Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Jouw huis ziet er supergezellig uit en je planten zien er ook echt heel gezond uit. En wat een lieve kokedama! Heb je die zelf gemaakt? En je cleistocactus colademononis waaaaaaauw (voor wie het niet weet: dat is de tweede foto, van die hangcactus. Monkey tail cactus wordt deze ook wel genoemd). Heb je deze al heel lang of heb je 'm zo groot gekocht?

Edit: je vroeg het niet aan mij, maar varens zijn geen bitches imo, ze willen gewoon lekker veel water en niet te licht staan. Ideaal voor de wat donkerdere plekjes in huis, al heb ik mijn adiantum raddianum bij een raam op het zuiden (met na een uur of 10 het lichte gordijn ervoor). Deze moet altijd supervochtig zijn en staat boven de humidifier, maar dan doet 'ie het supergoed op zo’n lichte plek. Varens verdampen veel en drogen daarom snel uit door de zon of droge lucht.

Bij mijn croton veranderen de bladeren van kleur, misschien heeft een calathea dat ook wel :hugs:

Ik zou dit ergens ook wel willen maar het lijkt me wel lastig om je plant te verpotten als de plant zelf aan de muur vastzit. :neutral_face:

Foto's

Dit nieuwe blad leek mega lang en zat mooi opgerold, maar het duurde eeuwig voordat hij door het vliesje (ben even de naam kwijt) brak. Gisterochtend zag ik dit:

Dit is een stekje dat lang moest wortelen en sinds deze week daadwerkelijk zichtbaar groeit (als je goed kijkt zie je twee nieuwe punten)

Deze groeit echt vreemd? Eerst kreeg ik megabladeren, maar nu blijft alles klein en gekruld. Heeft iemand uit eigen ervaring een idee wat ik kan doen?

6 likes

Meer licht zal de plant bij mij niet echt kunnen krijgen, mijn ramen zitten op zuidwest en noordoost en deze planten staan allemaal vlak voor een raam op zuidwest

Oh dat wist ik niet, ga ik even bekijken!

Ik vind mijn blauwvaren geen bitch :smiley:
Inderdaad genoeg wat er en een mooi plekje niet te licht, ik houd hem tot op heden nog steeds mooi!

En idd wat een heerlijk huis met plantjes heb je <3

Hoezo irritant? Inderdaad gewoon een tijdje laten weken toch?

En de cactus bij de intratuin?! wow dat is geluk hebben

Mijn Monstera heeft een geel blad, moet ik die afknippen, of kan ik hem beter laten zitten?

Zo dit is nog eens een groeispurt te noemen, verschil van 5 dagen :star_struck:

17 likes

We hebben een kentia Palm gekocht als vervanging van de yucca. Deze had nog maar 1 levende stam van de 3 dus die hebben we in een aparte pot gezet.

5 likes

Ik heb dus een yucca gekregen. Kwam vol groen aan en werd (denk toch de verhuizing) gelijk geel. Bovenkant is groen. Maar onderkant werd geel. Internet zei dat je die gele bladeren eraf moet trekken, dus naar beneden. Maar dat lukt mij helemaal niet. Zit super stevig. Heeft jouwe al een gele bladeren gehad? Hoe deed jij dat?

Heeft iemand ervaring met aaltjes tegen rouwvliegjes? Heb dinsdag al mijn planten behandeld maar ik zie nog niet heel veel verschil :confused:

Twee maand geleden heb ik een Monstera Deliciosa stek (geworteld) gekregen en deze vormt nog steeds geen nieuw blad of groei. Wel vormt hij goed wortels. Ik heb hem overgepot naar een iets kleinere pot (ik kreeg hem in een vrij grote pot). Ook kreeg ik hem in kokosgrond. Moet ik nog wat meer geduld hebben? Of moet ik hem overpotten naar gewone potgrond?

Toptip tegen rouwvliegjes: stofzuig ze op! Schud aan je planten, rommel door de aarde en zuig die fakkers op. Sindsdien veel minder last!

9 likes

doe ik ook altijd :face_with_hand_over_mouth:

1 like

So pretty

37 likes

Ik heb een aantal planten die veel water nodig hebben in terracottapotten, maar nu gaan die potten schimmelen. Er komt echt een dikke laag aan de buitenkant van de pot en ik moet het wekelijks schoonmaken. Het heeft gelukkig geen invloed op de planten, want die groeien echt heel goed. Ik wil ze ook niet minder water geven, want dit is echt wat ze nodig hebben… Hebben meer mensen dit?

1 like

Maar waarom zet je planten die veel water nodig hebben in terracotta potten? De terracotta is poreus en zal een deel van het water opnemen, waardoor je idd schimmel kan krijgen. Zonde ook van het water trouwens.

1 like

Ja, ik zie nu ook in dat dat niet de beste keuze was haha. Ik vind terracotta over het algemeen het meest fijn als plantenpot, maar hierbij moet ik dan misschien maar gaan verpotten.

Ik denk dat dat wel het beste is jaa, ook voor je potten haha. Die gewoon even niet meer gebruiken en volledig laten opdrogen. Lekker buiten in de zon zetten, geen schimmel die daar van houdt denk ik hahaha.

1 like