf en de gevolgen beginnen daarvan naar boven te komen. Maar ik kan me echt niet toe zetten op goed werken. Ook thuis lijkt ons huis wel ontploft maar ik heb gewoon geen energie om alles goed te krijgen. We zitten ook met een verbouwing dus is sowieso al niet een optimale leefomgeving.

Pfff het enige waar ik echt geluk uit haal is mijn zoontje.
Ik zit er over te denken om mss eens met iemand te gaan praten ofzo maar geen idee hoe of wat.

Dat is allemaal nogal wat, met iemand praten lijkt me een goede stap. Zoals BandiaBrigid zegt kun je via de huisarts een doorverwijzing krijgen maar waarschijnlijk raden ze je aan eerst met de ggz praktijkondersteuner te praten, daar zitten echt goede tussen (en volgens mij kost het zelfs geen eigen risico maar daar ben ik niet zeker van)

Ik hoop dat je snel wat (meer) vreugde terugvind, sterkte :bouquet:

Bedankt @Ferngully en @BandiaBrigid. Ik woon in Be dus heb volgens mij geen ggz praktijkondersteuner. Mss ga ik eens langs de huisarts. Het lijkt alleen zon grote stap

Misschien kan je doorverwezen worden naar een psycholoog. Je moet ook ook wel een beetje een ‘‘klik’’ met iemand hebben. Ik heb er 6 aangewezen gekregen (in een aantal jaar) en heb het maar bij 2 volgehouden. Soms komen ze zo ongeïnteresseerd over dat je weer dicht klapt.

1 like

De grootste stap is al toegeven dat het niet goed gaat! Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan. Meestal word je dan doorgestuurd naar een praktijkbegeleider en die kan je dan weer doorsturen naar een psycholoog in of het ziekenhuis of ggz. Bij de laatste kreeg ik een intake en werd ik ook gekoppeld aan iemand, waar het echt mee klikte. Ze heeft me goed geadviseerd en de dingen op een rijtje gezet. Soms is een luisterend oor van iemand zonder vooroordelen omdat het een ‘‘buitenstaander’’ is al veel waard.

Dat is ook naar natuurlijk. Hopelijk kun je de ‘ruzie’ nog oplossen, zou zonde zijn als het zo’n goede vriendin is.
En ja, ik herken wat je zegt, ik ben ook niet zo’n prater en blijf vaak op de achtergrond, en als dan 2 mensen een leuk gesprek hebben over iets waar ik niet zo goed over kan meepraten, ga ik nog meer op de achtergrond. Het is dan altijd fijn als er iemand bij zit die jou ook actief betrekt bij het gesprek.

@Rockstar: Ik ben ook van BE en dat zijn inderdaad NL-specifieke termen. Geen idee waar je hier terecht zou kunnen. Huisarts misschien maar daar kom ik eigenlijk enkel voor lichamelijke problemen (zoals de meesten denk ik). Ik heb een redelijk gelijkaardig verhaal met extra complicaties en weet ook niet waar ik ergens terechtkan.

Ik heb al een tijdje slaapproblemen (problemen met inslapen) en heb een paar jaar zopiclon genomen (wat je helemaal niet zo lang mag nemen, thanks psychiater), maar daar ben ik sinds kort van af (lang proces).

Het slapen gaat helaas niet goed, het duurt heel lang, voordat ik in slaap val en soms raak ik ook in paniek (als ik zie hoe weinig uren ik nog heb). Het zorgt ervoor dat ik geen energie meer heb, emotioneler ben en nergens meer zin in heb. Het lukt me soms niet om mijn huishouden te doen en ik word er zo depressief van dat ik geen zin meer heb om te leven. Ik zie het echt even niet meer zitten.

