Het niet zo lekker in je vel-topic

Vervelend, misschien toch via de huisarts een verwijzing vragen. Vroeger ging een vriendin van mij hiervoor naar een fysiotherapeute en dat heeft heel goed geholpen.

2 likes

Ik heb dat vaak als de zon begint te schijnen, het gevoel dat ik iets moet doen en onrustig de hele dag zijn omdat ik niks heb gedaan maar thuis ben gebleven. De meesten worden vrolijker van mooi weer maar bij mij kan het stress geven.

5 likes

Ik merk dat ik de laatste tijd weer niet lekker in mijn vel zit en mij verloren voel. Ik mis een richting in mijn leven en ben niet meer gewend om dat niet te hebben. Op de basisschool wordt verwacht dat je overgaat, op de middelbare school wil je leuke dingen doen met vrienden en goeie cijfers halen, daarna ging ik studeren en was het doel om leuke dingen te doen en mijn studie te halen. Nu werk ik en probeer ik zoveel mogelijk te reizen omdat ik in mijn studententijd heel weinig geld had en niet kon reizen. Maar verder heb ik geen idee wat mijn doel is en ik voel mij daar zo verloren in. Ik merk dat ik niet weet wat ik wil en weet ook niet hoe ik erachter kom.

En iedereen om mij heen lijkt dat wel te weten en ik realiseer me des te meer hoe lang ik dingen deed om anderen te pleasen en daar was ik ook goed in. Maar nu er geen verwachtingen meer zijn heb ik geen idee wat ik wil. Het liefst zou ik een heel jaar willen spenderen om proberen erachter te komen wat ik nou wil. Hebben jullie daar tips voor? bepaalde reizen? boeken?

3 likes

Ik zou me vooral afvragen of je nu echt op zoek bent naar een nieuw levensdoel of gewoon onvoldoende plezier haalt uit de dingen die je nu aan het doen bent nu je geen externe druk meer hebt. In het geval van die tweede zou ik niet per se allemaal reizen gaan maken, boeken gaan lezen etc in de hoop op een groot toekomstvisioen maar gewoon vooral dingen gaan doen waar je ook echt blij van wordt

6 likes

Hey ik heb dit twee weken geleden ook gehad en het was super kut maar het ging vanzelf over. Hardop voorlezen of zingen helpt ook om je ademhaling onder controle te houden!

1 like

Ik had dit geschreven kunnen hebben. Ik ben zó goed in pleasen… ik ben nooit bezig geweest met wat ik zelf leuk vind. Ik deed alleen wat ik dacht dat ik moest doen. Volgens mij is dat wat @Shaaar zegt een hele goede tip. Mijn eerste gedachte was wel: “maar ik weet niet wát ik leuk vind dus ik heb geen idee wat ik dan moet gaan doen,” maar uiteindelijk kom je er pas achter wat je leuk vindt door dingen uit te gaan proberen denk ik.

2 likes

Inderdaad, helemaal mee eens. Ik denk dat ik verschillende dingen moet proberen. Ik was altijd goed in school omdat ik graag voor complimenten van mijn ouders en leraren goede cijfers wilde halen. En doordat ik goede cijfers haalde vond ik het leuk. Nu ik opeens geen tentamens meer heb en dat je niet elk jaar overgaat vind ik het moeilijk om iets te vinden wat mij dezelfde kick geeft.

1 like

Ah ja ik weet uit ervaring dat het vanzelf weer over gaat, maar het komt ook vaak en snel weer terug helaas. Misschien eens fysio overwegen inderdaad, dank voor de tip ook @Maurice

1 like

Fysio heeft hier ook geholpen. Ook voor de bewustwording, ik bleek veel vaker te hyperventileren dan ik dacht. Ik kreeg toen ademhalingsoefeningen en sindsdien gaat het goed. Dit is wel jaren geleden, maar ik geloof dat er een verschil was tussen acute en chronische hyperventilatie… Acute is meer als een soort paniekaanval, chronisch dat je als je onder spanning staat verkeerd gaat ademhalen… Zoiets…
Lang verhaal kort: fysio = goed idee.

3 likes

Eens met wat al gezegd is (dat fysio een goed idee is) maar nog een trucje voor het langer/beter uitademen is te blazen (dus echt lippen tuiten en de lucht langzaam weg te laten lopen).

3 likes

Ja ik heb het chronische denk ik! Fijn te horen dat het bij jou geholpen heeft!

1 like

Ja, ik heb ook met de fysio geoefend! Volgens mij kun je het beste zoeken op psychosomatische fysiotherapeut.

