Het Plantentopic #2

Deze en m’n philo birkin blijven maar nieuwe bladeren er uit persen.
Zouden daar ook nadelen voor de plant aan zitten, als ze niet echt een soort ‘winterslaap’ hebben?

1 like

Dit klinkt wel cute, wat voor een is het?

Staatie boven de verwarming?

Nee, paar meter er van af. Op een plank aan de muur.

Trips, kalk overdosis in het water?

Geen trips. k woon wel ergens waar heel veel kalk in het water zit. Hoe kan ik dat aan de planten zien of dat het is?

Maranta’s (en calatheas e.d.) gaan sowieso niet superlekker op kraanwater. Die van mij krijgen daarom altijd regenwater uit een pan op m’n balkon haha of oud water uit de waterkoker. Weet niet of je het ergens kan zien nu maar je ziet het als planten kalk niet waarderen als ze bruine tips krijgen.

En hoe is je luchtvochtigheid?

3 likes

Regenwater kan ik regelen! Snap alleen niet dat ze nu opeens moeilijk gaan doen, deze is al jaren oud, stom gedoe! Maar Dank je wel voor de regenwater tip!

Weten jullie wat dit voor plant is? Ik dacht een monstera maar hij heeft lange stekelige stengels?

Wow super, dankjewel!

huh is deze jaren oud? zo ziet ie er niet uit?

Hij was veel voller en groter

Oke! Dan kan ie misschien ook nog te krap in z’n pot hebben gezeten? Op de tocht gestaan? Helaas veel opties :frowning: succes!

Mijn Calathea krijgt alweer een nieuw blad en er komt een nieuwe stengel uit de grond? :exploding_head: Ik snap deze plant echt niet, moet ie niet eens in winterslaap ofzo? :joy:

2 likes

Hoeveel uren per dag laten jullie de luchtbevochtiger aan?

Zo echt veel van mijn planten ook met nieuwe bladeren, snap er ook echt geen kont van, maar ik kan er wel van genieten haha :sweat_smile:

Foto’s van de nieuwe bladeren😬

Strelitzia’s:

Zebrina stekje:

Alocasia Micholitziana Frydek stekje:

9 likes

Ik heb sinds een tijdje een monstera plant. Hij is heel groot en ik geef nu 1x per 3 dagen wat water. Het valt me alleen op dat er op meerdere bladeren bruine vlekken zitten. Ik kan er niet echt iets over vinden, maar wat betekent dit?

Is dit niet van teveel water geven?

Schimmel of beestjes. Onderkant van het blad al heel goed geïnspecteerd? Of inderdaad wat @Howth zegt. Een keer in de drie dagen is veel te veel in de winter voor bijna alle planten, maar zeker ook monstera. Die willen niet continu vochtig blijven.

Ik weet het niet, vind het zo gek want heb m echt nog maar 1,5 week staan. Ik zal niet meer zo vaak water geven. Misschien maar 1x per week? @Howth