Het niet zo lekker in je vel-topic

Ik ga dit zeker met mijn therapeut en psychiater behandelen. Dat resistentie ding had ik nog nooit van gehoord.

Over de diagnostiek twijfel ik sowieso ook. De depressie is vrij duidelijk, maar mijn adhd betwijfel ik soms. En voor mn gevoel heb ik nog een hele waslijst erbij haha.

Bedankt! :heart:

1 like

Ik heb voor het eerst in mijn leven (na jaren van twijfelen en niet durven) een afspraak gemaakt bij de huisarts vanwege mijn mentale gezondheid omdat ik een doorverwijzing wil naar een psycholoog. Ik vind het echt heel spannend, ben erg bang dat mijn huisarts vind dat mijn klachten niet te erg zijn of dat ze de ernst niet inziet (ik bagatelliseer graag, dus dat moet ik echt niet gaan doen) en dat ik daarna nooit meer om hulp durf te vragen. Ik durf het mijn vriend niet eens te vertellen, omdat het dan in mijn ogen als een zwakte overkomt terwijl ik weet dat hij het alleen maar toejuicht :sweat_smile:.

Kan iemand mij vertellen hoe zo’n gesprek met de huisarts ongeveer gaat?

5 likes

In mijn ervaring heel kort, ik gaf aan dat ik graag naar een psycholoog wilde en waarom, mijn huisarts gaf mij een lijstje met psychologen waar ik terecht kon en ik mocht de volgende dag een verwijsbrief ophalen. Ik kreeg ook een strip kalmerende medicatie mee voor in de tussentijd maar dat ligt natuurlijk aan je klachten.

2 likes

En succes trouwens @Canvastas :heartbeat:

1 like

Ik vertelde dat ik me mentaal niet zo goed voelde, dat ik slecht sliep, dat ik vlg mij ook ongeveer wist waardoor het kwam (jeugd trauma’s) en dat ik graag een verwijzing wilde. Ik weet nog heel goed dat ik aanstalten maakte om 1 vd trauma’s wat meer toe te lichten, maar ze onderbrak me en zei dat dat helemaal niet nodig was. Dat ze zich goed kon voorstellen dat het me goed zou doen om met iemand te praten. Ik heb (ook na ervaring vrienden) totaal niet het idee dat ze zomaar moeilijk doen of lastige vragen zou stellen.

En of ik al wist waar ik terecht wilde etc (vlg mij is dat wel iets wat bij mijn huisarts tegenwoordig nodig is, ook toen ik later een 2e verwijs brief voor iets wilde. Zodat ze de juiste naam /organisatie kan aanschrijven, maar geen idee of dat overal is).

Het kan zijn, afhankelijk van je klachten of hulpvraag dat ze je eerst naar de praktijk ondersteuner doorstuurt. Dat was bij mij zo toen ik na een mislukt traject weer naar de HA moest voor een nieuw verwijsbriefje. En dat vond ik zelf ook prima. Geen idee of je dat nog evt ziet zitten, als 1e stap

Het is juist heel moedig om hulp te zoeken en je kwetsbaar op te stellen!
Ik hoop dat je er veel aan zult hebben

1 like

@Luzarl Bedankt voor jullie reactie! Zo te lezen denk ik er inderdaad weer te moeilijk over :blush:

2 likes

Bij mij was ze heel erg lief. Ik heb/had ocd dus heb een beetje uitgelegd wat mn klachten waren en ze vertelde hoe knap ze het vond dat ik hulp ging zoeken. Kreeg indd een briefje mee met wat opties qua instanties en een verwijsbrief.

2 likes

Hoe was het gesprek gegaan?

3 likes

Lief dat je het vraagt! :heart: Ging opzich wel goed, maar heb uiteindelijk maar 10% vertelt en klapte toen dicht haha. Heb een afspraak met de praktijkondersteuner eind januari! Ben benieuwd wat hij kan betekenen.

2 likes

Ik ben al jaren lang depressief en sinds mijn relatie uit is weet ik echt niet meer waar ik het moet zoeken. Ik heb mij weer aangemeld bij de psycholoog en sta op de wachtlijst, dit duurt nog ongeveer 4 weken hoop ik. Alleen ik ben al vanaf mijn 13e telkens af en aan bij psychologen. Ik heb zoveel soorten therapie gevolg en vraag mij echt af of ik nog wel te helpen ben of dat ik dit gewoon moet accepteren. Ik doe ook alles om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met danslessen, op mijn vrije dagen ga ik naar buiten ipv op de bank zitten. Ik heb lieve vrienden en familie waar ik mee afspreek en waar ik op terug kan vallen. Ik ben zelfs sinds 2 maanden begonnen met mindfullness omdat dat zou helpen. Maar wat ik ook doe, niks helpt? Ik heb oke dagen of hele slechte dagen. Nooit eens het gevoel dat ik gelukkig ben en een echt leuke dag heb. Ik loop overal met mijn hart onder mijn ziel.

