Hm lastig. Verpotten wordt nu niet echt gewaardeerd. Denk je dat het je lukt zonder de wortels al te veel te verstoren? Dus met aarde en al? Dan kan je het wel doen denk ik.
@Neena Sproeien helpt ook niet echt om de luchtvochtigheid te verhogen. Weet je hoe hoog de luchtvochtigheid in je huis is? En inderdaad een pot waarin het water kan weglopen.
In huis is het 60/65 %
Ik ga kijken of ik de plant kan overpotten, veel heb ik niet meer te verliezen
Een aantal van mijn planten (waaronder de monstera hieronder) krijgen bruine plekken op random locaties op de bladeren. Vaak zijn er aan de onderkant van het blad zwarte stipjes te zien, vooral bij de grotere bruine plekken.
Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Ik denk dat je even goed moet gaan controleren op beestjes. Zie je vliegjes, eitjes op de bovenkant potgrond, larven onderkant blad, spinnendraden etc.? Het lijkt schade van buitenaf te zijn…
Ik zet mijn geld in op trips
Net zoals het nooit Obliqa is, is het in het kader van plekken op bladeren eigenlijk altijd trips
Ik ben een beetje een plantenkneus, dus durf het bijna niet te vragen hier maar Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen op mijn monstera? Het is geen spint en geen luis volgens mij. Het zijn bruine ovaaltjes die niet bewegen en kan ze gewoon met mijn nagels eraf ‘schapen’ maar komen terug telkens (nadat ik hem helemaal dacht te hebben afgespoeld). Maar hij blijft nieuwe bladeren ook nog nieuwe bladeren maken.
Ik zou zeggen dat het blad gewoon bruin wordt. Maar als het bruine dingen zijn die je eraf kunt halen… schildluis?
Haha ik kan ook zo trots zijn als m’n planten een nieuw blad krijgen. M’n strelitzia perst er nu nog 1 uit en dat terwijl die last had van rouwvliegjes (lang leve aaltjes)
Ja in dit geval was het wel een vergeeld en dood blad, maar het zit ook op de rest van de gezonde groene bladen.
Ze lijken er wel op als ik het google. Ik dacht altijd dat je luizen kon zien bewegen, maar ik ben bang dat je gelijk hebt.
Nee die niet hoor, die blijven lekker op hun plek zitten of bewegen zich super traag voort. Maar kun je wel vanaf komen hoor, als je even op Google zoekt. Zeker niet zo erg als sommige andere beestjes
Ja maar hallo, dat is toch ook vet knap van je Strelitzia!
Moet zeggen dat ik ook obsessief elke dag ga kijken als er een nieuw blad aan het opkomen is
Weer wat geleerd, thanks!
Ik was overtuigd dat het daarom geen luizen konden zijn, maar verder dan dat kwam ik niet. Ik heb zeker nog hoop voor deze plant, ook omdat er nog nieuwe bladeren kwamen, dus ik geef ze niet gewonnen. Bedankt, ik ga ze bestrijden!
Ik zie een beginnende wortel aan mijn Florida Ghost stekje! Geen idee of ‘ie het ooit gaat doen maar was toch gratis
Die staat hier ook nog op de wishlist, maar nu nog echt te duur en de prijzen gaan ook nog niet omlaag verwacht ik!
Ze komen volgend jaar in grotere aantallen op de markt. Kan alleen niet zeggen wanneer precies. Dus hopelijk zakt dan de prijs dan iets.