Het niet zo lekker in je vel-topic

Hoe gaat het nu, een paar dagen later?

Hier gaat het iets beter. Ik merk dat ik het angstdeel redelijk onder controle heb en ik nu vooral aan het rouwen ben, maar ik moet wel alles wat ik geleerd heb inzetten om niet af te zakken.

1 like

Ik zal je verder niet met mijn eigen persoonlijke verhaal lastig vallen maar ik heb 5 jaar terug hetzelfde meegemaakt. Enige wat ik kan zeggen is, het komt goed en je kan dit. Misschien niet vandaag en misschien ook niet morgen. Neem de tijd. šŸ«¶šŸ½

3 likes

Het gaat gelukkig weer een stuk beter! Ik heb m’n angsten weer wat beter onder controle en voel me ook weer een stuk rustiger. Kijk wel een beetje op tegen komend weekend, dan heeft mijn vriend weer twee nachtdiensten en dan is de onrust bij mij wel op z’n hoogst. Vroeger vond ik het heerlijk als ik twee nachten even alleen in bed kon liggen, nu kijk ik er tegenop. Zo gek haha.

Fijn dat jij je angsten in ieder geval onder controle weet te houden, dat scheelt al de helft. Neem je tijd om te rouwen en je emoties toe te laten, zoals hierboven al gezegd werd. Hopelijk kun je ook wat afleiding vinden de komende dagen om even uit je hoofd te zijn.

1 like

Dank je wel, dit helpt op een bepaalde manier toch om te horen.

2 likes

Ik voel me echt niet goed. Ik doe wel alsof het allemaal prima gaat, maar ik voel me zó kut en ik ben zo moe van alles. Kan ook gewoon niks meer hebben. Iedereen die aan je trekt en iets vindt van de keuzes die ik nu wel of niet maak. Voel me ook gewoon een ongelooflijke sukkel. Zit elke dag huilend op de fiets/ov) auto. Elke avond doodop van alle gedachten die door mn hoofd gaan, ben gewoon kapot en zie niet hoe hier nog een einde aan komt gewoon.

9 likes

Meld je ziek en ga met dit verhaal naar de dokter. Zij helpen je verder. Ik vond het heel kut en moeilijk om me ziek te melden. Maar het is het beste besluit wat ik heb genomen omdat het een besluit was die ik heb gemaakt voor mijzelf. Had ik het laatst toevallig over tijdens mijn therapiesessie.

4 likes

Ja snap ik dat je dat zegt, maar mezelf kennende ga ik dan alleen maar meer in de put zitten. Ik moet echt bezig blijven, want als ik nu thuis ga zitten dan gaat het pas echt de verkeerde kant op weet ik. Desalniettemin ga ik wel contact opnemen met de ha.

1 like

Oh wat vervelend dat je die ervaring hebt. Ik vind het er heel goed van je dat je contact opneemt met de huisarts.

2 likes

Ik snap wel helemaal dat je zegt dat ik me kan ziekmelden hoor en dat zou naar een ander ook absoluut mijn advies zijn. En je bericht heeft mij wel zeker aan het denken gezet. Dat ik op bepaalde vlakken wellicht wel een stap terug moet doen. Zat vanochtend ook weer te janken en ben met van die pufferige ogen het werk binnengestapt. Gelukkig heb ik afspraken buiten de deur nog.

2 likes

Wat ontzettend vervelend! Heel knap dat je stap zet om naar de huisarts te gaan, je hoeft het niet in je eentje te doen. Je zegt dat ziekmelden op werk voor jou niet zal werken, maar geeft ook aan dat je nu doodop bent. Soms is er ook een tussenweg mogelijk, bijvoorbeeld halve dagen werken of taken doen die wat minder belastend zijn. Geen idee of dat in jouw werk mogelijk is, maar waak er voor dat je jezelf niet helemaal uitput als je blijft werken. Je bent geen sukkel, je bent een enorme vechter die ondanks alles door wil blijven gaan. Sterkte!

4 likes

Ik zit de laatste paar dagen niet zo lekker in mijn vel en heb ook een beetje moeite met de verandering van zomer naar herfst. Oude angst gedachten spelen ook weer op en voel me best wel somber.

Pak deze week het sporten wel weer op nadat ik terug ben gekomen van vakantie, dus hoop dat dat soelaas biedt.

2 likes

Dat klinkt erg vervelend en herlenbaar met die overgang naar de herfst.
Wat voor mij hielp is toch wel echt zo een lamp en vooral dingen blijven afspreken

1 like

Bedankt voor je reactie :blush: toevallig zat ik voor je reageerde naar zo’n lamp te kijken! Misschien dat ik er eentje aanschaf, vond op Bol eentje die niet prijzig is maar wel goede reviews heeft.

Ik moet inderdaad proberen wel gewoon af te blijven spreken en dingen te ondernemen hoe verleidelijk rotting in bed ook is.

