Het niet zo lekker in je vel-topic

Ik herken dat wel. Het lijkt wel alsof ik beter ben in het voelen van de “negatieve” emoties dan de positieve. Maar hier heb je niet zoveel aan, want weet dus niet zo goed wat je er aan kunt doen.

3 likes

Ik herken dit wel en dit is 1 van de dingen waar ik nu mee bezig ben met therapie. Bij mij lijkt het erop dat dit deel van mij weinig aandacht heeft gekregen tijdens mijn jeugd, waardoor het dus ook niet getraind is. Ik klap dus ook dicht als er wel emoties naar boven komen. Wat mij tot nu toe helpt, is inderdaad om af en toe wat op te schrijven. Ik merk dan dat ik al schrijvend emoties/gevoelens oppik die ik zelf niet bewust meemaak. Maar ik heb denk ik ook nog wel een lange weg te gaan haha. Ik wil ook nog een boek lezen dat hier ooit getipt is: Omarm je emoties - Ronald Frederick.

1 like

Ik doe echt zooooo m’n best om boven water te blijven. Ik heb hiervoor me jaren druk gemaakt om echt iedereen en dat heeft veel van mezelf gekost. Dit jaar probeer ik mezelf terug te vinden en dat wat ik leuk vind cq ben, te helen van traumas en aan m’n fysiek te werken. Maar elke keer is er weer een tegenslag. Een fysiek mankement of weer iets met iemand wat negatieve aandacht vraagt. En ik weet dat het erbij hoort als je door dingen heen gaat hoor ‘sit with it’ maar dat is best zwaar. En ik had het gevoel of kwam ik eindelijk wat boven water en dan is er weer iets waarvan je denkt dat dat nooit een probleem zou zijn (vrienden) wat ineens een probleem is. Heb het gevoel dat ik vandaag weer kopje onder gedrukt ben en het is gewoon vermoeiend. Zou zo graag willen mensen juist hun best zouden doen om me boven water te houden.

Dit bericht gaat verder nergens heen maar soms wil je het even kwijt

11 likes

Tis weer zover. Ik ben morgen jarig en ben weer aan het huilen. Heb echt geen idee hoe het komt en denk intussen dat m’n lichaam er een gewoonte van heeft gemaakt maar ik voel me altijd zo intens eenzaam en paniekerig op m’n verjaardag en de avond ervoor. Ook echt alleen dan eigenlijk. Het komt heel langzaam op gedurende de dag ervoor en dan ineens ben ik helemaal sip. En ik kan van alles plannen, maar het helpt niet. Dus nu al vier jaar op rij huilend in bed :+1:

10 likes

Wat verdrietig dat je je zo voelt, zeker op een dag die eigenlijk een viering zou moeten zijn. Het klinkt alsof je elk jaar zoveel verwachtingen of druk voelt rond je verjaardag, en dat kan heel intens zijn. Weet dat je gevoel er mag zijn, en het is oké om verdrietig te zijn, zelfs als het voor een ander misschien een vrolijke dag is.

Misschien heeft het iets te maken met dat speciale moment van het jaar waarop je meer stilstaat bij jezelf, je leven, en alles wat er speelt. Je bent niet alleen hierin, ook al voelt het zo op dit moment. Probeer lief voor jezelf te zijn en geef jezelf de ruimte om te voelen wat je voelt. Het hoeft niet perfect te zijn, en je hoeft jezelf niet te forceren om blij te zijn. Je verdient het om zacht en begripvol voor jezelf te zijn, vooral nu.
Ik herken het trouwens heel erg. Haat aan m’n verjaardag

6 likes

Echt heel lief dat je de tijd hebt genomen om dit op te schrijven, helpt heel erg! Het heeft inderdaad wel te maken met dat ik heel reflectief en een beetje melancholisch kan zijn. En m’n toenmalige partner heeft me vier jaar geleden op m’n verjaardag verteld dat hij een ander had, waardoor ik toen in college/in de trein een paniekaanval kreeg. Dat staat er niet los van, denk ik.

Maar heb net een fijne film gekeken (Inside out 2 haha) met m’n lievelingsthee en dat icm met je berichtje maakt dat ik nu wel lekker ga slapen

5 likes

Wat heftig om te horen dat je zo’n moeilijke ervaring hebt meegemaakt, vooral op je verjaardag. Het is helemaal niet gek dat zoiets nog steeds invloed kan hebben. Ik ben echt blij dat mijn berichtje ook een beetje heeft geholpen.

Gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat het nieuwe jaar je veel meer rust, geluk, en mooie momenten brengt!

5 likes

Wauw dat is ook niet niks zeg, de actie zelf en de timing. Lijkt me een hele akelige ervaring en ik vind het rot dat je dat moest meemaken.

