Het niet zo lekker in je vel-topic

Jee ook heftig voor jou zeg, voelt ook allemaal zo dubbel. Maar ook weer heel logisch dat je veel met jezelf bezig bent, want dat is toch hetgeen je het eerste raakt.

Ik ga in ieder geval proberen een soort structuur te bedenken de komende twee weken, gaat me hopelijk houvast bieden.

Jij ook sterkte, hoop echt dat jouw behandelingen door kunnen gaan! Het helpt ook wel het hier kwijt te kunnen. Dit leek me daarom ook een goed moment om na hele lang tijd weer mee te posten :slightly_smiling_face:

1 like

Weet niet zo goed of het in dit topic hoort, maar ik heb de laatste paar maanden zo veel problemen met slapen. Ik word een aantal keer per week midden in de nacht wakker, soms kan ik dan echt een paar uur niet slapen. En overdag voel ik me natuurlijk helemaal rot daarna. Ik ben nu gewoon misselijk van vermoeidheid :frowning:
In januari ben ik al naar de huisarts geweest, die heeft me doorverwezen naar de POH-GGZ, maar daar kon ik in april pas terecht. Inmiddels is die afspraak komende week. Ik hoop dat ik in dat gesprek goed geholpen word, want ik trek dit echt niet meer.

Goede nachtrust thee van zonnatura heeft een vriendin van mij ietsjes geholpen met in slaap te komen. Ook op vaste tijden eten. Zij stond op de wachtlijst voor therapie en helaas was dit enige wat je kunt doen (zover ik weet) naast misschien wat van sport in de ochtend of iets anders. Sterkte :revolving_hearts:

1 like

Wat naar, hoop dat de POH-GGZ je kan helpen! Wat een lange wachttijd trouwens

Ongevraagd advies, maar misschien helpt slapen met goede oordoppen? Ik word/werd ook meermaals per nacht wakker, en bij mij helpt slapen met oordoppen wel iets (blijkbaar word/werd ik wakker van geluid). Maar misschien is het bij jou wel heel stil en helpt dit niks.

2 likes

Bedankt @Teenslipper en @Meka <3
Inmiddels heb ik me best ingelezen in slaaphygiëne, en de meeste algemene adviezen volg ik wel. Heb een heel vast ritme (zelfs in het weekend), drink inderdaad elke avond een rustgevende kruidenthee, sport bijna elke ochtend. Ik slaap ook al standaard met oordoppen en een slaapmasker.

Ik heb zelf het idee dat mijn hoofd 's-nachts ondanks alles te actief blijft. Als ik wakker word ga ik mentaal alvast een planning voor de volgende dag maken, een boodschappenlijstje, bedenken wat ik aan ga trekken, dat soort dingen. Ik moest voor mijn afspraak een slaapdagboekje bijhouden, toen ging dat opvallen. Ik hoop heel erg dat de POH-GGZ hier iets mee kan. De wachttijd viel me inderdaad echt tegen!

1 like

Blijf je in je bed liggen als je zo lang niet opnieuw in slaap raakt? Ik heb geleerd dat je max 30 minuten in je bed mag wakker liggen, anders bouwt je adrenaline zo op dat je sowieso nog moeilijker in slaap raakt. Tip van de psychiater hierin was dan opstaan, zorgen dat je een plekje in de zetel bv hebt met een dekentje en een boek, en daar even lezen, eventueel met een warme drank. Dan na een half uur opnieuw proberen te gaan slapen.

Sterkte, slecht slapen is echt klote!

1 like

Ik heb een tijd hier ook veel last van gehad en ik had baat bij valeriaan druppels. Ik heb ook van die meditatie apps geprobeerd maar dat lukte niet bij mij, mijn hoofd is te druk. Voor sommige mensen helpt het wel heel goed!

Ben er ook voor bij een psycholoog gelopen maar dat kwam omdat ik veel last had van angst en paniek aanvallen in de nacht, daardoor kon ik eigenlijk niet slapen.

1 like

Ik luister voor het slapen gaan en ook vaak als ik weer wakker word, vaak een slaapmeditatie. Vind zelf de app ‘insight timer’ fijn, die heeft veel gratis content en je kunt selecteren op slaap, op duur, mannen/vrouwenstem, etc. Vaak zijn het combinaties van bodyscan, ademhalingsoefeningen, visualisatie etc. Heeft mij wel geholpen om wat meer de dag te kunnen afsluiten.