Voor mij ook heel herkenbaar, ik kijk ook al steeds vaker uit het raam naar het donker met de angst voor m’n aankomende winterdepressie en al die negatieve gedachten die ik daarbij krijg. Ik hoop zo dat het dit jaar wat mee zou vallen doordat ik mezelf blijf pushen om te blijven sporten wat ik nu al een tijdje best oke doe, al is het maar een half uur, alles beter dan 0minuten. En sowieso verplicht ik mijzelf om iedere dag m’n stappendoel te behalen omdat ik anders ook het liefst onder de wol kruip. Ik heb hem gezet op 6000 omdat dat een voor mij realistisch doel is, niet te lang niet te kort en is de dag heel regenachtig, ijsbeer ik in huis 3000 stappen en zet ik de overige 3000 buitenshuis, maar elke dag zien dat m’n streak er weer een dag bij heeft doet me ook goed. Ik zit de laatste tijd ook een beetje te twijfelen of ik vitamine D ga bijslikken in de hoop dat dat iets zal doen, maar ik moet me daar even iets beter in verdiepen. En ik ben alweer een tijdje bezig met lekker kaarsjes aansteken zodat ik het wat gezelliger vind zodra ik bovenstaande doelen heb behaald en het tijd vind voor m’n serie.

Sorry voor mijn uitgebreide ā€˜ik’-verhaal, maar ik hoop dat er misschien wat dingen tussen zitten die het voor jou gemakkelijker maken om minder last te hebben van de aankomende seizoen(en).

6 likes

Vitamine D kan zeker geen kwaad met dit weer! Bij niemand niet eigenlijk :joy:

1 like

hoe gaat het nu met je? Ik snap de weerstand die je schetste, maar herken ā€˜m ook heel erg van ongeveer alle mensen in m’n omgeving die op het punt van overspannen of burnout zaten. Dus ik hoop dat je aan jezelf denkt en je juist even overgeeft aan de stilte en rust: dat is eng maar ik denk wel dat dat soms echt nodig is voordat je lichaam letterlijk ophoudt met werken

Wat lief dat je dat vraagt! Het gaat een stuk beter moet ik zeggen. Vandaag heb ik wel even een mindere dag, maar de over het algemeen gaat het beter. Ik ben vooral beter op mn nachtrust gaan letten (maar dat is vannacht dus even wat minder gegaan). Ik ben er nog niet hoor en ik besef me heel goed dat ik op mezelf moet letten maar vergeleken met een maand geleden gaat het stukken beter.

Vandaag is gewoon even een kutdag

Oke hoe vaak kun je zeggen dat het stukken beter gaat :joy:

3 likes

Echt een heel lang verhaal dit en ik weet niet zo goed waar ik het anders neer moet zetten en wat ik er mee wil. Maar ik moet het even kwijt geloof ik.

Samenvatting

Ik word echt krankzinnig gestrest door m’n huidige werksituatie.

Ik ben in januari aangenomen voor mijn droombaan. Heb ik hier toen uitgebreid gedeeld ook (en wil liever niet te vaak hier het bedrijf blijven benoemen ivm herkenbaarheid). Het is standaardprocedure dat je op de wachtlijst komt te staan en die zou in mijn geval 6 tot 12 maanden zijn, maar als ze een inschatting op basis van de afgelopen maanden moesten geven, zou ik waarschijnlijk eind van de zomer aan de beurt zijn. Ik zat begin dit jaar alles behalve op m’n plek op mijn toenmalige werk en mijn contract liep af dus ik besloot om te stoppen daar en tijdelijk werk te zoeken om de maanden tot eind zomer te overbruggen. Achteraf onwijs dom van mezelf.

Ik heb bij een pop-up restaurant gewerkt en ben uiteindelijk bij zo’n uitzendbureau terecht gekomen waar ze losse diensten aanbieden (geen Temper, wel die categorie). Ik heb het daar de afgelopen maanden echt ontzettend naar mijn zin gehad en heb echt een hele leuke zomer gehad. Maar helaas blijft er voor de komende winter hƩƩl weinig werk over. Dat maakt de sfeer op werk (ik werk eigenlijk voornamelijk bij 1 opdrachtgever) ook niet chill meer want er is bijna een soort strijd ontstaan onderling over wie welke diensten krijgt de komende tijd.

Helaas is het bij de droombaan ook anders gelopen. Deze zomer kregen we te horen dat we helaas voorlopig niet aan de beurt zouden zijn door omstandigheden (toen vooral tekorten) en dat het eerste kwartaal van 2025 momenteel de meest realistische optie zou zijn. Heel jammer natuurlijk, maar die paar maandjes extra kon ik nog wel overbruggen met tijdelijk werk. Het is alleen zo ontzettend moeilijk inschatten wanneer we dan wél aan de beurt gaan zijn om te starten want als ik de verslagen van de vakbonden lees lijkt het er niet op dat we voorlopig überhaupt kunnen gaan starten (ivm bezuinigingen).

