Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik check mijn planten eigenlijk elke twee weken op beestjes (met uitzondering van de cacti en de sierasperge). Vandaag een nieuwe plant binnen gehaald (en morgen nog een paar) en sinds ik een plant met trips heb binnengehaald (gelukkig zag ik het op tijd) check ik alle nieuwe planten en geef ik ze ook meteen compleet nieuwe aarde.

Ik maak bijna dagelijks een rondje langs al mijn planten dus ben soms echt verbaasd als ik hier lees hoe ver sommige planten al beschadigd zijn. Al helemaal als je nog meer planten in huis hebt staan, dan wil je toch voorkomen dat zij ook besmet raken :sweat_smile:

Als ik voor mezelf spreek, ik heb meer dan 20 kamerplanten en nog geen 1 heeft beestjes gehad dus ik was er ook helemaal niet mee bezig dat er beestjes op konden komen. Dat is nu dus wel anders :sweat_smile:

2 likes

Zit je nou mensen te shamen voor het verwaarlozen van hun planten? 🥲

15 likes

Heb je hem al weggegooid? Je kan misschien proberen al het blad weg te halen en de aarde te behandelen met een mengsel van waterstofperoxide (kan je oa in een klein flesje bij kruidvat krijgen) en water (dat doodt alle eventuele larven in de aarde). Je hebt dan kans dat de bulb het nog redt en opnieuw gaat uitlopen (al weet ik niet in welke mate zo’n bulb ook aangetast wordt door beestjes). Kan me trouwens heel goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt en liever geen risico neemt en hem weggooit hoor haha. Echt nadeel aan Alocasia’s, zo gevoelig voor beestjes

1 like

Ja lullig @Vogeltje is een gevoelig punt hoor :cry:

2 likes

Super bedankt voor je tips! Maar hij is al weg :sob:

Ik ga op zoek naar een andere mooie grote hoge plant, ik zit te denken aan een strelitzia. Al ben ik bang dat het een te donkere plek is waar hij komt te staan, dus ik ben nog aan het rondkijken op internet wat handig zou zijn.

2 likes

Ik ben een aantal van mijn planten aan het transporteren van aarde (ik gebruikte een mix van kokosvezels, perliet en orchidieenschors) naar semi-hydro (hydrokorrels/leca want dat had ik nog liggen). Ik heb we nu nog op water staan tot we voldoende waterwortels hebben en dan zet ik ze over. Ben echt heel benieuwd hoe het gaat, ik houd echt van experimenteren haha

Bananenplant? Ook grote bladeren en groen en bij raam op het zuiden kan je m er wel wat vanaf zetten (2 meter ongeveer).

1 like

Ja hele goede optie! En ook een leuke plant omdat hij veel nieuwe bladeren maakt.

Mijn alocasia heeft spint! Roofmijten gekocht, maar lijkt nog niet te helpen. Hij maakt ondertussen wel twee nieuwe bladeren aan… Iemand van jullie ervaringen of tips?

Ik heb er spul op gespoten uit een groene fles (Gekocht bij het tuincentrum). Lekker chemisch, maar volgens mij helpt het. Is trouwens ook een alocasia (een amazonica/Polly)

Trips ontdekken de dag voor ik op vakantie ga. Echt verschrikkelijk. Ik kan in mijn kamer eigenlijk ook niet isoleren (alleen naar een donkere badkamer).

Weet iemand toevallig de naam van deze plantjes? Heb ze als stekje gekregen en heb geen idee, via google lens lukt het ook niet

Zowat al m’n planten hebben trips :dizzy_face: ik kan echt wel janken. Een paar heb ik direct weggegooid, wat goeie staan buiten (na Spruzit-r) alleen ik heb dus 1 grote, brede strelitzia die eigenlijk geen kant op kan. Hij kan nergens in quarantaine want m’n huis is daar te klein voor. Voorlopig nog niets te zien maar hij staat dus in de woonkamer nu waar de rest van de geïnfecteerden ook stonden…

Het is nu zo kaal in huis en eigenlijk wil ik direct nieuwe planten kopen maar ben dan bang dat die het ook hebben/krijgen.
Godver waarom zijn die dingen zo hardnekkig :disappointed_relieved:

Laatste is volgens mij een philodendron scandens micans! Love die velvet blaadjes :heart_eyes:

Neemolie + groene zeep + water werkt bij mij echt heel goed, heb hier een plaag echt goed mee weggekregen. En even alles verpotten.

1 like

Ik ga dit maar meteen bestellen, ik ga van alles proberen :confounded:
Verpotten lukt me niet eens in m’n eentje denk ik zo groot is ie. Misschien maar even de buurvrouw vragen ervoor…

Waarom verpot iedereen hier met trips?

1 like

Thanks dat lijkt er indd precies op! Ik ga een soort stok knutselen waar die omheen kan groeien.

Die andere zei dat meisje van wie ik het heb dat het een pipremnum pinnatum is maar lijkt er niet echt op van wat ik zie op google…echt lastig. Lijkt ook niet op mn andere epipremnums.