Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Bladeren vallen uit dus miss idd wat anderen hier al zeggen
Alleen was dat bij de vorige ook en daar bleef niks van over
Het is al langer gaande en ook de randen van sommige bladeren worden bruin, nieuwe bladeren komen niet uit
Er waren denk ik wel 7 of 8 stengels en er zijn er nog maar 4 over

En zo was ie vanuit de winkel

1 like

Hm dat ziet er niet zo goed uit nee. Wanneer geef je water?

Ik vind een tamaya veel makkelijker dan een maculata trouwens, dus mocht deze het ook niet redden kan je daar eens naar kijken.

Een keer per week en ze staat speciaal op een schotel zodat ze geen natte voeten krijgt

Kijk mijn Alocasia Silver Dragon eens lekker gaan :pleading_face: :heart:

13 likes

Oké ik denk dat het teveel water is. De aarde mag niet kurkdroog worden, maar wel pas water geven als de grond aan de bovenkant droog is. Ook uit laten lekken boven het aanrecht en niet op de schotel.

Thanks ga het proberen, beter 1x per 2 weken dan?

Dat ligt aan allerlei factoren, ik zou gewoon af en toe even voelen.

55 is laag hoor, zeker voor calathea’s. Zo rond de 70 is goed.

1 like

Maar dat is toch niet gezond voor mij, of wel? Anders verhoogd ik het!

Het schijnt juist gezond te zijn om wat verhoogde luchtvochtigheid te hebben. Schijn je lekker op te slapen?? Ik weet het niet want ik heb geen luchtbevochtiger.

Maar ik weet dat planten t goed doen zo rond de 70

Tussen 40 en 60 procent luchtvochtigheid is gezond voor mensen, dus dat komt helaas niet goed overeen voor planten… Had in de zomer vaak luchtvochtigheid van 70 %, maar zit nu met moeite op 50 %. (zit nu op 58 % blijkbaar dus de kommetjes water op de verwarming doen hun werk)

Hellup. Dit zit op een aantal bladeren van mn Schefflera. Hij is verder niet echt ziek ofzo, maar dit hoort ook niet lijkt me? Het zijn een soort pukkeltjes die je er af kunt krabben, dan blijft er een beetje een putje zitten. Dopluis lijkt er anders uit te zien toch? De blaadjes waar het op zit worden ook heel langzaam geel (of vanwege herfst/ vergeten water te geven) hij is nu richting de 2 meter hoog, dus zou ook zonde zijn als ie echt wat heeft.

Ik zou wel denken dopluis, maar die putjes zijn wel vreemd inderdaad.

Stippenbegonia is echt super gevoelig voor te veel water en daardoor ontstaat heel snel wortelrot. Ik geef 1x in de 10 dagen water, soms zelfs 1x in de 14 dagen. Liever dus te droog dan te nat!

2 likes

Mijn roze diva blijft meerdere nieuwe bladeren maken! Hij wordt zo vol dat ik eigenlijk moet overpotten maar nog even een paar maandjes geduld…

8 likes

De mijne staat altijd de hele zomer/herfst buiten. Kijk ik niet naar om hoor :rofl:

1 like

En nu? Wel binnen denk ik?

Ja sinds een week. Want ik was lui.

Oh was al onderweg met d’r naar t balkon. Maar oke binnen dus en minder water. Hopelijk wordt het beter

Oh sorry, was niet per se een tip hoor. Meer dat ik mijn planten niet teveel baby. Want dan gaat het juist altijd mis hier :grinning_face_with_smiling_eyes: En als ik laks ben, doen ze het nog het beste.

2 likes