Ik zou knolletjes die nog geen wortel hebben in potgrond laten wortelen en niet op water. Het liefst half in de grond, zodat de bovenste helft er bovenuit steekt.
Haha bij mij ook, ik heb mijn plant nu al meerdere keren gesplit, maar ze blijven maar groeien en nieuwe knollen, bladeren en bloemen aanmaken!
Even een vraagje. Ik ben aan het experimenteren met de beste plek voor mijn bananenplanten. Waar staan die van jullie?
- Pal in de zon
- Dagdeel zon
- Net geen direct daglicht
- Verderop in de kamer (dus donkerder)
0 stemmers
Raam op t zuiden, maar licht gordijn ertussen.
Mn anthurium Warocqueanum krijgt een bloem

Heeft iemand een idee wat voor beestje dit is? Ik zie ze lopen als ik de kweekpot uit de sierpot haal, steeds twee of drie. Ze lopen niet op de bladeren of stengels, ik hoop echt dat het geen beestjes zijn die schadelijk zijn voor mn planten
Dat is een springtails! Word veel gebruikt bij een terrarium en zijn goed voor de grond, ze zorgen dat de grond minder snel schimmelt enzo.
Hij krijgt inderdaad van alle kanten licht, maar ik draai hem ook regelmatig ja. Daarnaast zijn het inmiddels een stuk of 7 stammen die ik met de tijd om een mosstok heb geboetseerd. Ik bind ook af en toe stammen opnieuw vast als hij te scheef groeit, want hij heeft al een paar keer op de grond gelegen (scheef huis + robotstofzuiger ). Ik moet wel zeggen dat dit de volste kant is hoor!
hoe doe je dit??
Ah ja, dat kan goed natuurlijk. Vroeger had ik ze in de zon maar ze leken daar niet gelukkig van te worden. Sindsdien staan ze verder weg van het raam. Maar nu groeide hij niet meer in de hoogte en de nieuwe bladeren kwamen daardoor allemaal op dezelfde hoogte uit waardoor het een soort paddenstoel werd. Nu heb ik er 1 in de vensterbank gezet maar daar werd een blad direct geel van. Misschien is dat omdat dat blad het licht/zon nog niet gewend is. Ik zie dat de meeste mensen hier hem pal in de zon of dagdeel zon doen, dus ik ga even volhouden en kijken of ie dan wel weer omhoog groeit!
Ik realiseer me net dat ik m’n maranta tricolor al 7 maanden heb en dat ze het nog steeds vet goed doet, en de calathea die ik sinds 2 maanden heb gaat ook heel lekker! Ben echt trots. Ik was vroeger helemaal niet goed met planten maar ben het echt leuk gaan vinden, heb er inmiddels 20 en krijg het zorgen ervoor steeds beter onder de knie. Ironisch genoeg is m’n grootste zorgenkindje een sansevieria
Met een andere bloeiende anthurium
Bij mij staan op een zonnige plek: Bananenplant, Strelitzia, Trandescantia en een Koffieplantje
Hoe zou ze die planten op de muur en plafond laten groeien? Eerst vastmaken met haakjes? Of geleiden met spijkertjes?
Ik heb ook een blauwvaren redelijk dicht op het raam! En een aloe vera.
Daar heeft ze een hele video over!
Olifantenpoot
Cactussen (je hebt hele leuke grote)
En ik heb een grote crassula en een hele grote senecio “Mount Everest” daar staan. Een vetplant hoeft zeker niet klein te zijn!
Ohh gelukkig dan valt het allemaal reuze mee. Dankjewel!
Bij mijn calathea is de bladtekening vervaagd. Ik heb gelezen dat dit kan komen doordat hij op een te lichte plek staat. Ik heb hem nu op een andere plek gezet maar ik vraag me af wat ik moet doen met de doffe bladeren; afknippen of kan dat weer bijtrekken?