Het niet zo lekker in je vel-topic

@Elanor Bedankt toch voor je reactie, de enige angst is of het straks erger wordt en inderdaad m’n leven gaat beïnvloeden, voor nu heb ik niet het idee dat dat zo is. Maar je hebt gelijk eigenlijk moet ik dit gewoon eens met een POH bespreken.

Ik voel me nooit euforisch. Of heel blij. Of dat ik hardop durf uit te spreken wanneer iets heel mooi is (bijvoorbeeld een prachtig uitzicht). Als iemand aan mij vraagt hoe het gaat is mijn antwoord: prima. Ik weet nooit zo goed wanneer ik me echt goed voel. Soms voel ik me heel passief in dat soort gevoelens. Ik ervaar nooit echt pieken maar veel dingen gebeuren gewoon, of gaan langs mij heen. Ik zou zo graag willen dat ik dingen meer als echt ervaar en dit ook kan delen met mijn dierbaren.

Hebben jullie nog tips om hier aan te werken? Ik heb laatst het 6-minuten dagboek gekocht om meer stil te staan bij de dag (nog niet aan begonnen, ben nog aan het inlezen). En ik zou willen stoppen met de pil (al 20 jaar aan de pil) om te zien of dit ook iets kan betekenen voor mij.

Ervaart iemand anders dit ook?

1 like

Vervelend! Nee maar ik wil even aanhaken op je laatste zin over die pil, ik weet dat er heel veel ervaringen zijn van vrouwen die een enorm verschil merkte hierin toen ze stopten met de pil. Misschien kun je daar eens naar kijken, iig starten met inlezen van ervaringen, info etc. Is zo persoonsgebonden ook

Ik heb nog nooit in mijn leven de pil geslikt (bewuste keuze) dus kan er niet over meepraten. Ooit een 1 maand omdat mijn menstruatie uitbleef en de huisarts op die manier mijn menstruatie wilde stimuleren en in die maand had ik echt 0 emotie, dat kan ik me nog herinneren. Heel vlak voelde ik me.

En misschien wat dieper hoor dit, maar kan die voortkomen van vroeger? Je opvoeding, je situatie. Hoe er thuis over emoties werd gepraat, hoe er met emoties werd omgegaan heeft veel invloed op ons van nu

5 likes

Voel je je dan meer vlak of weet je eigenlijk niet wat je voelt? Je zou het eens met de huisarts kunnen bespreken en kijken of je naar de poh-ggz kunt gaan om er wat dieper naar te kijken. Leren herkennen wat je voelt kan wel echt heel nuttig zijn.
Maar als je je vlak voelt kan er ook meer spelen. Ik herken dat vlakke wel, maar dat was bij mij een chronische depressie en daar zat ook veel somberheid en schuldgevoel en hopeloosheid bij.

Met de pil stoppen kun je altijd proberen, maar houd er ook rekening mee dat je niet per se verschil hoeft te merken. Ik ben ook een paar jaar gestopt ivm zwangerschap en ik merkte qua mentale gesteldheid echt geen verandering, ook niet toen ik weer begon.

2 likes

Als je gaat stoppen met de pil kan je best ook even inlezen over natuurlijke cyclus en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb zelf veel aan de seizoens interpretatie en leef er ook naar (ik plan belangrijke meetings in de zomer en zorg voor makkelijke maaltijden in de herfst, plan rust in tijdens m’n winter bvb). Een vrouw functioneert nu eenmaal anders dan een man en om te blijven meedraaien in deze (mannen)wereld helpt het me m’n lichaam goed te begrijpen.
Goed uitgelegd:
De seizoenen van jouw hormoon cyclus uitgelegd | ovabalance.

7 likes

Een tijdje terug was er een fase waarin heel veel van mn vriendinnen ineens de overstap maakten van pil naar spiraal en vrijwel iedereen voelde zich daar mentaal beter door. Het overgaan naar de spiraal was in eerste instantie vooral omdat het makkelijker was dan elke dag een pil nemen, en iets minder hormonen wat misschien ook chill zou zijn. En het je mentaal lekkerder voelen en meer emotie voelen ipv dat afgevlakte was voor veel gewoon een fijne bijkomstigheid. Ook van vriendinnen gehoord dat ze zich niet perse bewust echt vlak voelden aan de pil maar wel merkten dat ze meer emotie voelden nadat ze ermee waren gestopt en dat ook heel fijn vonden.

Ik ben zelf ook gestopt met de pil tijdens corona want toen dacht ik ja, waarom überhaupt aan de pil, en voelde me toen ook wat minder vlak, toen na corona weer aan de pil gegaan en merkte toen echt verschil dat ik me weer vaker neutraal en vlak voelde en niet echt kon genieten ofzo. Dus toen ook weer gestopt en heb nu een spiraal en voel me af en toe nog steeds wel vlak maar denk dat dat meer ook komt door mn persoonlijkheid en dat dat nooit zal verdwijnen, maar kan ook meer genieten en heb meer pieken en dalen in emotie (niet op een heftige, maar fijne manier) ipv een flat line

Ik zou het je dus zeker aanraden.