De telefonische intake bij ee psycholoog voelde goed. Ze wilden ook mijn oude behandelplannen inzien om te kijken wat er al geprobeerd is en of er misschien dingen over het hoofd gezien zijn. Maar toch blijf ik telkens twijfelen of ze nog wel iets kunnen doen en of er iets is dat helpt.

9 likes

Sorry dat ik hier zo laat nog op reageer, ik hoop dat alles goed met je gaat! Je berichtje was voor mij het duwtje in de rug om zelf ook een afspraak met de ha te maken. Vind het echt heel spannend maar komt vast goed :sweat_smile:

2 likes

@waschbier Wat goed van je!! Je hebt de afspraak bij de huisarts nog niet gehad dus? Succes!

Ik heb gisteren toevallig mijn 2e afspraak bij de praktijkondersteuner gehad. Ik vind het wel heel fijn! Ook wel confronterend en vermoeiend ofzo, omdat hij steeds benoemt wat ik doe en waarom ik ben wie ik ben en waarom ik dat onprettig vind. Bij alles wat ik doe denk ik na: doe ik dit omdat X of doe ik dit omdat Y.

3 likes

Mag ik vragen welke vormen van therapie je gehad hebt? (Poh hier, dus wellicht kan ik gericht met je mee denken)

1 like

Lief dat je mee wil denken! Ik heb psycho educatie, cgt en schema therapie gehad. Daarnaast ook exposure en emdr therapie. Ik gebruik nu ook medicatie ivm Adhd. Verder doe ik nu zelf mindfulness thuis en ben ik begonnen met meer bewegen omdat dit beide zou moeten helpen, maar daar merk ik helaas ook geen verschil door.

Edit: ik heb soms het gevoel dat het hem bij mij ook niet in het denken zit. Ik zit niet op de bank met negatieve gedachtes. Ik kan juist best blij zijn met alles wat ik heb. Op mijn vrije dagen ga ik bewust de deur uit zodat ik onder de mensen ben en niet alleen thuis zit. En ondanks dat ik positief kan denken blijft het gevoel gewoon hetzelfde.

2 likes

Misschien een optie om te vragen voor een officiele diagnose voor medicatie.
Uiteindelijk is het voor sommige nu eenmaal zo dat bepaalde hormonen niet genoeg aangemaakt worden

4 likes

Ja ik heb meerdere officiële diagnoses en in het verleden is mij al aangeboden om met medicatie te beginnen. Dit heb ik afgewezen omdat ik er een beetje angstig voor ben. Ik wil niet helemaal ‘afgevlakt’ worden en ik ben bang voor de eerste paar weken en evt gewichtstoename =’) Maar ik begin nu inderdaad steeds meer te denken dat ik het misschien toch wel nodig heb.

3 likes

Allereerst: wat ontzettend rot voor je dat je je al zolang depressief voelt en dat therapie tot nu toe weinig tot niets heeft geholpen…
Omdat je meedenken wel kon waarderen (aan eerdere posts te zien), misschien zou ACT nog iets voor je kunnen zijn? En ik zou denken dat EMDR idd ook uiteindelijk misschien zou kunnen helpen (maar dan wel van iemand die de vervolgcursus heeft gedaan zodat ie specifieke route kan pakken op aangrijpingspunt van depressieve klachten). En medicatie zou idd ook een goede optie kunnen zijn. Heeft mij persoonlijk iig wel geholpen in verleden in depressieve periodes. Vooral dat “voelen” veranderde bij mij :slight_smile:

3 likes

Mee eens @Pepernoot . Het lost echt niet alles op, maar die zware sombere deken kan wel wat lichter worden.
Heb je wel eens non verbale therapieen geprobeerd? Beeldend, muziek, PMT?

@SummerDressed @Hippe_kikker
Dankjulliewel voor het mee denken! Met act en non verbale therapie ben ik nog niet bekend. Blijkbaar werkt de kracht van het forum, want ik ben gisteren al gebeld voor mijn intake gesprekken en kan 6 maart starten! Ik ben inderdaad toch maar medicatie aan het overwegen en moet mij denk ik gewoon over de angst heen zetten. Ik heb een fijn netwerk waar ik op terug kan vallen mochten de eerste weken heel zwaar worden.

13 likes

Wat fijn dat je gebeld bent en al zo snel kan starten! Ben benieuwd wat ze uiteindelijk aan gaan raden en hoop dat het je gaat helpen. Sterkte en succes in elk geval de komende tijd!

3 likes