Ik heb destijds de app Breathe of Breath gehad en daar kon je instellen welk je ritme je wilde aanhouden. Ik deed dan meestal 2 in en 5 uit, maar je kan dit helemaal zelf instellen. Vond het wel wel prettig werken.

2 likes

Klinkt ook als heel veel, om eerlijk te zijn. Kun je kijken of je toch ergens wat rustmomentjes kunt proberen te creeeren? Of dingen kunt afstoten die je te veel energie kosten?

Ik heb heel erg veel last van mijn hypochondrie omdat ik in een stressvolle situatie zit (verhuisd naar berlijn enz) en ik vind dit zoo kut. Waarom moet ik altijd ergens iets achter zoeken? Waarom kan ik niet gewoon hoofd- of buikpijn ofzo hebben zonder dat ik meteen aan een enge ziekte denk

1 like

Pff kut he. Jij hebt wel klachten, daar zou ik ook gek van worden. Maar ik heb helemaal niks. Ja, moe. Maar wie is er niet moe :roll_eyes: veel sterkte :kissing_heart:

3 likes

Hé wat vervelend dat je je zo voelt. Goed dat je gaat bellen, om hulp vraagt en een stapje terug neemt. Op basis van je Posts hier op het forum, zit het al een tijdje niet lekker met je werk geloof ik. Je stelt je niet aan, het is niet normaal om je zo te voelen en het is meer dan terecht dat je nu voor jezelf kiest! Dikke knuffel en sterkte

3 likes

@monkeyslut dit ja. Als je je volgende week ineens beter voelt is dat ook echt geen teken van aanstellerij, eerder van dat je op tijd hebt ingegrepen.

5 likes

Ik zat vijf weken geleden in precies dezelfde situatie en vond het ook heel moeilijk om me ziek te melden. Precies dat schuldgevoel dat jij omschrijft en de angst om te overdrijven. Ik heb mijn moed bij elkaar geraapt en heb me toch ziek gemeld, en dat was de beste beslissing ooit. Ik ben nog steeds ziek gemeld en begin pas na mijn vakantie weer met opbouwen. Maar ik voel me nu al zo veel beter dan toen. Er is van alles in beweging gezet en ik denk (hoop) dat ik nog heel lang profijt zal hebben van de inzichten die ik nu opdoe.

Ik weet natuurlijk niet of het voor jou ook zo zal zijn, maar ik merkte pas toen ik thuis zat hoe slecht het echt met me ging. En mezelf de tijd gunnen voor herstel was de eerste (en moeilijkste stap). Maar zoals iemand hierboven ook al zei: het is niet normaal om je zo te voelen. En als je je zo rot voelt, mag je je gewoon ziek melden. Je collega’s overleven echt wel even zonder jou.

Veel sterkte!

4 likes

Dat is ook lastig, als je zo in de stress zit is het lastig uitzoomen. De concrete aanleiding bij mij was dat ik sinds kort in een nieuwe functie ben begonnen en daarbij veel te veel hooi op mijn vork heb genomen. Maar onderhuids bleek er veel meer te spelen, en al veel langer. Toen ik thuis kwam te zitten ben ik veel gaan wandelen en journalen, en toen ontstond pas langzaam het hele plaatje van wat er nou eigenlijk was gebeurd. Inmiddels praat ik ook met een psycholoog. Maar misschien is het bij jou wel veel minder gecompliceerd allemaal, dat kan natuurlijk ook!

2 likes

Je hoeft echt niet te weten wat de oorzaak is als je je zo voelt en je ziek wil melden. Op basis van wat je beschrijft klinkt dat echt als het beste wat je nu voor jezelf kan doen.

Ik heb vorig jaar te lang gedacht dat ik me niet zo moest aanstellen en dat ik geen goede reden had om me zo te voelen, en toen ik uiteindelijk uitviel, viel ik ook echt goed uit.
Ik heb uiteindelijk iemand in de buurt gevonden (loopbaanbegeleider/coach op het gebied van stress, werkdruk, vitaliteit, etc) en zij heeft me echt gered. Samen met haar heb ik uiteindelijk de oorzaak kunnen aanwijzen en daardoor eraan kunnen werken.
Dat heeft me zo geholpen dat ik nu veel eerder de signalen heb kunnen herkennen. Toen ik afgelopen week mn coach na ruim een half jaar weer zag (omdat ik daar nu weer behoefte aan heb) was ze trots op me omdat ik op tijd aan de bel heb getrokken in plaats van te laat.

Anyway, wat ik maar wil zeggen. Werk hoort niet structureel een energievretende en paniekveroorzakende ellende te zijn waar je van moet huilen. Meld je alsjeblieft ziek en zoek hulp. Dat gaat je niet alleen nu, maar ook in de rest van je carrière echt helpen.

8 likes