4 likes

Oh en wat bij mij ook helpt:

Ik heb echt dagen waarop ik me kut voel en als ik dan denk wat ik die dag heb gedaan, is het vaak dat ik bijna geen mensen heb gezien of gesproken
En op dagen dat ik met mensen heb afgesproken of dat er andere mensen op kantoor waren en ik niet in mn eentje zat, voel ik me eigenlijk altijd veel beter aan het eind van de dag. Heb dan echt zo’n klein geniet momentje waarin ik echt tevreden ben met alles. Terwijl ik op dagen dat ik alleen thuis zat of alleen op kantoor had gezeten me echt ellendig voelde en geen zin heb om te koken of tv te kijken of te sporten. Even bellen met een vriendin of mn buurmeisjes die allemaal dingen aan me vragen als ik de deur uit ga om boodschappen te doen kunnen dan al helemaal mn dag beter maken.

Terwijl ik eerder altijd dacht dat ik een beetje een meer introvert iemand was die prima met mezelf alleen kan leven blijkt toch wel echt dat ik andere mensen “nodig” heb om energie van te krijgen.

Dus ga voor jezelf na, als je je oke of goed voelt, of een klein geluksmomentje hebt, wat er voor zorgt dat je je O voelt, wat heb je die dag gedaan waardoor dit kan komen, en op dagen dat je je minder goed ook, en houdt dat bij

3 likes

Ik dacht echt: hoe is dit haalbaar in een mensenleven om alleen in de zomer belangrijke dingen te plannen en in de winter niks te doen? Maar het gaat gewoon om ovulatie en menstruatie :sweat_smile:

9 likes

Nou ja, ook in je cyclus vind ik dit wel knap. Ik kan iig niet zeggen ‘belangrijke meetings alleen in deze week, want dat is de zomer van mijn cyclus’. Mijn baas/collega’s/externe contacten zien me al aankomen :joy:

@Nebula ik heb niet dat vlakke gevoel, maar kan stoppen met de pil alsnog echt aanraden. Ben na meer dan 20 jaar ook gestopt toen ik door een donkere periode ging, en zit sindsdien een stuk beter in mijn vel (heb ook andere dingen aangepast, dus of het puur aan de pil ligt weet ik natuurlijk niet, maar het speelt voor mijn gevoel zeker mee). Heb ook een jaar een hormoonspiraal gehad, in de hoop dat dat al zou helpen, maar in tegenstelling tot ongeveer iedereen die ik ken met zo’n ding bleef mijn menstruatie niet weg maar werd juist heftiger (enorme krampen, ook als ik niet bloedde, heftig bloeden en ook veel langer dan normaal). Ander bijkomend pluspunt is dat ik nu nog maar 3 dagen ongesteld ben ipv 6 toen ik aan de pil zat, en ook veel minder bloed verlies (maar dat is misschien ook omdat ik oud ben)

4 likes

Ik heb de luxe over het algemeen mijn eigen planning te maken als zelfstandige. Toen ik nog in loondienst werkte had ik het soms ook heel moeilijk klantvriendelijk en productief te zijn tijdens pms.

Maar ook als je zelf je planning niet kan maken vind ik het wel een meerwaarde te weten wat er precies gebeurd in je lichaam. Dat helpt ook om mild te zijn voor jezelf als het een periode slecht gaat. Ik kan dan makkelijker begrip voor mezelf opbrengen en me troosten met het feit dat het normaal is die periode en het ook wel weer zal passeren.

4 likes

Ik herken dat wel. Het lijkt wel alsof ik beter ben in het voelen van de “negatieve” emoties dan de positieve. Maar hier heb je niet zoveel aan, want weet dus niet zo goed wat je er aan kunt doen.

3 likes

Ik herken dit wel en dit is 1 van de dingen waar ik nu mee bezig ben met therapie. Bij mij lijkt het erop dat dit deel van mij weinig aandacht heeft gekregen tijdens mijn jeugd, waardoor het dus ook niet getraind is. Ik klap dus ook dicht als er wel emoties naar boven komen. Wat mij tot nu toe helpt, is inderdaad om af en toe wat op te schrijven. Ik merk dan dat ik al schrijvend emoties/gevoelens oppik die ik zelf niet bewust meemaak. Maar ik heb denk ik ook nog wel een lange weg te gaan haha. Ik wil ook nog een boek lezen dat hier ooit getipt is: Omarm je emoties - Ronald Frederick.