Mijn grootste problemen met het slapen zijn het piekeren (bijvoorbeeld over de jaloezie die ik voel in mijn relatie) en geluid. Ik heb een tijd buren gehad die veel geluid maakten (harde muziek met harde bas). Nu ben ik verhuisd, maar ben ik alsnog bang voor basgeluiden. Soms weet ik niet of ze daadwerkelijk hoor of dat ik het alleen maar denk (ik woon in een gebouw met meerdere appartementen en het is moeilijk te achterhalen waar geluiden vandaan komen). Ik gebruik wel oordopjes, maar basgeluiden kunnen daar doorheen komen. Het lukt me niet om me niet op die geluiden te focussen en ik word er ontzettend moe van, omdat mijn hoofd daardoor nooit uit staat en ik voor mijn gevoel nooit stilte heb.

Ik heb het gevoel alsof ik de enige ben die hiervan last heb en ik weet niet wat ik ertegen moet doen. Zou het liefste in een hutje op de hei gaan wonen, zodat ik zeker weet dat er niemand om me heen is die dat soort geluiden zou kunnen veroorzaken, maar goed, dat kan natuurlijk niet.

Ik denk dat de huisarts geen verkeerde keuze is hoor. Huisarts zal je zelf misschien kunnen helpen maar kan je vast tips geven waar je wel terecht kunt.

Het gedeelte over geluid herken ik wel.
Je bent op een gegeven zo alert op het basgeluid dat je je heel moeilijk kan ontspannen. En dat is doodvermoeiend. Sterkte ermee. Het was bij mij helemaal niet zo extreem hoor met geluidsoverlast maar ik kan echt niet tegen basgeluid of harde muziek.

1 like

Ja, dat precies! Hoe ga jij ermee om?

Ik heb er toen wat van gezegd en dat hielp wel. Maar ik ben uiteindelijk verhuisd naar een huis met oudere buren dus rustig. Succes.

2 likes

misschien noise cancelling oortjes/koptelefoon? het is even wennen om mee te slapen maar als je daarnaast nog rustige slaapmuziek opzet hoor je echt vrijwel niks meer. ik gebruik dit soort video’s: https://www.youtube.com/watch?v=CydzZTME9wM

verder helpt bij mij melatonine ook wel en heb ik zowel mijn laptop als mobiel ingesteld op Night shift na 7 uur. Succes, hoop dat je snel beter kan slapen!

1 like

Dankjewel! Ik heb noise cancelling headphones (van Bose), maar daarmee kan ik niet op mijn zij slapen. Slaap jij daarmee?

Werkt het op maat maken van oordoppen goed? Ik gebruik nu die wassen dingen van Ohropax.

En je hebt gelijk, ik zit sowieso niet lekker in mijn vel en vind het moeilijk om te ontspannen, dus goede tip, dankjewel!

1 like

Het helpt mij om eigen geluid op te zetten, vaak van die suffe themageluiden (oerwoud/zee :rofl: ) en me daar op te concentreren.

Ik had ook erg veel last van piekeren en daardoor niet in slaap vallen, was snel zat van medicijnen en ben over gestapt op Lasea pillen, misschien wel placebo maar fuck het het helpt :upside_down_face: moet ze wel uit Duitsland bestellen.

En soms ga ik in mn hoofd een mantra herhalen en verder alleen concentreren wat ik met mijn ogen dicht “zie” dus ook jeuk enzo negeren, stil liggen, mantra herhalen, kijken … Het werkt soms

1 like

Wat zijn Lasea pillen precies? En waar bestel je ze?

Tssk… Wilde er inderdaad nog bij vermelden dat het lavendel pillen zijn, bestel het via amazon.de en dan deze variant

1 like

Oh dat lijkt me heel fijn maar val je hierdoor beter in slaap? Ik heb bij melatonine pillen wel eens gehad dat ik een heel beklemmend gevoel kreeg en helemaal niet in slaap kon vallen.

Melatonine trek ik ook niet zo goed, van die lasea word ik een beetje zen, heb het idee dat mn gedachten slomer worden en het niet allemaal door mn hoofd racet. Dat maakt in slaap vallen wel makkelijker voor me.

1 like