Ik zet soms ook van die ‘slaapmuziek’ aan, heb zelf een youtubetrack gevonden met iets wat beweerd iets te zijn met deltagolven en dat zou weer helpend zijn oid. Daar geloof ik verder niet zo in, maar gebruik het meer als achtergrondruis. Heb ook 1 bepaald album van een artiest dat ik vaak aanzet (heel rustige muziek) en dat associeer ik dan ook een beetje met slapen en dat helpt soms ook.

Verder, hoe heftig de slaapproblemen zijn, kijk wel echt uit met slaapmedicatie. Advies als arts en (helaas) ervaringsdeskundige, want ik slik al een meer dan een jaar elke avond benzo’s en het gaat echt nog een hel zijn die weer af te bouwen. Nu zijn de omstandigheden misschien wat anders bij mij (ernstige depressie, waarvoor medicatie die ook weer slaapproblemen geeft) en weet ik niet of zonder had gekund, maar alsnog baal ik heel erg van.

2 likes

Meestal blijf ik wel in bed liggen ja. Als het me te lang duurt ga ik soms wel in bed lezen of een audioboek luisteren. Echt uit bed gaan heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik de volgende keer weel doen! Zorgt dat er bij jou voor dat je na dat half uur wel kan slapen?

@LeviOHsa Valeriaandruppels heb ik ook nog niet geprobeerd. Daar ga ik me eens in verdiepen, bedankt voor de tip!

@Acquiesce Met meditaties heb ik wisselende ervaringen. Ik doe het vaak wel even voor ik ga slapen. De ene keer ben ik dan zo weg, dan andere keer is mijn hoofd te druk om de aandacht erbij te houden. Gebruik jij het vooral om in te slapen, of ook als je door de nacht heen wakker wordt?
Ik sta helemaal achter jouw advies wat betreft medicatie. Ik zou liever de echte oorzaak van het probleem willen achterhalen, dan afhankelijk worden van medicatie. Snap dat jij er van baalt in jouw situatie, hoop dat het uiteindelijk zal lukken om af te bouwen!

Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic is, maar ik moet even wat kwijt wat ik niet aan vrienden/familie durf te vertellen. Ik heb altijd een soort van ‘verslavingen’ gehad rondom mijn mond. Ik heb tot mijn 13e duim gezogen, daarna een aantal jaar fanatiek mijn nagels gebeten en toen ik op mijn 16e/17e een keer las dat je haar en nagels beide van hoorn gemaakt zijn ben ik op mijn haren gaan kauwen om zo niet op het groeien van mijn nagels te hoeven wachten en ‘hey, toch genoeg haar’. Eerst deed ik dat met haren die sowieso al best wel veel uitvielen door stress rond die leeftijd (Ik vond de bovenbouw van de middelbare school niet heel chill + mijn lieve opa overleed onverwachts) maar na verloop van tijd begon ik haren uit mijn hoofd te trekken. Ik schaamde me hier meteen voor en merkte ook snel dat mijn volle bos helemaal niet zo meer zo vol was, daarom heb ik toen mijn haar kort geknipt. In de jaren erna liet ik het weer langer groeien en ging het kauwen in vlagen, nu heb ik haar tot bijna op mijn schouders. Als ik veel stress heb, me verveel of alleen ben kauw ik veel. Zit ik beter in mijn vel en heb ik het druk met leuke dingen dan kauw ik weinig. Ik heb het geluk dat mijn haar wel weer teruggroeid en ik krullend pluizend haar heb waardoor het niet meteen opvalt, maar merk dat voornamelijk bovenop mijn hoofd (waar ik het liefste trek) het het dunste is. Afgelopen jaren heb ik kappers van alles wijsgemaakt over waarom ik een dun bosje heb met veel ‘babyhaar’. Doordat ik de afgelopen weken alleen thuis zit is het weer erger geworden En nu denk ik er weer aan alles er af te knippen of zelfs scheren. Ik wil niets liever dan hier mee stoppen om weer een volle bos terug te laten groeien en zie alles er afhalen als de enige uitweg om niet meer in de verleiding te komen.

Nou ik heb mijn afspraak met de POH-GGZ gehad. We hebben ongeveer elk puntje van slaaphygiĂ«ne besproken (vast ritme, geen caffeĂŻne voor het slapen, ontspannignsoefeningen) en tot de conclusie gekomen dat ik alles in principe “goed” doe. Ik heb ook geen specifieke dingen waar ik over pieker als ik wakker word. Nu heb ik op advies van de GGZ melatonine gekocht. Het zijn pilletjes met een langzame afgifte, zodat ze niet alleen helpen met in slaap vallen maar ook in slaap blijven. Het is een natuurlijk middel, dus zou niet verslavend moeten werken. Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee?