1 like

Ik doe echt zooooo m’n best om boven water te blijven. Ik heb hiervoor me jaren druk gemaakt om echt iedereen en dat heeft veel van mezelf gekost. Dit jaar probeer ik mezelf terug te vinden en dat wat ik leuk vind cq ben, te helen van traumas en aan m’n fysiek te werken. Maar elke keer is er weer een tegenslag. Een fysiek mankement of weer iets met iemand wat negatieve aandacht vraagt. En ik weet dat het erbij hoort als je door dingen heen gaat hoor ‘sit with it’ maar dat is best zwaar. En ik had het gevoel of kwam ik eindelijk wat boven water en dan is er weer iets waarvan je denkt dat dat nooit een probleem zou zijn (vrienden) wat ineens een probleem is. Heb het gevoel dat ik vandaag weer kopje onder gedrukt ben en het is gewoon vermoeiend. Zou zo graag willen mensen juist hun best zouden doen om me boven water te houden.

Dit bericht gaat verder nergens heen maar soms wil je het even kwijt

11 likes

Tis weer zover. Ik ben morgen jarig en ben weer aan het huilen. Heb echt geen idee hoe het komt en denk intussen dat m’n lichaam er een gewoonte van heeft gemaakt maar ik voel me altijd zo intens eenzaam en paniekerig op m’n verjaardag en de avond ervoor. Ook echt alleen dan eigenlijk. Het komt heel langzaam op gedurende de dag ervoor en dan ineens ben ik helemaal sip. En ik kan van alles plannen, maar het helpt niet. Dus nu al vier jaar op rij huilend in bed :+1:

10 likes

Wat verdrietig dat je je zo voelt, zeker op een dag die eigenlijk een viering zou moeten zijn. Het klinkt alsof je elk jaar zoveel verwachtingen of druk voelt rond je verjaardag, en dat kan heel intens zijn. Weet dat je gevoel er mag zijn, en het is oké om verdrietig te zijn, zelfs als het voor een ander misschien een vrolijke dag is.

Misschien heeft het iets te maken met dat speciale moment van het jaar waarop je meer stilstaat bij jezelf, je leven, en alles wat er speelt. Je bent niet alleen hierin, ook al voelt het zo op dit moment. Probeer lief voor jezelf te zijn en geef jezelf de ruimte om te voelen wat je voelt. Het hoeft niet perfect te zijn, en je hoeft jezelf niet te forceren om blij te zijn. Je verdient het om zacht en begripvol voor jezelf te zijn, vooral nu.
Ik herken het trouwens heel erg. Haat aan m’n verjaardag

6 likes

Echt heel lief dat je de tijd hebt genomen om dit op te schrijven, helpt heel erg! Het heeft inderdaad wel te maken met dat ik heel reflectief en een beetje melancholisch kan zijn. En m’n toenmalige partner heeft me vier jaar geleden op m’n verjaardag verteld dat hij een ander had, waardoor ik toen in college/in de trein een paniekaanval kreeg. Dat staat er niet los van, denk ik.

Maar heb net een fijne film gekeken (Inside out 2 haha) met m’n lievelingsthee en dat icm met je berichtje maakt dat ik nu wel lekker ga slapen

5 likes

Wat heftig om te horen dat je zo’n moeilijke ervaring hebt meegemaakt, vooral op je verjaardag. Het is helemaal niet gek dat zoiets nog steeds invloed kan hebben. Ik ben echt blij dat mijn berichtje ook een beetje heeft geholpen.

Gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat het nieuwe jaar je veel meer rust, geluk, en mooie momenten brengt!

5 likes

Wauw dat is ook niet niks zeg, de actie zelf en de timing. Lijkt me een hele akelige ervaring en ik vind het rot dat je dat moest meemaken.

Ik hoop dat de gevoelens en emoties die daarmee verbonden zijn op den duur minder worden en dat je ondanks de herinneringen vandaag wel een fijne verjaardag hebt. Gefeliciteerd, op een mooi nieuw jaar! :four_leaf_clover:

3 likes

Ik zit echt niet lekker in mijn vel. Vandaag heb ik iets vrij naars meegemaakt. Ik zou het omschrijven als indirect geweld, waarbij ik niet zelf gewond ben geraakt gelukkig, maar wat wel heel veel indruk heeft gemaakt. De politie kon daarin ook niks voor mij betekenen, en dat vind ik eerlijk gezegd nog steeds bijzonder. Ik lig inmiddels in bed gelukkig maar de spanning giert door mn lijf. Bij elk geluidje schiet mn hartslag omhoog en komen de tranen in mijn ogen. Ik heb lieve mensen om mij heen maar dat neemt niet weg dat ik me heel klote en alleen voel.

5 likes

Wat vervelend dat je zoiets heb meegemaakt. Vaak is het erg schrikken en het maakt natuurlijk ook indruk.
Wees lief voor jezelf en gun jezelf echt de tijd om het te verwerken. Beter nu iets langer verwerken en even een tandje lager dan dat je je er te snel overheen wilt zetten, want dan blijft het langer bij je.

Soms is de slachtofferhulp een goede optie. Vooral verwrking van incidenten etc. Misschien een idee om daarnaar te kijken of contact op te nemen?

6 likes