Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Familiefoto van al mijn planten want ik had trips… Bijna een jaar mee te maken gehad, mijn moeder verzorgde mijn planten in Nederland en had niet in de gaten dat ze trips hadden (RIP dubia). Twee weken geleden roofwantsen (Orius) gekocht en losgelaten, en ik ben zo enorm blij dat dat heeft geholpen! Die rotbeesten waren inmiddels mijn monstera albo’s en thai constellation aan het verorberen, waaronder mijn half moon albo stek waar ik zo trots op ben.

Hier de schade. Idioot hoe zulke kleine beestjes zoveel schade kunnen aanrichten!

Foto's schade

De viezigheid is overigens het vulmiddel van de wantsen, het zijn geen insecten.

En zoveel nieuwe groei! Ben echt obsessed met dat rode blad van mijn wayetii. De plant die het meeste was aangetast, mijn micans, is ook eindelijk weer aan het groeien. Er is weinig over van de plant, maar ik heb hoop! Verder hebben mijn pink princesses allemaal nieuwe bladeren (die staan te droog, I know!), evenals een van mijn monstera albo’s. De planten staan nu te koud, dus ik ga ze morgen verhuizen. Kan ik meteen even de planten goed nakijken op overige schade, ik heb het vermoeden dat niet alle planten zonder wortelrot de winter door zijn gekomen.

Foto's groei

Ik ga morgen naar de plantenwinkel hier in de buurt, waar ik nog nooit geweest ben. Heel benieuwd wat voor een aanbod ze daar hebben! Ik hoop in ieder geval een lantaarnplantje te vinden, aangezien de mijne flink uitgedund is.

12 likes

Heb je de roofwantsen gewoon in je huis uitgezet? Ik heb wel veel succes met aaltjes uitzetten maar de roofwants uitzetten op mijn kamerplanten durf ik niet zo goed. Bang dat ik de hele tijd beestjes zie rondvliegen. Waarvan ik dan vervolgens weer ga twijfelen of het goede of slechte beestjes zijn.

Ja en nee. Dit is een bekend probleem met alocasias en veel mensen leggen zich erbij neer. Het betekent wel dat je plant niet genoeg energie heeft voor een nieuw blad, en daarom een oude afstoot om een nieuwe te maken. Je plant overleeft wel, maar is eigenlijk dus niet gelukkig. Ik heb dit potje ook in het klein, zonder gat aan de onderkant toch? Dat vinden alocasias niet heel fijn. De mijne is blij met regelmatig kleine beetjes water (lauw, niet koud), vindt het niks om in een keer veel water te krijgen. Geef je genoeg voeding, of is de aarde dit jaar al ververst? Ik verpot de mijne elk jaar.

2 likes

Ja! Alle planten verzameld in de badkamer (want enige afgesloten ruimte, plus veel zon en vocht) en ze op verschillende bladeren gestrooid. Soms vlogen ze wel rond, maar dat was echt van plant tot plant, dus niet zoals vliegen door de hele kamer heen vliegen. Trips heb ik hier nooit zien vliegen, dus voor mij was dat geen probleem. De nymfen zijn alleen wel klein en lichtbeige, dus heb er een paar vermoord omdat ik dacht dat ze tripslarven waren. :joy: Ze zijn alleen iets ronder en lopen sneller.

Het was wel heel erg bevredigend om die wantsen de larven te zien “opeten”.

Ik hoor veel over aaltjes, maar geen idee welke soort het beste is. Welke gebruikte jij?

Dank voor je duidelijke uitleg! Er zit inderdaad geen gat onderin de pot, dit heb ik bij geen enkel van mijn potten omdat ik binnenpotten/hydrokorrels gebruikt, maar bij deze wellicht wel verstandig dus. Ik wil nog een nieuwe pot voor deze, dus dan ga ik daar naar op zoek :slight_smile:

Kleine beetjes water is ook een goed idee. Geef je dan meerdere keren per week een beetje?
Voeding geef ik en hij is recent ververst.

1 like

Ik vind het juist leuk!

1 like

Weet iemand welk hoe deze bloem heet?

Ohhh kom maar door hoor, leuk om te zien!

Ligt aan het seizoen! In de zomer inderdaad meerdere keren per week, nu 1x per week ongeveer. Maar dat ligt er ook aan waar je 'm hebt staan.

Ik ga morgen het middel Edialux gebruiken om al die ellendige trips hopelijk zoveel mogelijk te doden :smiling_imp: kan echt niet wachten

Phlox mss?

1 like

Afgesloten ruimte is wel handig. Heb ik helaas hier niet. Maar als ze alleen van plant tot plant gaan toch overweging waard als ik weer een plaag heb. Aaltjes heb ik tot nu toe bij verschillende aanbieders gekocht. Laatste keer biobestrijding. Aaltjes gekocht die voor rouwvliegen en larven van trips helpen. Die doen het goed bij gemiddelde huiskamer temperatuur had ik gezien op de website.

1 like

Die pinnatipartita! :heart_eyes: Staat al zo lang op mijn wishlist! Ben heel benieuwd of die qua zorg een beetje hetzelfde is als de rest van de monstera’s. En holy f, die wayetii ook. Supertoffe aankopen!

@Anna-Maria thanks voor de info! Ik heb helaas toch nog wat gespot, dus ik vermoed dat een tweede behandeling noodzakelijk is. Ik heb ook rouwvarenvliegjes in een paar planten van buiten (eeeey goedkope potgrond!), maar wilde de bacterie die ik daar normaal voor gebruik niet gebruiken vanwege de wantsen. Dan probeer ik die aaltjes wel!

Nog even mijn laatste aankoop, een syngonium! Normaal geen fan van, maar deze vond ik wel aparte bladeren hebben. Mijn vriend noemt het inmiddels de konijnenplant, want dat ziet hij in de bladeren. :joy:

Close-up blad

4 likes

Weggooien? :grimacing:

5 likes

Mijn pinnatipartita heeft echt een stuk minder water nodig dan mijn andere monsteras. Daardoor heeft hij in het begin wat wortelrot gehad toen ik dit nog niet door had. Stekken gaat ook niet super, snel rot. Misschien eens proberen in perliet de volgende keer…

1 like

Ik blijf net zo lang zorgen voor dood lijkende planten tot zelfs ik het niet meer kan ontkennen:

-zet deze bij een raam voor meer licht ( sowieso niet op het noorden zetten nu)
-check de aarde:

• aarde heel nat: laten opdrogen of nieuwe aarde geven. Als het echt te nat is heeft hij waarschijnlijk last van wortelrot. Verpotten kan te heftig zijn voor je plant nu, maar anders is hij er sowieso wel geweest
  • aarde droog: elke week op een schoteltje of gootsteen met water zetten en zelf laten drinken. Na ongeveer een half uurtje haal je hem daar weer uit
  • checken op beestjes

Als er nog wat leven in zit, kan je hem langzaam zien opknappen. Een deel van de plant zal sowieso verloren zijn, maar als je hem goed verzorgt groeit dat uiteindelijk wel weer aan

3 likes

Thanks! Ga dit allemaal even bekijken en proberen

1 like

Heb deze 2 weken geleden gekregen :shushing_face: :shushing_face:

1 like

Als je weet hoe/of je de blue bamboo kan verzenden wil ik hem heel graag kopen, ben verliefd :cry:

In een supermarkt waar ze (wat grotere) planten verkopen vind ik vaak goede hoge dozen. Ik verstuur zelf geen planten maar voor andere dingen al vaak gebruikt. Niet ideaal voor heel veel zendingen, maar misschien heb je er iets aan.