Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Omdat de eitjes in de potgrond zitten, neem ik aan.

Ik verpot hier trouwens ook standaard alle nieuwe planten om te voorkomen dat er beestjes meekomen.

Nee dat is het idd sowisso niet! Ik heb net toevallig ook een opzet gemaakt om twee baby micansjes om een mosstok te laten klimmen, ik hoop hierop:

6 likes

De eitjes zitten in de plant zelf bij trips!

1 like

Maar waarom zet je roofmijt die de larven moeten opeten dan uit op de aarde en niet op de plant zelf? :thinking:

Die larven laten zich op de aarde vallen en ontpoppen zich daar tot volwassen trips.

1 like

Ah, op die manier :relaxed: Weer wat geleerd.

Wauuuw dat is echt mooi!! Hoe ga jij dat aanpakken? Ik heb alleen sushi stokjes gevonden, mosstok is veel te groot nog…

Ik heb wel een mosstok gekocht (die ook veel te groot is nog, heb hem op de groei gekocht :’) ), en twee stekjes van de micans er bij gezet. De uitlopers die ze al hadden heb ik om de mosstok geleid. En iedere dag even die mosstok nat misten, dan vinden de luchtworteltjes uiteindelijk de stok en gaan zich er aan vast hechten en zo groeit ie dan uiteindelijk omhoog!

Die van jou moet denk ik idd eerst nog wat meer body krijgen haha, als je een mooie vollere plant wil kun je misschien ook meerdere stekjes bij elkaar zetten.

Ze groeien ook beter en sneller aan een mosstok, dus ook een stekje kan baat hebben hierbij juist! Alsof ze denken yaaay klimmennnn en dan keihard gaan groeien en grote bladeren maken.

1 like

M’n eerste monsterablad met een gat erin :pleading_face::scream: De eerste foto is van 16 mei, de laatste van vandaag.

27 likes

Is dat niet van een insect oid?

1 like

Nee, lijkt me niet. Er zat al een gat in toen het nog ingerold was. De wortels zijn ook al jaren oud.

Ahh zo, ja mijn monstera heeft maar 1 gat dus ik weet echt niks over die gaten, maar die bij mij heeft n andere vorm.
Knap dat ie zo opgekrabbeld is!!

1 van de Alocasiaknoen begint uit te komen :heart_eyes:

7 likes

Hmm ik ga het in de gaten houden (hehe). De randjes waren bij het uitrollen groen en ik geloof nu ook nog, maar dat ga ik zo even checken. Ik weet dat er wel rouwvliegjes bij zaten, vandaar dat gele plakding, maar verder heb ik niets kunnen ontdekken. De andere bladeren zijn ook nog gaaf.

Edit: er zit een heel dun bruin randje aan :cry: Ik snap alleen niet hoe het kan dat er al een gaatje in zat toen ie nog ingerold zat. Zou een beestje daar lekker van gegeten hebben terwijl het nog dicht zat?

1 like

Herkent iemand dit ? Één stengel van m’n enorme monstera heeft plots een ruw huidje. Heb hem iets meer dan een maand geleden een kopje kleiner gemaakt, misschien heeft dat iets gedaan?

Ik was in de hortus en zag deze monstera, ik móést wel een foto maken

35 likes

Mijn monstera is aan de linker kant erg happy. De rechter kant is ‘oud’ zo heb ik m gekocht (3 bladeren). En er is nu weer een nieuwe in de maak. Het laatste blad had heeeeel erg weinig wit, dus hoop dat de nieuwe meer wit is.

1 like

M’n Alocasia’s zijn opeens babies naast hun ‘main’ stam aan het maken! M’n Nairobi Nights heeft er nu twee kleintjes naast, maar m’n Macrorrhiza Black Stem heeft er gewoon 6 bij die voor een deel alweer bezig zijn met een tweede blad :heart_eyes:

De rest van m’n plantjes is ook echt zo blij, dit zijn bijvoorbeeld foto’s van eind april:



(het gaat bij deze foto dus om die rechter Begonia Benigo Pink)

Versus nu:

24 likes

Haha ja, hij is behoorlijk onthoofd :expressionless: maar z’n tweede helft staat nu lekker boven in een grote vaas voor een raam wortel te schieten dus hij gaat super goed! En zowel Helft 1 als Baby 1 (oud stekje van hem) hebben al een nieuw blad sinds de scheiding dus ik blij :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes