Uit welk boek komt dit? Klinkt als iets voor mij haha!
Ik ga zaterdag ook een workshop ‘Kamerplant verzorgen’ doen.
Ben ik ook benieuwd naar, lijkt me een handig boek
@Pizzapunt Het creatieve kamerplanten boek! Staat ook veel spul in waar ik weinig/niks mee doe hoor, maar vooral deze pagina’s vind ik erg handig.
Edit: op Bol staat een inkijkexemplaar, dus dan kan je door de eerste pagina’s bladeren! Dan heb je een beetje idee wat er nog meer in staat haha.
Ik moet zeggen, ik vind 'm wat vreemd verkleuren. En 2 grote bladeren in 5 weken vind ik sneller dan ik comfortabel mee zou zijn. Alocasia’s zijn best lastig hoor, en kunnen ook ‘opeens’ (opeens voor ons, er is sowieso wel een reden) veel bladeren laten vallen. Heb je gecontroleerd op beestjes? Goed aan de onderkant kijken, beestjes zitten vaak in de hoekjes tussen de nerven bij deze alocasia. Hele kleine witte puntjes, of een soort spinnenwebjes misschien.
Heeft iemand een idee wat dit is op de bladeren van m’n pannekoek?
Is dit oedema? En zo ja hoe kan ik het m’n plant comfortabeler maken? (Ook als dit het niet is trouwens, haha)
Mijn watermeloenplant was gigantisch gegroeid de afgelopen maanden, en nu is het weer het seizoen dat-ie alles laat vallen. Ik wil niet. Blijf leven please.
Mijn caladium groeit niet meer dus zal wel in zijn winterrust zijn aangekomen. Kan ik alle stelen gewoon tot aan de wortel afknippen of moet ik een paar centimeter erboven knippen?
Daarom heb ik de mijne weg gemieterd. Werd er gek van hoe die zich gedroeg
Terwijl hij gewoon nog leefde?? Het is heel normaal voor een alocasia om bladeren af te stoten als er nieuwe komen
Alle bladeren gingen dood. Ook de nieuwe! Was dus een heel zielig plantje met alleen maar dode en hangende bladeren
Toen ik vorige maand een keer in het tuincentrum was voor iets anders, heb ik als plantennoob spontaan een paar plantjes en potten en potgrond gekocht. Ik heb toen ik thuiskwam gelijk die planten uit die plastic pot waar ik ze in heb gekocht gehaald en ze met in de nieuwe potten gezet. Deze potten hebben geen gaten aan de onderkant. Toen ik daarna een beetje ging googelen, kwam ik er dus achter dat dit dus eigenlijk helemaal niet handig is, omdat het overtollige water zo dus niet weg kan lopen en de wortels kunnen gaan rotten. Maar in wat voor potten hebben jullie je planten dan? Want als je de plant laat zitten in die plastic pot die wel gaten heeft waar je hem in koopt en die pot in een mooie pot zet, dan heeft de plant helemaal geen ruimte om te groeien. Maar ik zag in de winkel eigenlijk bijna geen bloempotten met van die gaten aan de onderkant? Nou ja beetje warrig verhaal maar ik weet dus niet in wat voor pot ik mijn planten het best kan doen en vraag me af hoe jullie dit hebben gedaan.
Hahahahah so sad
Omg ik ben bang dat mijne er ook zo uit komt te zien
Geen overtollig water geven ik heb best veel van m’n planten zo in de pot en je moet dus wel echt goed opletten dat je vaak kleine beetjes geeft. Al koop ik het liefste buitenpotten voor m’n binnenplanten, want die zijn goedkoper en mooier vind ik, maar dan moet er dus wel altijd een schoteltje onder.
@Banananana dit hoor ik vaker, maar dat is niet zo hoor! Als de plant echt tevreden is, houdt ook een alocasia gewoon al z’n bladeren als er nieuwe komen. Tuurlijk gaat er wel eens eentje dood, maar dat hoort niet als reactie te zijn op een nieuw blad.
Het is sowieso niet heel goed om planten gelijk te verpotten als je ze net gekocht hebt, tenzij ze te nat staan of in verkeerde grond. Ik zet de plastic pot in een mooie pot, dan kan ik het overtollig water eruit gooien. Sommige soorten staan in terracotta met gaten omdat deze sneller moeten uitdrogen dus die staan op een schotel.
Bij mijn intratuin staan ze bij de buitenplanten-afdeling, waar ook de harken etc staan!
ja toch? weg bij de verwarming, ff in de badkamer zetten voor luchtvochtigheid, door en door water geven?
plastic potten in mooie potten zetten, duurt wel ff voor ze eruit gegroeid zijn hoor
en grotere plastic potten sparen erna / kopen.
Deze verwarming staat nooit aan! Heb ‘m juist hierheen verplaatst omdat hier veel licht is
Ooh noo, heb met mijn Zebrina nog nooit gehad dat een blad dat zo hangt weer omhoog komt. Meestal worden die afgestoten.