Ik voel me zo slecht. Ik kan weer niets anders doen dan huilen.
Ik wil me nu al excuseren omdat dit een lang bericht zal worden…
Ik zit al een paar jaar met een depressie en angststoornissen, soms gaat het goed en soms gaat het echt slecht. Ik heb verschillende jaren anti depressiva genomen en zelfs dan ging het soms echt slecht. Nu ben ik vorig jaar juli, in samenspraak met mijn huisarts, gestopt met anti depressiva. Het ging toen heel goed.
In september is het terug beginnen mislopen. Ik ben van 16/09 tot 3/11 thuis geweest in ziekte.
4/11 ben ik terug beginnen werken en ging het echt niet, ik stond op, was aan het huilen tot ik aan mijn werk toekwam, ik pepte mezelf op, ging werken en zodra ik de deur van het werk achter me dicht deed was ik terug aan het huilen.
Ik moest vrijdag 8/11 naar de arbeidsgeneesheer (dat is standaard in België als je langer dan 4 weken thuis bent gebleven), ze vroeg “hoe gaat het met jou?” en ik ben beginnen huilen, ik kon niets meer zeggen. Ze heeft toen beslist dat ik niet terug mocht gaan werken. Terug thuis van 8/11 tot 6/01 (in november en december wel een goed gesprek gehad met mijn 2 verantwoordelijken V. en A… V. zei als er iets is mijn deur staat altijd open, is er iets moeilijk ofzo kom gerust langs).
6/01 moest ik terug naar de arbeidsgeneesheer, zij vond het nog te vroeg om terug te beginnen werken, ik heb haar overtuigd dat het allemaal wel ging lukken, uiteindelijk gaf ze haar akkoord.
7/01 mijn eerste werkdag,V. had me terug gezegd als er iets is dan kom je maar naar mij en dan lossen we het op.
Ik heb een maand gewerkt met veel moeite, moeite om op te staan, moeite om mezelf te wassen, mijn kleren aan te doen, me naar mijn werk te sleuren maar het lukte.
Tot 4/02…
Ik werk in een buitenschoolse opvang, we hebben 1 hoofdlocatie O (waar we met 8 begeleidsters werken) en 3 buitenwijken, D, M, N (waar er 1 begeleidster per locatie is). Ook handig om te vertellen dat V. op dat moment zwanger was en A. juist bevallen, L. is de vervangster van A.
L. komt op 4/02 zeggen dat er iemand naar buitenwijk D moet omdat de begeleidster van daar ziek is. Alle collega’s hoofd in de grond want niemand wil naar daar, uiteindelijk geven 2 collega’s zich op om maandag en dinsdag toch te gaan.
Maandagavond begin ik te panikeren want ik vrees dat ik donderdag zal moeten gaan en ik kan dat niet (ik ben daar nog nooit geweest, ik weet niet waar ik binnen moet, ik weet niet waar alles ligt, ik ken de kinderen niet, ik ken de ouders niet, wat als ze niet willen luisteren, wat als ik iemand kwijt raak, …). Ik besluit om dinsdagochtend met V. te gaan spreken (diegene die zei als er iets is lossen we het wel). Ik vertel haar waar ik mee zit en haar antwoord is “ik verwacht van mijn begeleidsters dat ze doen waar ze voor aangenomen zijn, zo niet kan je je ontslag geven”
Ik ben helemaal in paniek buiten gegaan en ben beginnen huilen, mijn collega’s zeiden dat ik zo niet kon werken en ik naar mijn dokter moest gaan.
Woensdag naar de dokter en ze heeft me thuis geschreven.
Ondertussen is V. in zwangerschapsverlof en zijn er nu 2 vervangsters, L. en S… Ik heb met hen een goed gesprek gehad en ze hebben mee gezocht naar een oplossing (we gaan met het team kijken naar de buitenwijken zodat we weten waar we binnen moeten, waar alles ligt, …)
Nu moet ik dinsdag terug naar de arbeidsgeneesheer om te kunnen herstarten.
Langst de eene kant wil ik heel graag terug gaan werken maar langst de andere kant denk ik dat ik het niet ga aankunnen, er is niets veranderd sinds september (als ik thuis zit heb ik bergen energie dan kan ik zonder problemen het huishouden doen, koken, … maar als ik ga werken heb ik hier 0,0 energie voor omdat al mijn energie gaat naar mij naar mijn werk sleuren en daar normaal functioneren), ik volg al jaren therapie bij een psycholoog, ben ook al veranderd van psycholoog maar niets helpt. Ik wil liever geen anti depresiva meer nemen omdat ik hier zelf wil uitraken zodat ik de nodige tools en kapstokken heb moest het nog eens misgaan dat ik weet hoe ik er mee moet omgaan maar voorlopig lukt het allemaal niet.
Heb al gedacht om ander werk te zoeken maar ik weet niet wat ik kan, wil, …
Nogmaals sorry voor het lange bericht maar het moest er even uit.
Iemand raad/tips? Alvast bedankt.