Even een rant, maar ik moet het kwijt. Ik raak zo geïrriteerd door mensen die over mijn grenzen heen denderen. Het gaat inmiddels beter en ik heb langzaam energie, maar moet dat ook mega erg bewaken. Hoor de hele tijd van iedereen “ja lekker je grenzen aangeven, goedzo”, maar als ik dan zeg “ho stop” gaat men gewoon even door.
Mijn werkgever geeft bijvoorbeeld aan dat ik vooral moet aangeven wat ik nodig heb. Ik geef aan dat mijn werkplek te rumoerig is (mijn werkplek is ook de hub van een vereniging, waar men in en uit loopt. Het komt voor dat ik echt gewoon werk te verzetten heb, terwijl er op de achtergrond wordt bijgekletst). Zegt ze “ja maar dat is ook inherent aan de baan, dat wist je van tevoren, het hoort er een beetje bij”. Eh ja prima, dat wist ik, maar ik ben nu overspannen, moet werken en kan die prikkels gewoon niet verdragen. Je hebt me hier anderhalf jaar nooit serieus over gehoord, maar nu kan ik het even niet.
Ik spreek met mijn vriend af naar één woonwinkel te gaan. Vervolgens wil hij ook direct spullen wegbrengen naar de kringloop. Waarna hij boos wordt als ik geen zin heb om zware dingen te sjouwen zodat hij niet tweemaal hoeft te lopen. Dan denk ik: ja ik snap je wel, maar ik gaf aan dat ik maar één winkel wilde bezoeken. Niet dat ik wilde omrijden voor winkel twee om vervolgens ook nog eens te sjouwen, omdat ik weet dat het energie kost die ik momenteel niet heb.
Kost gewoon zoveel moeite om actief over de grens te moeten discussiëren.