Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Op de meeste potjes staat een stempel met de naam. Heb er ook een paar weggeven aan buren maar om nou te zeggen stomme doos…nee. Je krijgt zoveel verschillende soorten en maten voor een enorm lage prijs. Mijn calathea is enorm goed aan het groeien, evenals monstera, dracaena, dieffenbachia en nog wat grassoorten. 1 plantje was half kapot maar dat kwam meer door GLS dan door plantje.

1 like

Ik heb drie kneuzenboxen besteld en dat was wel eentje teveel.

De eerste twee was ik super positief over. Ik was net verhuisd en had zoveel ruimte voor nieuwe planten, dat ik dit een leuke manier vond om m’n collectie aan te vullen. Dit was ook nog aan het begin van dat ze echt populair werden en was met meer gevarieerde inhoud. De tweede en derde box leken veel meer op elkaar qua inhoud en waren minder gevarieerd of bijzonder (maar goed, bij mij zijn alle planten welkom en ik vogel het wel uit, dus an sich no problem), alleen de derde box kwam wel een stuk meer beschadigd binnen en was ik minder blij mee.

Volgens mij kwam de dieffenbachia trouwens uit de tweede box, dus niet eens de derde.

Mijn vriend had de kneuzen box besteld en moet zeggen dat het me wel allemaal makkelijke planten lijken. Slechts 1 van de 12 doet dus moeilijk. Maar moet eerlijk toegeven dat de planten bij ons geen ‘kneusjes’ waren maar volgens mij gewoon goedkoop ingekochte inventaris waar ze vanaf moesten.

1 like

Wauwie ik had geeeeen idee

1 like

Mooi he :smiling_face_with_three_hearts:

Nu weet ik eindelijk waarom mijn plant na een tijdje floreren alleen nog mini-blaadjes maakt. Misschien moet ik hem toch maar laten klimmen dan.

1 like

Ja kunnen ze! Het bewijs zit op mijn muur geplakt

Foto

10 likes

oh wat grappig, ik had hem ook in mijn kneusjes box, maar mijne staat echt super droog. Laatst had ik hem wat vaker ene klein beetje water gegeven en kreeg hij gelijk gele bladeren dus nu krijgt jij weer amper water en doet hij het weer beter!

Wauw :heart_eyes: hoe heb je dat gedaan?

M’n monstera variegata die ik zaterdag heb gekocht is al bezig met een nieuw blad :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

7 likes

Per ongeluk :redface: Niet goed op hem gelet. Hij staat op hoge kast naast een lager kastje. Een paar stengels zijn op dat lage kastje terecht gekomen en richting de muur gekropen. Ik zag het pas toen hij al een stuk omhoog geklommen was. Kan het niet over m’n hart verkrijgen hem los te maken, dus ik laat het nu zo.

Ik denk trouwens wel dat het lastig wordt hem recht omhoog te laten klimmen zonder dakraam of groeilamp. Mijne klimt duidelijk schuin, in de richting van het raam

3 likes

Wow echt vet, zonder clips ofzo!

Ja en hij zit ook echt goed vast! Heb weleens gekeken of hij voorzichtig los te maken zou zijn, maar het zou alleen lukken door er hard aan te trekken. Denk dat het wel uitmaakt dat die muur behangen is en hij zich daar dus goed kan vastzetten

Edit: denk trouwens dat die clipjes wel zouden kunnen helpen om zo’n stengel een richting op te leiden.
Gezien mijne meteen zo plat groeit bij nieuw blad, vermoed ik wel dat je niet even een lange stengel met clips kan vastzetten en dan hopen dat die al gevormde blaadjes plat gaan liggen. Ik denk dat alleen het nieuwe kan gaan shinglen. De klimwortels groeien daar ook meteen anders en plat. Denk dus dat je de beste kans hebt door nieuwe stelen omhoog te leiden @Kauai

2 likes

Ik ben dat nu aan het doen, de stengels tegen de muur alvast bevestigen om de plant te helpen. Het werkt gemakkelijk met kabelclips, en dan moet er voldoende ruimte zijn voor de stengel, absoluut niet strak zitten omdat het nog dikker zal worden. @Kauai https://www.allekabels.nl/kabelclip/36/1064496/ronde-kabelclip-max.-8mm.html?gclid=Cj0KCQjwupD4BRD4ARIsABJMmZ-QekhtdGaocoDnNu9-9OyJk-g1cuk3Hav3S3oKCZVoeNJvhmrt-0AaAouXEALw_wcB

3 likes

Leuk! Gaan ze ook al plat groeien? Je hebt ook van die kabelclips zonder spijker. Iemand die ik op insta volg gebruikt die. Wel beter voor je muur

Oh handig! Kan alleen niet zien hoeveel mm ze zijn. Ik vond het eerst ook zonde om gaatjes in de muur te maken maar de plant kan toch sowieso nooit los, dus had zoiets van paar gaatjes zijn me wel waard🤣 Het groeit nog niet plat maar ben pas een week bezig

1 like

Ik heb dit laatst ook gedaan, met precies die haakjes! Werkt echt top. Deze zielige philodendron had ik uit kantoor gered en inmiddels hangt hij helemaal happy verder te groeien.
Heb ook nog een neon pothos met een lange arm aan m’n raamkozijn gehangen met die haakjes. Echt een goeie uitvinding!

Deze plant lag dus jarenlang in een trosje op de grond op kantoor, vandaar al die rare hoeken bochten in de stengels. Ik hoop dat hij met de tijd iets netter wordt.

14 likes

Nieuwe plantenliefhebber meldt zich hier :smile: Ik heb sinds een jaar of 5 planten en in mijn huidige woning heb ik er wisselend tussen de 30 en de 40 staan. Mijn leukste project op dit moment zijn de 5 Caladium knollen die ik een poos terug kocht. Het zijn niet de makkelijkste plantjes maar ik vind ze zó gaaf… :smiling_face_with_three_hearts:

15 likes

Zijn dit vieze stomme enge beestjes / een zieke plant? (musa die het erg zwaar heeft)

Ben nu bij mijn ouders en die eten super veel avocado’s, dus ik natuurlijk alle pitten proberen te ontkiemen(hoe je het ook noemt). Ben perongeluk wel achter iets handigs gekomen, als je de pit even in water laat weken is het super makkelijk om hem te pellen.
Nu hopen dat ze het gaan doen, heb thuis 1 staan en die is best snel open gebroken.