Het Plantentopic #2

Ik word ook helemaal gek van die kut trips. Steeds meer planten krijgen lelijke plekken terwijl ik dan nieteens beestjes zie lopen :unamused:

Ik heb door dit topic laatst in halve paniek m’n dieffenbachia nagelopen op beestjes en (gelukkig) niks gevonden, maar ik hoor zoveel van jullie over trips dat ik vanavond ook maar eens even een grote inspectieronde ga doen. Komen jullie ze toevallig tegen of checken jullie er echt regelmatig op?

En hier word ik dan weer paranoïde van :stuck_out_tongue: Straks heb ik al 2 maanden vanalles over het hoofd gezien en gaat alles dood

Thanks, goed om te weten waar ik op moet letten! Ik kom hier vanavond wel verslag doen haha

1 like

Calathea met trips hier :cry: Gelukkig nog niets gevonden op m’n andere planten dus dat ding gelijk naar buiten getyft. Heb eigenlijk gewoon zin om hem gelijk weg te gooien haha, wat een ellende.

ik ben gisteren ook eens mijn planten gaan bekijken en ja hoor :sob::sob: wel alleen op mijn calathea gelukkig. Pffff ik weet trouwens niet of het echt trios zijn of spint, maar het moet in ieder galwegen.

De hypothese kwam uit en de voetnoten zijn vochtig.

1 like

Hoe klein zijn jonge tripsen? Ik zie onder 2 planten heeeeel kleine witte dingetjes, en heb 2 superkleine wittige beestjes zien lopen. Echt een stuk kleiner dan een mm nog, misschien een halve. Kan het ook iets anders zijn of ben ik de lul? Krijg ze niet goed op de foto omdat ze zo klein zijn

Ik heb dus al sinds ik ze ontdekte dit nummer in mn hoofd maar dan met trips. En heb er vannacht ook over gedroomd.
4 likes

Heb je je planten behandeld met aaltjes?

Nee, dat heb ik nog nooit gedaan. Gelukkig nog nooit rouwvliegjes gehad

Dan zijn het iig geen nematoden.

1 like

Dat zou ook spint kunnen zijn. Is op zich goed onder controle te houden

1 like

Hoe zie je het verschil tussen die twee? Ik zie geen draden op de planten

Die rechtse heb ik ook! Heb hem heeeel klein gekocht (maar 3 bladeren ofzo) maar hij wordt steeds groter sinds hij een andere plek heeft gekregen. Enig idee hoe groot hij kán worden? Moet ik hem overpotten in een grotere pot misschien?

Ik zag net wat draden op de aarde, dus denk toch aan spint. Moet ik nu blij zijn :sweat_smile:

Simpel gezegd: trips is langwerpig en spint zijn ronde beestjes.
Bij draden is spint al (te) ver gevorderd dus dat hoef je niet te hebben.

Trouwens als iemand maar een paar beestjes ziet, raad ik ook mijn favo methode aan: plakband. Kleef ze van die plant af! Soms wel echt een werkje, maar ik vind het wel lekker therapeutisch.
Daarna de plant insprayen en het scheelt al een hele hoop. Heb die tip ooit van een wietforum gehaald :geek:

@Sjern Als de keus is tussen spint of trips dan ja! En ik zie dat het een calathea is dus dan heb je grotere kans dat het spint zal zijn

5 likes

Oh ja ik heb ook nog even plaatjes gegoogled en denk inderdaad spint! Blij dat het in ieder geval geen trips zijn, ik ga ze morgen met plakband te lijf! Dankjewel voor de tips :blush:

1 like

Oh dat durf ik echt niet te zeggen! Hoe groot is die van jou nu dan?

Die van mij past nu 4x in die van jou denk ik haha!

1 like