Het Plantentopic #2

Onderstaande plant hebben we hier nu sinds een aantal maanden in huis staan, maar elk blad begint bruine randen te krijgen en/of af te sterven 🥲. Ben zelf geen plantenkenner dus weet echt niet hoe ik ‘m nog moet redden. Hij zit in z’n oorspronkelijke kweekpotje, kreeg voorheen 1-2 keer per week water maar heeft nu zo’n bolletje die ik bijvul, krijgt 1 keer per week ongeveer 250 milliliter water met pokon en staat ook al op een andere, lichtere plek. Maar nikssss lijkt te helpen :tired_face:. Hebben jullie een idee?

1 like

In principe geef je plantenvoeding zoals pokon alleen in de zomer/warme maanden, in de winter is de plant als het ware in ruststand dus dan hebben ze geen extra voeding nodig. Verder denk ik dat 250 ml water per week ook best veel is, ik zou in ieder geval stoppen met de pokon en wat minder water proberen te geven, dat zou al kunnen helpen!

3 likes

Ah oke, ik doe die pokon pas sinds drie weken omdat ie dus zo bruin werd en begon af te sterven. Daarvoor had ie alleen dat bolletje met water die ik bijvulde als ie leeg was. Dus ik weet het niet meer :joy:. Moet ook zeggen dat het afsterven ook door ging toen ik het water geven gewoon een beetje zelf op gevoel deed.

Lastig te zeggen, hoe voelt de aarde?

Heel licht vochtig! Is het misschien slim om dat balletje eruit te halen, te wachten tot de aarde droog is en alleen op droge aarde water te geven? Maarja, hoeveel? 100ml of zo?

Het nadeel van zo’n balletje is dat de aarde nooit volledig opdroogt, zeker als je onmiddellijk water bijvult als het balletje leeg is. Daardoor is de kans op wortelrot veel groter. Staat je plant rechtstreeks in de bloempot of in een binnenpot? Ik geef steeds water tot het water uit de binnenpot loopt en giet het overtollig water weg. Heb je de wortels al eens bekeken? Want als de plant wortelrot heeft kan je best de rotte wortels wegknippen en nieuwe aarde geven.

Hij zit nog in de kweekpot! Heb de wortels nog niet bekeken maar zal dat morgen eens doen. Verpotten is dus niet nodig?

Ik denk dat je teveel water geeft. Een strelizia heeft dikke wortels en slaan veel water op en hebben dus niet zoveel nodig, zeker niet in de winter. Ik zou de wortels inderdaad checken! Als je twijfelt kan je ook een foto maken, kunnen wij eens meekijken :slight_smile:

1 like

Hoe kan ik het beste een Haworthia stekken? Ik heb 2 pups die ik al lange tijd van de plant wilde halen, dus vanochtend voorzichtig er af gehaald en in een mengsel van hele oude gebruikte potgrond (van een andere plant) en verse potgrond (50/50) gezet, want ik had geen zand. De grond is superdroog, de stekken waren ook mooi droog en onbeschadigd.

Nou lees ik op de ene website dat je ze eerst moet drogen, dan in aarde en licht vochtig houden, op de andere direct in de aarde en licht vochtig houden en nog weer ergens anders dat je ze gewoon moet behandelen als de moederplant, dus weinig vocht en tussendoor de grond goed laten drogen…

Gevoelsmatig denk ik dat ik ze nu nog geen water moet geven, en vanaf volgende week af en toe een heel klein beetje, zodat de grond wel goed droog wordt tussendoor. Zit ik zo aardig goed?

Succulenten willen wel graag eerst de wond dichtmaken, dus dat is inderdaad even drogen aan de buitenlucht. Het kan wel in de aarde, maar je hebt dan kans dat er een bacterie oid in de wond komt en de plant doodgaat.

Ik vind een haworthia zelf wel lastig stekken, is misschien heeft iemand een andere tip :slight_smile:

@Daytona mooie Polly :heart_eyes: is die nieuw of heb je tips hoe je ‘m zo vol houdt?

1 like

Ik heb de ergste gevallen verse aarde gegeven en goed afgespoeld. De rest eerst even afgenomen met wat alcohol en daarna alles goed ingesprayd met speciaal spul wat ik heb gehaald. Dat spul hadden vrienden van mij ook al eens gebruikt toen ze een uitbraak hadden, en dat heeft bij hen wel altijd goed gewerkt! Dus hopelijk komt alles goed nu.

Ben alleen bang dat ze misschien ook in mijn andere kamer zitten en in mijn kweekkasje, dus moet dat ook nog eens goed nakijken

1 like

Oh ziet er erg goed uit zo! Mooie potjes ook :heart_eyes:
Kun je niet beter de grote planten bovenin zetten en xe kleine onderin?

4 likes

Voor de groei en licht is het denk ik ook beter! Staan ze wat vrijer. Kan denk ik prima met een werk erboven.

4 likes

Love deze foto’s. Ziet er echt heel leuk uit.

Pollies zijn van die bitches he. Altijd prachtig als je ze koopt maar ze worden steeds minder vol. Ik heb gelukkig eentje weten groot te brengen en dan zijn ze een stuk minder fragiel. Hoop dat die van jou het ook redt!

1 like

Ik heb een probleem. Gisteravond stond ik op de badkamer en viel m’n oog op m’n juweelorchidee (macodes petola). Hij hing helemaal om, dus het plantje stond niet meer rechtop. Ik geef hem 1x in de 8-9 dagen water via een schaaltje (zoals ze voorschrijven), maar toen ik beter keek zag ik bij het stukje tussen het plantje en de wortel dat hij helemaal dun en zwak was geworden en dus ook niet meer te redden viel. Ik heb hem afgesneden en in water gezet. Heeft iemand enig idee of juweelorchideeën in water wortels laten groeien?

1 like

Pff ja mijn Polly was echt living her best life deze zomer, maar nu is er van de 7 stengels nog maar eentje over :weary:

Edit: ik had haar als laatste redmiddel in water gezet, maar nu zie ik net dat er een nieuw blad aan groeit! Misschien is er toch nog hoop

1 like

Ah gut! Heeft ze wel genoeg licht en niet teveel water gekregen deze winter? De mijne heeft wonder boven wonder zelfs een blad erbij gekregen.

Ik zou m in spaghnummos zetten!

Daar zat ie in! :grimacing: ik bestel wel nieuw mos dan, misschien dat dit helpt…