Miss kun je nog wat met het boek Alleen zijn van Sara Maitland. Ze verteld oa wat over alleen zijn in de 21ste eeuw, hoe je anders kan denken over eenzaamheid en over het plezier van alleen zijn. Daar geeft ze ook concrete tips.
Wat wel een beetje zo is en ook geld voor de andere boeken is dat het ook neerkomt op oefenen, oefenen en oefenen. Maar elk klein stapje is er een. Dus als je 5 minuten voor je uit kan staren is dat al top want dat kan je uitbouwen haar 10, 20 etc. Alleen zijn kan op heel veel manieren en dat legt ze leuk uit.
Welk boek ook interessant is en praktisch is koester je hart van Mirjam van der Vegt. Het is wel vanuit een christelijke oogpunt geschreven maar als je dat wat naast je neer kan leggen als je daar niets mee hebt, verwacht dat ik dat je wel wat uit dit boek kan halen. In dit boek staan 40 tips voor meer stilte in je leven/alleen zijn. De tips zijn onderverdeeld in stilte als basis, stilte in beweging, stilte door concentratie en overpeinzing en stilte vanuit een andere omgeving.
Hierna heeft ze nog een boek geschreven de kracht van rust en leven is leren, maar het is me opgevallen dat ze best veel herhaling heeft in haar boeken maar dan net wat anders verteld. Is prima hoor want je kan dingen op veel manieren beschrijven maar als je niet zo’n lezer bent een beetje zonde van je tijd.
Als je niet op zoek bent naar theorie zou ik koester je hart kiezen en anders zijn de andere twee ook leuke opties. Leven is leren is een soort praktischer vervolg op de kracht van rust.
Ik koester je hart vond ik trouwens het christendom het duidelijkst aanwezig. De andere twee ook maar minder. Ze schrijft trouwens heel makkelijk en de bladspiegel is goed heel overzichtelijk met kaders zonder dat die storen
Ik weet niet of er nog mensen zijn die single zijn/alleen wonen maar dan is Solo van Nathalie Le Blanc misschien nog wel herkenbaar/interessant. Het is al even geleden dat ik die heb gelezen maar ik vond het toen echt een heel fijn boek, het voelde een stuk minder alleen dat meer mensen die alleen wonen tegen bepaalde dingen aanliepen.
Niet helemaal van toepassing maar wel interessant omdat het gaat over hoe anders we nu met tijd omgaan en wat voor invloed dat heeft op ons leven en indirect op alleen zijn en rust is Waar blijft mijn tijd van Tanja van der Lippe.
Solo en Waar blijft mijn tijd kan ik zo snel alleen als ebook vinden maar zijn beide vast tweedehands nog wel in druk te krijgen. Het boek Alleen zijn is al verscheidene keren herdrukt en eerder zonder school for life.