Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Mijn ouders hadden nog een aquarium op de zolder van hun schuur staan. Ik heb hem vandaag heel grondig schoongemaakt en ben hem nog een beetje aan het opknappen, en dan ga ik hem gebruiken als terrarium/mini greenhouse! Ik ben zo enthousiast haha, nu nog op zoek naar de juiste groeilamp, warmtemat en een humidifier

Ik zag trouwens dat ik in Belgie wel nog steeds de Vaxer lamp van Ikea kan kopen, dus misschien dat ik die dan wel eens ga proberen

4 likes

Ik haat dit seizoen. Mijn mooie, volle planten laten bladeren vallen. Ik weet dat het erbij hoort maar de boel wordt daardoor zo kaal. En ik vraag me ook echt af of ik niet toch iets fout doe. Het is niet zo dat ik bewust iets heb veranderd maar hiervan raak ik toch een beetje in de stress. :sweat_smile:

1 like

Ah man, bij mij hetzelfde… hoop niet dat straks alles dood is :sob:

1 like

Oh nee, wat ziet dat er sneu uit!! :joy:

Al mijn plantjes gaan de laatste tijd ook zo slecht…

1 like

Nou mijn hoya gaat nu anders als een tiet, die is zelfs aan het bloeien, lijkt wel.

Volgens mij zijn de mijne druk bezig om dit voorbeeld te volgen. :joy:

1 like

Ik ben een tijd niet thuis geweest en in de tussentijd heeft mijn vriend voor mijn plantjes gezorgd. Hij heeft het eigenlijk heel goed gedaan, maar helaas zijn wel twee van mijn favoriete hoya’s doodgegaan :frowning:

Ik heb kleine stekjes gekregen, die kan ik zeker het beste pas in het voorjaar in meer aarde zetten he? Ze staan nu wel al in de aarde namelijk

Volgens mij maakt dat niet uit. Ik zet het hele jaar rond planten op stek en als die stekjes meer ruimte nodig hebben doe ik dat wel. Maar als het niet hoeft dan zou ik het niet doen, los van het seizoen.

1 like

Waarom zou je ze in meer aarde willen zetten?

1 like

Hebben ze dat echt nodig? Ik zou persoonlijk wachten tot ze wat meer wortels hebben gevormd en ze wat steviger in hun kweekpotje zitten voor je ze gaat verpotten. Je kunt meestal aan de onderkant van een kweekpotjes door de gaatjes wel zien of de wortels krap in de pot zitten. Omdat het geen groeiseizoen is, denk ik niet dat dit zo snel het geval gaat zijn. Dan zou ik ze gewoon lekker in hun huidige potjes laten zitten.

Edit; hangt trouwens ook per soort plant af. Sommige zitten graag relatief strak in de kweekpot namelijk.

3 likes

Bij sommigen lijkt het alsof ze niet zoveel ruimte hebben (heb ze gekregen niet zelf gestekt) maar ik denk inderdaad dat ze het nog zeker wel even uit moeten houden dus ik laat ze lekker zitten voorlopig.

Thanks! Ook @Twijfelaar @Falula

2 likes

Vanochtend om half negen toen ik naar werk ging was er nog niks aan de hand, ik kom net thuis en alle bladeren hangen :pensive:

Heb net water gegeven, wel stom want normaal hangen er altijd druppels aan de bladeren, ik dacht dat dat betekende dat er minder water nodig was. Hij doet er nu ook al bijna 2 maanden over om een blad uit te rollen

Zou het nog goed gaan komen met deze calathea? Weet dat het voor verpotten niet het beste tijdstip is, maar toch maar gedaan toen ik hem zo aantrof.

In het kader van bijzondere potten…

Op die fb pagina staan sowieso een paar mooie planten… :rofl:

4 likes

Oh no, wat gaat er mis? Hij ging heel goed… kan nergens op de bladeren iets zien. Is het tocht misschien? Of wisselende temperaturen? Kachel zit eronder, dus als die aan gaat krijgt ie ineens warmte natuurlijk. Of is het heel wat anders? :sweat_smile:

Ja de kachel eronder is het probleem!

1 like

Dat is bij mij dan misschien ook wel het probleem. Het is inderdaad elk jaar vanaf het moment dat de kachel aan gaat zo dat de planten blad verliezen. Maar ja als ik die planten niet in de vensterbank zet dan krijgen ze bijna geen licht - en ik heb dan te weinig ruimte om ze elders neer te zetten. Help?

Geen enkele plek bij het raam zonder verwarming? Anders de luchtvochtigheid omhoog krikken. Je kan een bakje water op de verwarming zetten bij die plant, dan is de lucht die naar boven komt daar niet zo droog. Of de algemene luchtvochtigheid verhogen met een humidifier. Of, plan C, kwetsbare planten verplaatsen en een groeilamp aanschaffen. Of plan D, verwarming minder aandoen en veel truien en kleedjes :joy:

2 likes