@Pusheen Wat rot dat je met een burn-out thuis zit
. Het is dan zo lastig om uit te zoeken wat je wel en niet kan doen op een dag, wanneer je je grenzen voorzichtig aan het oprekken bent en wanneer je ze juist overschrijdt. Het kan ook nog eens per dag verschillen wat er wel en niet kan.
Wat bij mij heel erg hielp, was om toch iets van een ritme in mijn dag aan te brengen, maar wel binnen mijn eigen mogelijkheden op dat moment. Dus de eerste tijd was het 1x per week een uurtje sporten (en daarna slapen) en 3x per week een half uur aan mijn scriptie werken (en daarna slapen). En naar buiten gaan hielp ook wel, maar ik vond het lastig om me ertoe te zetten, dus ik verzon âbuitenmissiesâ, zoals mijn boodschappen doen bij een supermarkt die wat verder weg was.
Zijn er dingen op dit moment die je fijn vindt om te doen? Lezen, kleuren, vrienden zien (of juist niet), naar een kinderboerderij, âŠ? Ook al is dat lastig, probeer aan te voelen of je ergens zin in hebt en probeer dat te doen. Nog lastiger (vond ik zelf in elk geval) is het om niet gefrustreerd te raken als je geen energie krijgt of niet blij wordt van âleuke dingenâ of als je het niet lang volhoudt. Dat komt echt wel weer, maar het heeft tijd nodig! En als je graag dingen met anderen wil doen: geef van tevoren je grenzen aan, bijvoorbeeld dat je niet langer dan een uur kunt afspreken.
Heel veel succes met je herstel!
Edit: ik lees nu dat je allerlei ideeën hebt van wat je zou kunnen doen, maar dat je het lastig vindt om mee te beginnen. Hoe komt dat? En is er iets wat je kan doen om de drempel voor jezelf te verlagen? Bij mij hielp een tijdlimiet instellen bijvoorbeeld heel erg: ook al blijkt de activiteit dan vervend te zijn, na een half uurtje is het weer voorbij. Probeer de lat vooral niet te hoog te leggen voor jezelf. Als je ergens mee begint, bedenk dat je het niet hoeft af te maken. No biggie als het niks voor je blijkt te zijn :). (Maar dit is natuurlijk invulling van mijn kant van wat jou tegenhoudt om je ideeën uit te voeren. Misschien zijn jouw drempels wel heel anders.)