Het Plantentopic #2

Ik zou een vinger in de pot stoppen en voelen of de aarde nog vochtig is. 1 keer i n de 5 of 7 dagen is gebruikelijk. Je geeft in de winter eerder teveel dan te weinig water.

Oh huh dat is raar dan! Lijkt me niet dat je m zo snel kan verpesten.

Ik denk toch wel trips. In de avond met zak lamp nog eens kijken? Edit ook goed onder het blad bij nerven op witte streepjes of een eenzaam zwart streepje.

Gezien de korte tijd dat je 'm hebt denk ik ook in eerste instantie dat het door kou ontstaan is. Anders wellicht teveel water gegeven. Mocht je 'm goed ingepakt mee naar huis hebben genomen, zou ik even kijken hoe de wortels erbij staan en als de grond nog heel nat is, de grond vervangen om te voorkomen dat de wortels gaan rotten. Trips geven volgens mijn ervaring ander soort plekken dan op de foto’s te zien zijn.

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb de plant besteld en hij is gewoon thuis geleverd. Ik weet wel dat ik met het ompotten een redelijke hoeveelheid water heb gebruikt. Ik denk dat dat misschien wel het probleem kan zijn dat die nog met redelijk veel water zit halverwege de grond. Ik wacht nu even af met watergeven. Gaan deze plekken wel weer wegtrekken of is mn schat het nu al aan het begeven? @Lula @Howth @Kauai @Nomine @Philo

Nee deze plekken gaan helaas niet meer weg. Alles wat geel of bruin wordt gaat over het algemeen niet meer weg helaas.

Mijn monstera heeft ook van die vlekken! Hij doet het al een tijdje minder goed, na het ompotten. Eigenlijk dacht ik dat het daardoor kwam, met een combinatie van te weinig/veel water of de kou. Maar ik zie nu dat er allemaal trips op zitten. :face_vomiting:

Mijn musa had spint en leek dood te gaan. Volgens mij heb ik 'm kunnen redden want er begint een nieuw blad uit te rollen vanuit het midden (wel heel langzaam). Wat er daarnaast vooral gebeurt is dat er heel veel pups ontstaan. Dat wil ik niet, ik wil gewoon dat de moederplant het goed doet. Kan ik die pups steeds wegsnijden of kan ik nog wat anders doen om ervoor te zorgen dat de moederplant het goed/beter gaat doen?

Waar halen jullie meestal je plantenpotten? Online zoeken is echt een crime, zo weinig mogelijkheden.

Bij Dille en Kamille hebben ze wel wat leuke! Hun aanbod online is wel kleiner dan in de winkel, maar misschien het bekijken waard? (ze hebben ook een kortingscode van 5 euro, START2021)

3 likes

Ja hoor je kan ze wegsnijden, of weghalen en los in een potje planten.

1 like

Voor m’n gevoel vermoordde ik daar m’n vorige musa’s altijd mee, als ik die kleintjes weg haalde. Dus als je er tips voor hebt haha. Ik durf om die reden ook geen bananenplant meer te kopen, terwijl ik ze wel heel leuk vind en vorige keer deed ie het super goed. (Totdat ik die pups eraf had gehaald)

Ik heb net ook trips ontdekt op mijn Musa. Heb de bladeren afgenomen met alcohol, het slechtste blad weggehaald en hem daarna nog een douche gegeven. Bij een eerste inspectieronde heb ik niks ontdekt op andere planten, maar ga vanavond nog eens goed kijken met een lamp.

Ik ben wel een beetje over mijn Musa heen als ik heel eerlijk ben. Ik ga nog wel proberen hem te redden, maar het maakt me niet zoveel uit als het niet lukt. Mijn vriend heeft ook een supermooie volle Musa, dus als we in de toekomst samen gaan wonen zaten we toch met twee Musa’s

1 like

Nou ik was nog luchtig over mijn Musa, maar ik ontdek net dus dat ik ook een spint invasie heb. Mijn Birkin ziet er ineens heel slecht uit, en mijn pilea zit ook helemaal onder

Ik heb sinds maart een clusia stekje staan en die deed het echt top. Nu is ie helemaal bruin, de steel en de bladeren. Ik kan geen beestjes vinden. Heeft ook niet in de buurt van een verwarming gestaan. Iemand een idee? Voor de volgende stekjes…

Noooo dat is echt my worst nightmare. Hoop dat ze nog te herstellen zijn?

Deze Peperomia polybotrya is een beetje uitgegroeid

• Stekken (afknippen en stekjes eronder zetten)
  • Weggooien
  • Zo laten
  • Iets anders?

0 stemmers

1 like

Jongens, ik ben helemaal in de war. Mijn calathea krijgt opeens een bloem! :exploding_head:

4 likes

Mooie plant wel. Gelukkig heeft niemand op weggooien gestemd.

Die zou ik dan ook op negeer hebben gezet uiteraard

2 likes