Thanks voor de tips! Ik ga het proberen zo toe te passen.
Ik ben benieuwd naar de mensen met avocadoplatjes.
Hoe zien ze eruit en hoeveel jaar ze zijn.
Ik ben ook benieuwd naar mensen met platjes
Ik heb gehoord dat ze na 2 jaar echt zichtbaar zijn.
Misschien had ik voor de platjes naar het tmi topic gemoeten?
Als de rest zich kan vinden in wat je schrijft dan kan ik het toevoegen aan de beginpost. Ik heb zelf geen opmerkingen, maar misschien wil iemand nog wat toevoegen?
Ik heb mijn monstera monkey mask weer eens gestekt. Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken want de vorige keer was echt een totale mislukking
Mijn toevoeging is dat terra cotta potjes heel veel water opzuigen. Je ziet ook wel aan de buitenkant wanneer je genoeg water geeft, maar dat scheelt per plant.
Verder zou ik de planten niet uit de kweekpot halen totdat de plant te groot is geworden. Een kweekpot kun je ook makkelijk uit de pot halen om te checken of het niet te nat is in de sierpot.
Ik heb nu zelf ook een Excel met vier categorieƫn: altijd vochtig, altijd licht vochtig, laten opdrogen en langere tijd droog. Die altijd vochtig ken ik nu wel uit mijn hoofd dus die spray ik regelmatig of ze krijgen water. Die andere categorieƫn loop ik wekelijks even langs. Door al die nieuwe planten weet ik het nu even niet uit mijn hoofd maar dat komt met de tijd.
Ik heb laatst mijn ZZ gesplitst maar hoe hou je dat in godsnaam rechtop in de pot? Zelfs met goede wortels had ik moeite. Ik heb ook enorme monsterabladen afgeknipt en die zijn nu aan het wortelen maar ik heb geen idee hoe ik dat stevig in een pot ga krijgen.
Beetje een simpele tip, maar eh, aarde goed aandrukken? Dan blijft het wel staan toch?
Bij mij dus niet, en je moet het ook weer niet te hard aandrukken. Ik heb ze nu tegen een muur geplaatst in de hoop dat ze zelf steviger blijven staan.
Of moet ik ze dieper plaatsen dan alleen de wortels onder de grond en een halve centimeter steel?
O ja, als je de steel van een monstera wil potten dan red je het niet met een halve centimeter⦠Ik zou het zelf op gevoel doen totdat ik voel dat de monstera stevig genoeg staat.
Ja niet alleen de steel maar met wortels, maar het zal niet zoān heel netwerk worden. Ik heb hier nooit over nagedacht en misschien is het veel logischer om de steel wat dieper te plaatsen. Met kleine stekjes kun je namelijk wel alleen de wortel doen.
Ja, bij mij zat er een monstera in
De vingermethode!
Om er snel achter te komen of je planten water nodig hebben of niet, steek je je vinger twee kootjes diep de grond in. Voel de aarde daar nog erg nat? Dan heeft hij zeker geen water nodig! Is de aarde licht-vochtig en heb je een plant die graag vochtig staat? Dan kun je ām een klein beetje water geven. Foolproof!
Ik zou hem inderdaad wat dieper plaatsen. Mocht hij dan nog steeds scheef willen zakken dan kun je hem vastbinden tegen een (bamboe) stokje. Als hij dan beter geworteld is kan je het stokje weer weghalen
Weet iemand wat voor plant dit is? Ik heb het gekregen uit mijn tweedekans doos (hoe heet het ook alweer?) van plantje maar hij lijkt niet echt happy.
Dit is de eerste keer dat ik zelf iets gezaaid heb, dus ik ben megatrots op het resultaat
Ik hoop dat vier keer scheepsrecht is voor jou hahah
Voor mensen die nog twijfelen over de kneusjesbox: doen!!! Ik heb gewoon twaalf plantjes gekregen en ze zien er allemaal hartstikke goed uit, vind er niks kneuzigs aan? Zou bijna een tweede box bestellen haha maar heb al moeite om deze kwijt te kunnen
Fotoās please. Ik ben al 1,5 week aan het wachten en als het goed is komen ze a.s. vrijdag binnen. Ben zo benieuwd!
Waar heb je de zaadjes vandaan?