1 like

Dat snel wakker worden klinkt niet best, dat is precies het probleem wat ik probeer te verhelpen. Inslapen heb ik minder moeite mee. Weet jij nog welke dosering jij had? Ik vond dat er nogal een verschil zat tussen wat er beschikbaar was in de winkel, maar ik moest met een vrij lichte beginnen van de GGZ.

Fijn om te horen dat je inmiddels weer beter slaapt, ook zonder het slaapmiddel! Ik sport 4-5 keer per week en doe daarnaast vaak nog een wandeling met de lunch of yoga, dus dat zit wel goed hoop ik. Bedankt dat je mee denkt!

Thanks voor je antwoord, ook jouw hulp @anon95960165. Ik heb intussen veel gelezen over trichotillomanie en herken me hier volledig in. Het spannende/onzekere eraan vind ik de vraag waar het uiteindelijk vandaan komt, ik wil daar graag achterkomen om er aan te werken. Daarom heb gisteren de huisarts gebeld en heb vandaag al een intake met de praktijkondersteuner GGZ, ze nemen mijn klachten serieus en dat voelt heel fijn

2 likes

Ik ben nu een week verder, en mijn ervaring tot nu toe is best vergelijkbaar. Ik word niet meer midden in de nacht wakker maar wel heel vroeg 's-ochtends. En mijn dromen waren de afgelopen nachten veel heftiger, terwijl ik ze normaal nooit onthoud. Ik zou het geen nachtmerries noemen, maar heel gezellig was het ook niet :stuck_out_tongue: Deze week ga ik eens proberen wat er gebeurt als ik de melatonine iets later inneem, misschien word ik dan ook later wakker.

Hm wat een vervelende situatie! En ik kan me voorstellen dat je je daar rot onder voelt hoor. Ik denk echt absoluut niet dat het aan jou ligt, en kan me ook voorstellen dat je niet meer wil proberen, want elke keer afwijzing voelt niet fijn.
Heeft je vriend op dit moment helemaal geen behoefte aan intimiteit? Dus ook niet knuffelen of een kus? Je geeft aan dat je vriend niet kan vertellen waar het precies aan ligt, maar heeft ie wel behoefte aan bijvoorbeeld zelfbevrediging? Je zegt dat hem verleiden niet werkt, maar kan hij zelf benoemen wat dan wel werkt?

Bedankt voor de tip! Deze had ik nog niet eerder gehoord, dus ik ga me gelijk even inlezen!

1 like

Ik voel me zo rot sinds de quarantaine en dat ik ontslagen ben. Zo nutteloos, waardeloos, te veel tijd om na te denken, nergens zin in hebben. Vorige week voelde ik me wel oke en deze week eigenlijk ook wel. Tot vandaag. Ik ben alleen maar aan het huilen en niks helpt. Mijn vriend probeerde me te troosten maar lukte ook niet. Ben nu maar in bed gaan liggen.

Wat rot om te lezen zeg :slightly_frowning_face: Kan me heel goed voorstellen dat je je niet goed voelt!

Ik weet natuurlijk niet je precieze situatie (en ik werk nog deels, dus het is wat dat betreft niet te vergelijken), maar heb je wel een soort structuur/ritme in je dagen? Want een van de eerste dingen die ik heb gedaan toen bijna alles wegviel, is een schema maken van hoe ik mijn dagen ongeveer ga vullen. Heb ik veel baat bij, al blijf je natuurlijk altijd goede en slechte dagen houden
 (sorry als je niet op ongevraagd advies zit te wachten, maar zou je zo graag een beetje helpen)

1 like

Ja ik probeer wel elke dag van te voren invulling te geven. Zoals boodschapje, wandeling, serie etc. Ben ook wel wat meer bezig nu met creatieve dingen. En ik probeer ook niet te laat op te staan en een beetje op tijd te slapen. Sommige dagen lukt het goed maar zoals vandaag ben ik zo down en gewoon nergens zin in. Kan me dan ook nergens toe zetten. Misschien is het ook ‘normaal’ dat ik me nu zo even voel en moet ik dan toegeven aan dat rotgevoel.

Maarja als ik me dan rot voel dan voel ik me ook rot over van alles en ga ik helemaal in de put zitten en kom er lastig uit

Maar dank je voor je reactie! Lief

2 likes

Ja klopt ook, zo’n dagen horen er helaas ook bij. Maja heb je niks aan als je een shitdag hebt. Hopelijk heb je morgen weer een betere dag!

1 like