Het niet zo lekker in je vel-topic

Wat heftig! Goed dat je je grenzen aanvoelt en aangeeft, maar wat een rotreactie van je baas. Je maakt sowieso de juiste keuze door nu vrij te nemen en naar de huisarts te gaan, hopelijk draait je baas bij.

Ja, het is super vervelend en gelukkig begrijpen mijn collega’s me helemaal. Ben alleen bang dat hij het niet wil gaan begrijpen.

Lief dat je reageert! Ja, het slijt wel wat gelukkig, maar niet zo veel, en snel als ik hoopte helaas. Door zijn aanwezigheid op kantoor word ik gewoon constant herinnerd aan wat er was tussen ons en nu niet meer is. En die afwijzing ettert gewoon door. Contact is mwoah, krijg het idee dat hij echt alle interesse in mij verloren is en we elkaar niet zoveel meer te melden hebben, alsof we vage collega’s zijn. En als kers op de taart hoorde ik vanavond via via dat hij weer terug is bij zijn ex (om wie hij het omwille/na aanleiding van mij) heeft uitgemaakt. Bam, slap in the face, voel me echt een soort pauzeprogramma nu. Rationeel denk ik, wat moet je met die slappe zak, emotioneel gezien ben ik gewoon op zoek naar bevestiging van hem (die ik niet krijg en nooit meer ga krijgen).

Wat zat er veel tijd tussen jouw afspraken bij de praktijkondersteuner trouwens! Of is dat normaal? Wel vervelend dat dat niets geworden is. Heb je ook het idee dat je juist die vraag niet kan formuleren omdat het de laatste tijd beter gaat? Belangrijkste lijkt me inderdaad wel dat het moet klikken met hem, ben ooit bij een eerste gesprek bij een studentenpsycholoog geweest die mij wilde laten planken (??), daar was ik toen ook direct klaar mee.

–
Oh, ik lees nu pas het wat je kwijt wilt topic, gaat dus niet zo goed. Lastig, wel fijn van je baas dat hij je ruimte geeft. Ik weet ook nog steeds niet wat ik Ă©cht zou willen, maar vind het in ieder geval fijn om op een (veilige) plek te zitten met mensen waar je van kan leren, en ook na anderhalf jaar de ogenschijnlijk meest simpele dingen nog willen uitleggen. Ik krijg de indruk dat jij op je werk wat in het diepe bent gegooid, zonder iemand (naast je baas?) die je echt kan helpen. Misschien kun je op zoek naar werkzaamheden waarbij je meer moet samenwerken met een ervarener collega? Ik weet uit ervaring dat ik dingen die ik kan (vaak) ook leuk vind, en hoe langer ik alleen met iets blijf zitten alleen, hoe kutter ik me voel, en hoe onproductiever ik ook word.

1 like

Ik zit op dit moment al 3 maanden thuis met een burn out, ik merk dat ik nog steeds erg zoekende ben in hoe ik m’n dag het beste kan indelen. Welke activiteiten ik wel en niet kan doen op een dag. Ik merk dat ik in m’n hoofd heel veel ideeĂ«n heb en dingen wil doen maar dat het niet uit m’n handen komt. Iemand hier ervaring mee of tips?

Heb je de olie nog gekocht en zo ja, wat vind je ervan? Ik kan inmiddels echt niet meer zonder, het ruikt zĂł lekker.

Ik heb hier ook onwijs last van. Zodra ik maar even wakker word schieten er allerlei gedachten door mijn hoofd over wat ik allemaal moet doen die dag en hoe het aan te pakken. Weet er helaas ook nog niks tegen. Merk de laatste tijd dat ik zo moe word van mijn constante gestress en gepieker. Heb nu begeleiding via werk aangevraagd en 2 gesprekken gehad. Hoop dat het iets gaat helpen.

@Pusheen Wat rot dat je met een burn-out thuis zit :frowning:. Het is dan zo lastig om uit te zoeken wat je wel en niet kan doen op een dag, wanneer je je grenzen voorzichtig aan het oprekken bent en wanneer je ze juist overschrijdt. Het kan ook nog eens per dag verschillen wat er wel en niet kan.

Wat bij mij heel erg hielp, was om toch iets van een ritme in mijn dag aan te brengen, maar wel binnen mijn eigen mogelijkheden op dat moment. Dus de eerste tijd was het 1x per week een uurtje sporten (en daarna slapen) en 3x per week een half uur aan mijn scriptie werken (en daarna slapen). En naar buiten gaan hielp ook wel, maar ik vond het lastig om me ertoe te zetten, dus ik verzon ‘buitenmissies’, zoals mijn boodschappen doen bij een supermarkt die wat verder weg was.

Zijn er dingen op dit moment die je fijn vindt om te doen? Lezen, kleuren, vrienden zien (of juist niet), naar een kinderboerderij, 
? Ook al is dat lastig, probeer aan te voelen of je ergens zin in hebt en probeer dat te doen. Nog lastiger (vond ik zelf in elk geval) is het om niet gefrustreerd te raken als je geen energie krijgt of niet blij wordt van ‘leuke dingen’ of als je het niet lang volhoudt. Dat komt echt wel weer, maar het heeft tijd nodig! En als je graag dingen met anderen wil doen: geef van tevoren je grenzen aan, bijvoorbeeld dat je niet langer dan een uur kunt afspreken.

Heel veel succes met je herstel!