Ik hoop dat de gevoelens en emoties die daarmee verbonden zijn op den duur minder worden en dat je ondanks de herinneringen vandaag wel een fijne verjaardag hebt. Gefeliciteerd, op een mooi nieuw jaar! :four_leaf_clover:

3 likes

Ik zit echt niet lekker in mijn vel. Vandaag heb ik iets vrij naars meegemaakt. Ik zou het omschrijven als indirect geweld, waarbij ik niet zelf gewond ben geraakt gelukkig, maar wat wel heel veel indruk heeft gemaakt. De politie kon daarin ook niks voor mij betekenen, en dat vind ik eerlijk gezegd nog steeds bijzonder. Ik lig inmiddels in bed gelukkig maar de spanning giert door mn lijf. Bij elk geluidje schiet mn hartslag omhoog en komen de tranen in mijn ogen. Ik heb lieve mensen om mij heen maar dat neemt niet weg dat ik me heel klote en alleen voel.

5 likes

Wat vervelend dat je zoiets heb meegemaakt. Vaak is het erg schrikken en het maakt natuurlijk ook indruk.
Wees lief voor jezelf en gun jezelf echt de tijd om het te verwerken. Beter nu iets langer verwerken en even een tandje lager dan dat je je er te snel overheen wilt zetten, want dan blijft het langer bij je.

Soms is de slachtofferhulp een goede optie. Vooral verwrking van incidenten etc. Misschien een idee om daarnaar te kijken of contact op te nemen?

6 likes

Dankje, ik had hier dus helemaal nog niet aan gedacht door alle stress.

7 likes

Ik heb sinds april last van een angststoornis en had echt het gevoel dat ik de laatste maand op het goede pad was. Heb alleen in het begin een keer een heftige paniekaanval gehad, voor de rest vooral last van angsten etc gehad. Nu ben ik vannacht wakker geworden en heb ik ineens weer een paniekaanval gehad. Heb gelijk het gevoel dat ik weer helemaal terug bij af ben :slightly_frowning_face:

6 likes

Ik merk aan mezelf dat ik echt weer niet lekker in mijn vel zit. Ik ervaar op het moment best veel stress en dan komt dus ook mijn hele angst/doemdenken weer naar boven gepaard met mijn smetvrees. Ik weet waar het vandaan komt, en ik weet dat vooral die smetvrees niet de overhand moet gaan krijgen maar op het moment heb ik ook de energie niet om er iets aan te doen.

3 likes

Ik heb een complexe relatie met mijn moeder, wat me regelmatig stress en zorgen gaf. Ik had hier een prima modus in gevonden, maar ik ben zwanger en dit heeft de situatie veranderd. Ik merk dat ik in deze fase niks kan hebben van haar. Dat geeft me dan weer een schuldgevoel…

4 likes

Ik heb echt een super pittig jaar achter de rug en als klap op de vuurpijl is mijn relatie geëindigd. Ik heb ook een angststoornis en ik merk dat ik nu zo paniekerig word rondom alleen zijn, kinderwens, dat soort grote thema’s. Morgen moet ik werken en ik twijfel of het helpend gaat zijn om te gaan, of dat ik toch thuis in bed ga blijven en mijn emoties de vrije loop ga laten. Dit is echt de druppel die er óók nog wel bij kan :sob:

4 likes

Ik weet natuurlijk niet welke dingen jouw angststoornis echt triggeren, maar dingen vermijden is zelden een goede keuze. Dus als je teveel tegen werken op kijkt moet je ergens misschien juist gaan en je even erdoorheen werken voordat je ook je daaraan teveel overgeeft. Kan je wel in je omgeving goed terecht met iemand om misschien na werk even te kunnen ventileren?

1 like

Bedankt voor je berichtje! Ik ga wel naar werk, dank voor de inzichten. Ik heb mijn directe collega’s al even laten weten wat er speelt, dat verlaagd de drempel ook.

2 likes

Knap van je dat je toch bent gegaan! Het is zo makkelijk om in oude patronen te vallen en lekker je bed in te duiken. Zet ‘m op vandaag, hopelijk valt het mee en voel je je juist iets fijner door toch te zijn gegaan :heart:

———-

Ik ben de week begonnen met een uurtje huilen bij de psycholoog, maar ze heeft me weer zoveel inzicht gegeven in m’n huidige situatie. Moet echt gaan accepteren dat ik het rustig aan moet gaan doen en niet teveel moet willen in een keer. Was afgelopen week zo teleurgesteld in mezelf dat ik weer een terugval heb gehad, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo gek is als ik kijk hoeveel hooi ik op m’n vork heb gehad de afgelopen weken. Waarom is energieverdeling zo moeilijk? Als ik me goed voel wil ik te veel, waardoor ik uiteindelijk weer op m’n bek ga.

4 likes

Mij helpt het heel erg om te blijven beseffen 3 stappen vooruit 2 achteruit. Of een ander random getal maar at the end of the game. Je blijft stappen maken.

3 likes

En dat was juist wat ik de laatste week even helemaal kwijt was. Het is zo makkelijk om dat te vergeten wanneer het even niet zo lekker gaat. Maar je hebt helemaal gelijk!

4 likes