Ik vind het zo fucking lastig en stressvol wat ik nu qua werk moet doen. Bij het uitzendbureau blijven is mega stressvol en elke week weer onzekerheid of ik wel genoeg diensten kan bemachtigen zodat ik de huur kan betalen. Een tijdelijke baan in loondienst is op dit punt ook niet echt handig meer. Ik zou nog steeds gebeld kunnen worden voor een startdatum in januari en bij tijdelijke banen moet je vaak een garantie geven dat je tot een bepaalde datum beschikbaar bent en dat kan ik gewoon niet als ik rekening zou moeten houden met eventuele startdatum. Als ik nu gewoon op een normale fulltime baan zou solliciteren voel ik me ziek lullig omdat ik dus wel weg zou gaan als ik een startdatum krijg, wat dus ook al na 2 of 3 maanden zou kunnen zijn. Maar aan de andere kant denk ik ook weer ā€˜misschien moet ik wel helemaal niet alles opzij zetten voor die mogelijke startdatum als er allerlei bezuinigingen aankomen want wie weet gooien ze straks wel gewoon helemaal de wachtlijst overboord of worden de arbeidsvoorwaarden ineens heel anders dan ze nu zijn en wil ik überhaupt wel helemaal niet meer’.

Heb echt zoveel spijt dat ik in april niet gewoon een leuke baan heb gezocht waar ik gewoon leuk een paar maanden tot een jaar had kunnen werken. Of dat ik m’n sollicitatie bij de andere grote maatschappij in Nederland niet doorgezet heb omdat ik het seizoenscontract niet wilde.

Heel lang verhaal dit en ik weet ook niet zo goed wat ik ermee wil, maar ik wilde het gewoon even van me afschrijven denk ik. Het is nogal lastig om het er met mensen over te hebben omdat iedereen er zó anders naar kijkt. M’n ouders vinden het bijvoorbeeld heel aso dat we zolang aan het lijntje gehouden worden en die snappen niet dat ik niet gewoon iets anders ga zoeken. Zij beginnen ook telkens over of ik het niet zat ben om tussen de 16-jarigen te werken. Terwijl dat het punt helemaal niet is? Het gaat er om dat ik elke week stress heb of ik wel genoeg diensten kan bemachtigen en dat ik telkens halverwege de dienst al naar huis wordt gestuurd omdat het rustig is en dan dus een half inkomen mis. M’n beste vriendinnen snappen het juist weer heel goed en die denken dat ik voor de rest van m’n leven spijt heb als ik er nu niet op wacht. En m’n huisgenootje snapt het deels maar die snapt weer niet dat ik me lullig voel als ik na 3 maanden ontslag zou nemen bij een werkgever omdat ik een startdatum heb en die vind dat ik m’n schuldgevoel opzij moet zetten en gewoon kan gaan solliciteren.

3 likes

Ja dit vind ik eigenlijk ook. Het spreekt echt voor je dat je dat tot nu toe niet gedaan hebt want het is natuurlijk ook echt kut voor een bedrijf als zij iemand in dienst nemen voor langere tijd en dat dan niet zo blijkt te zijn. Maar: die loyaliteit of meedenkendheid die je als werknemer richting een bedrijf voelt wordt echt nooit terug gevoeld hoor. En hoe je nu je werkleven ingericht hebt is eigenlijk volledig gericht op dat het anders zo zielig is voor dat bedrijf als jij snel weer weg gaat, terwijl de manier hoe je nu werkt je veel stress geeft en eigenlijk niet houdbaar is.

Ik weet niet of je zit te wachten op advies, maar als dat zo is: denk na over wat JIJ wil en probeer dat te realiseren. En volgens mij spreekt uit je post best duidelijk wat jij het liefst zou willen

26 likes

Wat een nare situatie zeg. Ik kan heel goed begrijpen dat dit veel stress opleverd. Ook echt niet fijn van het droombaan bedrijf, want nu zit je er een beetje tussenin. Even een vraag tussendoor
Mogen ze je wettelijk gewoon wegsturen na een halve shift?

Zelf zou ik toch opzoek gaan naar een baan met meer zekerheid. Uit ervaring weet ik dat het vaak toch langer duurt dan gehoopt en hierdoor de startdatum vaak steeds doorgeschoven wordt. Hoeft in jouw geval niet zo te zijn, maar is in het algemeen.

Geen idee of je tips zoekt, maar er zijn momenteel wel wat vacatures die banen aanbieden voor winteractiviteiten. Deze hebben wel een vast contract, maar zijn echt meer de winterperiode. Bijvoorbeeld voor kerstshows etc. Misschien een optie om naar te kijken, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen als je ergens terechtkomt en toch een startdatum krijgt.

2 likes