Edit: ik lees nu dat je allerlei ideeën hebt van wat je zou kunnen doen, maar dat je het lastig vindt om mee te beginnen. Hoe komt dat? En is er iets wat je kan doen om de drempel voor jezelf te verlagen? Bij mij hielp een tijdlimiet instellen bijvoorbeeld heel erg: ook al blijkt de activiteit dan vervend te zijn, na een half uurtje is het weer voorbij. Probeer de lat vooral niet te hoog te leggen voor jezelf. Als je ergens mee begint, bedenk dat je het niet hoeft af te maken. No biggie als het niks voor je blijkt te zijn :). (Maar dit is natuurlijk invulling van mijn kant van wat jou tegenhoudt om je ideeën uit te voeren. Misschien zijn jouw drempels wel heel anders.)

Wauw bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik vind het lastig om de lat lager te leggen. Ik raak snel gefrustreerd als blijkt dat iets toch niet gaat zoals ik verwacht. Mijn energielevel is laag en dat vind ik lastig te accepteren, wat alleen maar nog meer energie kost natuurlijk.

1 like

Ik hoop dat het je gaat helpen. Ik denk dat het sowieso wel fijn is dat je erover kan praten. Ik praat erover met de praktijkondersteuner en het is een lange tijd goed gegaan, maar merk nu weer dat het de verkeerde kant opgaat. Nu zijn er ook concrete oorzaken voor, maar het is wel enorm vermoeiend. Dat constante gepieker en gestress, super irritant.

ik heb echt precies hetzelfde, en hoe meer druk je gaat leggen op het slapen, hoe slechter het gaat.

ik heb nu mirtazapine tabletjes gekregen van de huisarts, aangeraden door mn psych. dit is eigenlijk een antidepressiva maar ik gebruik het in hele lage dosering om te slapen. het helpt echt goed maar helaas was ik de paar x dat ik het gebruikt heb wel echt mega duf de dag erna
 dus dat vind ik weer een nadeel.
ik gebruikte eerst vaak oxazepam om mn gedachten een beetje uit te schakelen en dit hielp meestal wel. maar nu ook niet meer haha.

vond het wel eens fijn om echt te kunnen slapen met zon tabletje op, maar ik blijf ook nadenken en piekeren en stressen, dus het neemt helaas de oorzaak natuurlijk niet weg.
ik wil die tabletjes ook niet elke dag gebruiken omdat ik bang ben dat ik er weer een keer mee moet stoppen en ik dan helemaaaal niet meer kan slapen. :frowning_face:

@supermercado @DonnieDarko Misschien zeg ik nu iets héél doms maar ik neem ook wel eens wagenziektepilletjes als ik niet kan slapen. Die werken ook als slaappillen (als je moeite hebt met inslapen) en zijn niet zo zwaar als echt slaappillen dus volgende dag niet duf van. Alleen wel een beetje als ik er twee neem, dat doe ik dus ook niet meer. En dus lavendelolie :two_hearts:

2 likes

Nee is niet dom! Ik heb ze echt ingenomen tegen zeeziekte en ik kon niet meer wakker blijven. Toen we aan het wachten waren op de boot heeft mijn vriend me echt wakker moeten houden. Toen reageerde iemand hier op het forum dat mensen (dacht Aziaten?) ook die pillen nemen om te kunnen slapen.

Haha nee dom in de zin van dat ze dat stadium misschien allang voorbij zijn. Ik weet dat ze werken.

1 like

hahhaa ja ik ben idd dat stadium al voorbij, maar thanks voor je tip :blush:
neem voor mn allergie wel eens ceterizine want daar wordt ik ook wel moe van. maar alsnog niet moe genoeg dat het mn gedachten en stressy gevoel uitschakelt helaas.

vervelend he :persevere:

Ja dat vreesde ik al. Heel vervelend! Niks zo frustrerend als niet kunnen slapen

Ik heb van kruidvat huismerk maar a-merk zijn misschien wel beter. Ik vind die van de kruidvat niet amazing. Volgens mij is primatour wel een goeie.

1 like

Al die pilletjes werken op histamine, dus het maakt eigenlijk niet zo veel uit of je mirtazepine of cetrizine of een wagenziekte pil neemt. Mirtazepine heeft daarentegen wel andere werkingen (antidepressiva) en is dus misschien wel fijner om te nemen als je ook last hebt van piekeren en dergelijke. Maar je raakt er niet verslaafd aan en je kan gewoon zonder antihistamines slapen als je nu in 1x stopt. Wordt wel misschien een beetje wennen omdat je niet meer heel moe bent

2 likes

Maar mirtazepine niet is bij de drogisterij verkrijgbaar neem ik aan? En ik slik ook elke dag antihistamine, al 20 jaar ofzo, dat werkt toch niet meer zo goed als een wagenziekte pil (van primatour, niet eigen merk).

Nee inderdaad niet! Mirtazepine is echt een medicijn op recept.
En wagenziekte pil is ook een meer completere antihistamine. Die werkt niet alleen op anti allergische receptoren, maar ook op anti misselijkheid receptoren. Dus die maakt ook nog slaperiger

1 like

klopt idd! mirtazapine is op recept. vanaf 15-45 mg wordt het gebruikt als antidepressiva, voor slapen heb je niet zoveel nodig. ik breek de 15mg in 4en en zelfs dan kan ik zonder moeite 11 uur doorslapen :stuck_out_tongue_closed_eyes: