Echt een heel lang verhaal dit en ik weet niet zo goed waar ik het anders neer moet zetten en wat ik er mee wil. Maar ik moet het even kwijt geloof ik.
Samenvatting
Ik word echt krankzinnig gestrest door mān huidige werksituatie.
Ik ben in januari aangenomen voor mijn droombaan. Heb ik hier toen uitgebreid gedeeld ook (en wil liever niet te vaak hier het bedrijf blijven benoemen ivm herkenbaarheid). Het is standaardprocedure dat je op de wachtlijst komt te staan en die zou in mijn geval 6 tot 12 maanden zijn, maar als ze een inschatting op basis van de afgelopen maanden moesten geven, zou ik waarschijnlijk eind van de zomer aan de beurt zijn. Ik zat begin dit jaar alles behalve op mān plek op mijn toenmalige werk en mijn contract liep af dus ik besloot om te stoppen daar en tijdelijk werk te zoeken om de maanden tot eind zomer te overbruggen. Achteraf onwijs dom van mezelf.
Ik heb bij een pop-up restaurant gewerkt en ben uiteindelijk bij zoān uitzendbureau terecht gekomen waar ze losse diensten aanbieden (geen Temper, wel die categorie). Ik heb het daar de afgelopen maanden echt ontzettend naar mijn zin gehad en heb echt een hele leuke zomer gehad. Maar helaas blijft er voor de komende winter hƩƩl weinig werk over. Dat maakt de sfeer op werk (ik werk eigenlijk voornamelijk bij 1 opdrachtgever) ook niet chill meer want er is bijna een soort strijd ontstaan onderling over wie welke diensten krijgt de komende tijd.
Helaas is het bij de droombaan ook anders gelopen. Deze zomer kregen we te horen dat we helaas voorlopig niet aan de beurt zouden zijn door omstandigheden (toen vooral tekorten) en dat het eerste kwartaal van 2025 momenteel de meest realistische optie zou zijn. Heel jammer natuurlijk, maar die paar maandjes extra kon ik nog wel overbruggen met tijdelijk werk. Het is alleen zo ontzettend moeilijk inschatten wanneer we dan wél aan de beurt gaan zijn om te starten want als ik de verslagen van de vakbonden lees lijkt het er niet op dat we voorlopig überhaupt kunnen gaan starten (ivm bezuinigingen).
Ik vind het zo fucking lastig en stressvol wat ik nu qua werk moet doen. Bij het uitzendbureau blijven is mega stressvol en elke week weer onzekerheid of ik wel genoeg diensten kan bemachtigen zodat ik de huur kan betalen. Een tijdelijke baan in loondienst is op dit punt ook niet echt handig meer. Ik zou nog steeds gebeld kunnen worden voor een startdatum in januari en bij tijdelijke banen moet je vaak een garantie geven dat je tot een bepaalde datum beschikbaar bent en dat kan ik gewoon niet als ik rekening zou moeten houden met eventuele startdatum. Als ik nu gewoon op een normale fulltime baan zou solliciteren voel ik me ziek lullig omdat ik dus wel weg zou gaan als ik een startdatum krijg, wat dus ook al na 2 of 3 maanden zou kunnen zijn. Maar aan de andere kant denk ik ook weer āmisschien moet ik wel helemaal niet alles opzij zetten voor die mogelijke startdatum als er allerlei bezuinigingen aankomen want wie weet gooien ze straks wel gewoon helemaal de wachtlijst overboord of worden de arbeidsvoorwaarden ineens heel anders dan ze nu zijn en wil ik überhaupt wel helemaal niet meerā.
Heb echt zoveel spijt dat ik in april niet gewoon een leuke baan heb gezocht waar ik gewoon leuk een paar maanden tot een jaar had kunnen werken. Of dat ik mān sollicitatie bij de andere grote maatschappij in Nederland niet doorgezet heb omdat ik het seizoenscontract niet wilde.
Heel lang verhaal dit en ik weet ook niet zo goed wat ik ermee wil, maar ik wilde het gewoon even van me afschrijven denk ik. Het is nogal lastig om het er met mensen over te hebben omdat iedereen er zó anders naar kijkt. Mān ouders vinden het bijvoorbeeld heel aso dat we zolang aan het lijntje gehouden worden en die snappen niet dat ik niet gewoon iets anders ga zoeken. Zij beginnen ook telkens over of ik het niet zat ben om tussen de 16-jarigen te werken. Terwijl dat het punt helemaal niet is? Het gaat er om dat ik elke week stress heb of ik wel genoeg diensten kan bemachtigen en dat ik telkens halverwege de dienst al naar huis wordt gestuurd omdat het rustig is en dan dus een half inkomen mis. Mān beste vriendinnen snappen het juist weer heel goed en die denken dat ik voor de rest van mān leven spijt heb als ik er nu niet op wacht. En mān huisgenootje snapt het deels maar die snapt weer niet dat ik me lullig voel als ik na 3 maanden ontslag zou nemen bij een werkgever omdat ik een startdatum heb en die vind dat ik mān schuldgevoel opzij moet zetten en gewoon kan gaan solliciteren.